Jump to content

16 og 52mm2 kabel, hvor stor hovedsikring må jeg ha?


Kjellg

Recommended Posts

Dette er jo for å beskytte kablene våre, plassert nærmest batteribankene.

Du kan f.eks. bruke opptil en 70A automatsikring som Biltema varenr. 84561 på 16mm2 tilførselkabelen din.

Du sier ikke noe om hva som skal kobles til 50mm2 kabelen, er det til start av hovedmotor er det ikke vanlig å ha sikring, kun bryter. Ellers dimensjoneres sikring normalt etter tilkoblet utstyr uansett tverrsnitt.

Link to post

"Nordisk båtstandard" er nevnt i tidligere innlegg, her er en oversikt over hva som anbefales for noen forskjellige kabeldimensjoner:

https://baatplassen.no/i/topic/125395-kvadrat-på-kabel-kan-man-ha-to-tynnere-eller-må-man-ha-én-tykk/?do=findComment&comment=1810183

 

I hht. den tabellen skal du være veldig trygg om du velger 50A sikring for 16 kvadrat og 100A sikring for 50 kvadrat. 

 

Kan samtidig nevne at på min Bavaria så har verftet benyttet 25 kvadrats kabel til 115A dynamo, altså noe imellom "overbelastning" og "kortslutning" -kolonnen i den tabellen.

 

Normalt så sikrer man kabelen og ikke utstyret som er tilkoblet.  Altså at kabelen er førende for hvilken sikring man velger.  Det er selvsagt ok å bruke mindre sikring, men kanskje også greit å ha noe å gå på ift. senere utvidelser hvis det skulle bli aktuelt.  Så lenge man er innafor ift. kabeltykkelsen da.

 

Hvorfor trenger du grovere kabler for lithium forresten?  Tenker du å bruke mer strøm, eller montere større dynamo?

Link to post
  StorStas skrev On 3.5.2017 at 17.31:

"Nordisk båtstandard" er nevnt i tidligere innlegg, her er en oversikt over hva som anbefales for noen forskjellige kabeldimensjoner:

https://baatplassen.no/i/topic/125395-kvadrat-på-kabel-kan-man-ha-to-tynnere-eller-må-man-ha-én-tykk/?do=findComment&comment=1810183

 

 

Hvorfor trenger du grovere kabler for lithium forresten?  Tenker du å bruke mer strøm, eller montere større dynamo?

Vis hele sitatet  

 

Akkurat slik tabell jeg var ute etter, takk skal du ha. 

 

Holder på med større dynamo, ja. Den gamle 80A Hitachi begynte å lage noen høyfrekvente lyder. I tillegg så ønsket jeg noe bedre lading og hadde tenkt på Pdar. Kjøpte istedet ny Balmar iom jeg antar at lithium kommer for fullt om ikke så altfor lenge. For å være klar til det så gjør jeg "grunnarbeidet" nå når jeg alt er i gang. Når lithium kommer så må man kunne utnytte det på en skikkelig måte ;) og da trengs det kabler :) 

 

Men et litt annet spørsmål, hvor vanlig er det å sette inn sikring på pluss kabel fra dynamo? Egentlig så burde det vel være det? Er ikke originalt på min yanmar i alle fall. Mulig jeg tenker litt for mye, men ting kan jo kortslutte også der. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
  Kjellg skrev On 3.5.2017 at 17.54:

Holder på med større dynamo, ja. Den gamle 80A Hitachi begynte å lage noen høyfrekvente lyder. I tillegg så ønsket jeg noe bedre lading og hadde tenkt på Pdar. Kjøpte istedet ny Balmar iom jeg antar at lithium kommer for fullt om ikke så altfor lenge. For å være klar til det så gjør jeg "grunnarbeidet" nå når jeg alt er i gang. Når lithium kommer så må man kunne utnytte det på en skikkelig måte ;) og da trengs det kabler :) 

Vis hele sitatet  

Ah ok, det blir nok bra :smiley:.  Lithium kommer for stadig flere, og da er det greit å ha kontroll på ladesystemet :)

Link to post
  Kjellg skrev On 3.5.2017 at 17.54:

Men et litt annet spørsmål, hvor vanlig er det å sette inn sikring på pluss kabel fra dynamo? Egentlig så burde det vel være det? Er ikke originalt på min yanmar i alle fall. Mulig jeg tenker litt for mye, men ting kan jo kortslutte også der. 

