Seilersnobben Startet 2.Mai.2017 Del på Facebook Startet 2.Mai.2017 Jeg skal montere sugetømming (svensk standard) fra dekk for septiktanken. Hva trenger jeg, og ikke minst, hva heter det? Har søkt på diverse båtutstyrsfirmaer og finner lite eller ingenting. Toalettet tømmes direkte i septiktanken som igjen tømmes med pumpe utenbords. Avluftingen er gjennom slange av vanlig hageslangedimensjon. Hvor stor må denne være for å klare sugetømming? Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 2.Mai.2017 Del på Facebook Svart 2.Mai.2017 https://www.maritim.no/dekksforskruvning-iso-8099-1-38mm#.WQiPI_fa3qA 38mm er standarden. Jeg kjøpte en y forgrening og koblet meg inn på eksisterende avløpsslange. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
bergie Svart 2.Mai.2017 Del på Facebook Svart 2.Mai.2017 Er du bekymret for at dimensjonen på lufteslangen er for liten, kan du montere en slik ventil. https://seatronic.no/vvs/toaletter/monteringsutstyr-toaletter/sikkerhets-lufteventil-for-septiktank Har og sett en variant man kunne montere på septiktanken, men husker ikke hvor det var i farten. Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 3.Mai.2017 Del på Facebook Svart 3.Mai.2017 Ja hvordan er dette, det er ettermontert et kullfilter på min tanks utlufting, det må vel innskrenke lufting? Har aldri forsøkt å tømme med avsug, kan jeg risikere implosjon? Det hadde ikke vært særlig koselig... ståltank, men likevel, er jo ikke kjempetykt gods... Mitt avsug er forresten bare montert med et T ledd, 38mm, inn på slangen til den manuelle reservepumpa... Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Seilersnobben Svart 3.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2017 (redigert) Whiskey: Hvordan går det når du bruker manuell reservepumpe? Jeg har bare manuell tømmepumpe, og om jeg setter en T på slangen vil vel manuell tømming ende på dekk? Edit: Eller kan man ha en kran på T:n ? Redigert 3.Mai.2017 av Seilersnobben (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 3.Mai.2017 Del på Facebook Svart 3.Mai.2017 Den sitter mellom tank og pumpe, aldri prøvd noen av delene,ville spurt noen andre on hvordan det SKAL være, jeg sitter og lurer på om jeg tør bruke det. Men tipper det går fint så lenge lokket er stengt Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
wpk Svart 3.Mai.2017 Del på Facebook Svart 3.Mai.2017 Hei. Har akkurat gjort denne jobben på en Windy Scirocco. Du trenger en 3-veis ventil, feks. Tru- design som jeg brukte. Så finner du utløpet fra septiktanken og kobler deg på denne på et egnet sted. Vær nøye med hvor du plasserer ventilen slik at det blir greit å koble på den nye utløpsslangen. Utløpsslangen må føres frem til sugestussen du monterer på dekk/dollbord. Undesrsøk grundig hvor du skal føre utløpsslanegen, jeg måtte gå fra styrbord side og gjennom båten til babord. Boret hull i skottet for gjennomførinng med 50mm hullsag. Slangen er 38 mm men ganske stiv så det var greit med litt overdim på hullet. Bruk doble slangeklemmer i alle koblinger. Sjekk utluftingen, jeg må legge opp en ekstra utlufting da den 19 mm som er der i dag bllir for lite. En helt vgrei jobb, husk silicon under dekksgjennomføringen mot dekk. Alle deler får du hos Maritim feks. ps. Planlegg og mål opp grundig så får du et fint resultat, lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Seilersnobben Svart 5.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2017 Takk til alle for svar, og spesielt wpk for informativt innlegg. Sitér dette innlegget Link to post
Ttopp Svart 14.April.2018 Del på Facebook Svart 14.April.2018 Holder det med en Y mellom tanken og den manuell pumpa eller bør det være en kuleventil før den manuell pumpa? Opplegget mitt er som på dette bilde men, har ingen ventil etter Y/t stykket. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.April.2018 Del på Facebook Svart 15.April.2018 Er det gummiflapper i pumpen (vet ikke type pumpe du har), så er det ikke sikkert at de liker undertrykket fra tømmingen. Derfor bør det monteres stengeventil. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.