Jump to content

Edit History

adeneo

adeneo

Nå tipper jeg grovt, men dersom du tilfører kraft vinkelrett på en meters avstand fra rotasjonen, så må du legge litt mer enn 6.6 kilo (6.73 omtrent) vekt på en meter arm for å oppnå 66nm.

Ettersom effekten er kraft ganger arm, så blir det altså 1 meter * 66 = 66nm, men dersom du bare har en 25cm lang skralle, så blir det 0.25 * 270 = 67,5nm.

Altså må du legge i overkant av 270 kilo vekt på en 25cm arm for å oppnå det tilsvarende rundt 66 newtonmeter.

Hvorvidt du kan tette dette med sikafleks vet ikke jeg? Jeg ville tro det var bedre å ta jobben med å demontere, benytte flenstetting mellom delene, og så dra til med riktig moment, eventuelt med noe ny Loctite, for som Vanntro skriver ødelegges låsingen i det øyeblikket du løsner bolten igjen, uavhengig av hvilken vei du skrur.

adeneo

adeneo

Nå tipper jeg grovt, men dersom du tilfører kraft vinkelrett på en meters avstand fra rotasjonen, så må du legge litt mer enn 6.6 kilo (6.73 omtrent) vekt på en meter arm for å oppnå 66nm.

Ettersom effekten er kraft ganger arm, så blir det altså 1 meter * 66 = 66nm, men dersom du bare har en 25cm lang skralle, så blir det 0.25 * 270 = 67,5nm.

Altså må du legge i overkant av 270 kilo vekt på en 25cm arm for å oppnå det tilsvarende rundt 66nm.

Hvorvidt du kan tette dette sikafleks vet ikke, jeg ville tro det var bedre å ta jobben med å demontere, benytte flenstetting mellom delene, og så dra til med riktig moment, eventuelt med noe ny Loctite, for som Vanntro skriver ødelegges låsing i det øyeblikket du løsner bolten igjen, uavhengig av hvilken vei du skrur.

• Create New...