Vis hele sitatet  

 

Det er ikke så vanlig å sikre plusskabelen fra dynamo, av en eller annen grunn.  Mulig det har en sammenheng med at hvis sikringen ryker så tar den ofte også med seg dynamoen i samme slengen.  En dynamo som mister kontakt med batteriene under belastning, ryker som regel øyeblikkelig.  Et bedre alternativ er da kanskje å "dobbeltisolere" plusskabelen ved å legge den i et k-rør el.l.

Link to post
  Kjellg skrev On 3.5.2017 at 18.20:

Ja, men denne videoen gjelder vel li-ion og så vet jeg Li-po også er skumle. Men lithium som brukes i båt er lithium jernfosfat og det er noe helt annet. Har du forresten sett et vanlig bly/syre tar fyr? Det har jeg...

Vis hele sitatet  

 

Jepp, og at de har blåst av toppen/eksplodert..  Etter 20 år som skipelektriker har jeg sett det meste av elektriske anlegg tatt kvelden. Batteri er noe av det jeg har mest respekt for. Etter høyspent......

Polar 17 Bowrider Prototype

Skibsplast 660 TDI 2.8

 

Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes

Link to post
  StorStas skrev On 3.5.2017 at 18.20:

 

Det er ikke så vanlig å sikre plusskabelen fra dynamo, av en eller annen grunn.  Mulig det har en sammenheng med at hvis sikringen ryker så tar den ofte også med seg dynamoen i samme slengen.  En dynamo som mister kontakt med batteriene under belastning, ryker som regel øyeblikkelig.  Et bedre alternativ er da kanskje å "dobbeltisolere" plusskabelen ved å legge den i et k-rør el.l.

Vis hele sitatet  

 

Tenkte på det, så jeg kjøpte en Sterling Pro Protect. Reklamen sier det skal ta toppene som kommer ved et plutselig brudd. Men om det virker??? Kanskje ;)

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
  freelander2002 skrev On 3.5.2017 at 18.29:

 

Jepp, og at de har blåst av toppen/eksplodert..  Etter 20 år som skipelektriker har jeg sett det meste av elektriske anlegg tatt kvelden. Batteri er noe av det jeg har mest respekt for. Etter høyspent......

Vis hele sitatet  

 

Joda, ser den og det er ikke sikkert det blir lithium på meg. Jeg får se hvordan utviklinger blir. Men om det blir lithium, så har jeg det grunnleggende på plass. Det er heller ikke noe galt med tykke kabler ;) 

Link to post
  Kjellg skrev On 3.5.2017 at 18.31:

 

Tenkte på det, så jeg kjøpte en Sterling Pro Protect. Reklamen sier det skal ta toppene som kommer ved et plutselig brudd. Men om det virker??? Kanskje ;)

Vis hele sitatet  

Den virker som et fornuftig produkt.  Funker sikkert.  Eneste ankepunktet måtte vel være at man innfører ennå mer elektronikk som skal passe på elektronikken :)  Om du skulle komme til å  trenge den noen gang så er den nok vel verdt pengene.

Link to post
  StorStas skrev On 3.5.2017 at 18.52:

Den virker som et fornuftig produkt.  Funker sikkert.  Eneste ankepunktet måtte vel være at man innfører ennå mer elektronikk som skal passe på elektronikken :)  Om du skulle komme til å  trenge den noen gang så er den nok vel verdt pengene.

Vis hele sitatet  

 

Ja, det krever sin mann å ha oversikt over alt :) kostet ca 500kr så grei forsikring er det jo.

Link to post

Sjekk denne da. Dette er koblingspunktet bak på innslaget. Om det er original vet jeg ikke. Er en dreid bit med M8 inni som skrues på bolt på innslaget, så er den dreid ned og lagd M8 også utvendig. Men det se ut som det er boret for langt innvendig så det var under 1mm gods som holdt tappen på plass. Her går strømmen til starteren gjennom...

IMG_0257.JPG

Link to post

Har 100amp sikring nært batteri på 25mm2 som går til koblingskinne til forbruk. Og 400 amp sikring på 50mm2 til startmotor. Dynamo går direkte til forbruksbatteriene. Også har jeg 1 automatsikring på 100amp 25mm2 til stereo. Og en automatsikring på 100amp tror jeg på 16 mm2 som går til egen fordeler til nødlys og dieselvarmer. Automatsikringer går utenom hovedbryter. Er vel ikke så vanlig og ha sikring på strøm til startmotor men har ikke hadd noen problem med det?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...