Kjellg Startet 3.Mai.2017 Del på Facebook Startet 3.Mai.2017 Båten min har ikke noen "hovedsikring" på kabel fra batteri og fram til tavle. Hvor stor sikring må jeg ha på 16mm2 kabel? samtidig så holder jeg på med et annet prosjekt med en 50mm2 kabel. Hvor sto må sikringen være på denne? Skal også fungere som en "hovedsikring" Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 3.Mai.2017 Del på Facebook Svart 3.Mai.2017 På 12volt har vi en 60A automat til tavle, 125A til ankervinsj(35mm2/1000w) og en 300A smeltesikring til baugvispen(70mm2/3000w). Sikring til tavle kunne vært mindre, men nå er spylepumpe, lensepumper og noen større forbrukere hentet derfra. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 3.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2017 Tenkte på sikringer for å beskytte kablene. Ellers så "tror" jeg at jeg har kontroll ;) Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 3.Mai.2017 Del på Facebook Svart 3.Mai.2017 Dette er jo for å beskytte kablene våre, plassert nærmest batteribankene. Du kan f.eks. bruke opptil en 70A automatsikring som Biltema varenr. 84561 på 16mm2 tilførselkabelen din. Du sier ikke noe om hva som skal kobles til 50mm2 kabelen, er det til start av hovedmotor er det ikke vanlig å ha sikring, kun bryter. Ellers dimensjoneres sikring normalt etter tilkoblet utstyr uansett tverrsnitt. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 3.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2017 Tok bare ei "oppshining" av noe av det elektriske og forbereder for lithium. 16 kabelen går fram til panelet så 70a er nok. 50 kabelen går fra forbruksbatteri til en fordeler, bla kabelen fram til panelet. 70 sikringa setter jeg i fordeleren. Men hva tåler egentlig en 50 kabel av strøm? Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 3.Mai.2017 Del på Facebook Svart 3.Mai.2017 "Nordisk båtstandard" er nevnt i tidligere innlegg, her er en oversikt over hva som anbefales for noen forskjellige kabeldimensjoner: https://baatplassen.no/i/topic/125395-kvadrat-på-kabel-kan-man-ha-to-tynnere-eller-må-man-ha-én-tykk/?do=findComment&comment=1810183 I hht. den tabellen skal du være veldig trygg om du velger 50A sikring for 16 kvadrat og 100A sikring for 50 kvadrat. Kan samtidig nevne at på min Bavaria så har verftet benyttet 25 kvadrats kabel til 115A dynamo, altså noe imellom "overbelastning" og "kortslutning" -kolonnen i den tabellen. Normalt så sikrer man kabelen og ikke utstyret som er tilkoblet. Altså at kabelen er førende for hvilken sikring man velger. Det er selvsagt ok å bruke mindre sikring, men kanskje også greit å ha noe å gå på ift. senere utvidelser hvis det skulle bli aktuelt. Så lenge man er innafor ift. kabeltykkelsen da. Hvorfor trenger du grovere kabler for lithium forresten? Tenker du å bruke mer strøm, eller montere større dynamo? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 3.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2017 (redigert) StorStas skrev 24 minutes ago: "Nordisk båtstandard" er nevnt i tidligere innlegg, her er en oversikt over hva som anbefales for noen forskjellige kabeldimensjoner: https://baatplassen.no/i/topic/125395-kvadrat-på-kabel-kan-man-ha-to-tynnere-eller-må-man-ha-én-tykk/?do=findComment&comment=1810183 Hvorfor trenger du grovere kabler for lithium forresten? Tenker du å bruke mer strøm, eller montere større dynamo? Akkurat slik tabell jeg var ute etter, takk skal du ha. Holder på med større dynamo, ja. Den gamle 80A Hitachi begynte å lage noen høyfrekvente lyder. I tillegg så ønsket jeg noe bedre lading og hadde tenkt på Pdar. Kjøpte istedet ny Balmar iom jeg antar at lithium kommer for fullt om ikke så altfor lenge. For å være klar til det så gjør jeg "grunnarbeidet" nå når jeg alt er i gang. Når lithium kommer så må man kunne utnytte det på en skikkelig måte ;) og da trengs det kabler :) Men et litt annet spørsmål, hvor vanlig er det å sette inn sikring på pluss kabel fra dynamo? Egentlig så burde det vel være det? Er ikke originalt på min yanmar i alle fall. Mulig jeg tenker litt for mye, men ting kan jo kortslutte også der. Redigert 3.Mai.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 3.Mai.2017 Del på Facebook Svart 3.Mai.2017 Kjellg skrev 2 minutes ago: Holder på med større dynamo, ja. Den gamle 80A Hitachi begynte å lage noen høyfrekvente lyder. I tillegg så ønsket jeg noe bedre lading og hadde tenkt på Pdar. Kjøpte istedet ny Balmar iom jeg antar at lithium kommer for fullt om ikke så altfor lenge. For å være klar til det så gjør jeg "grunnarbeidet" nå når jeg alt er i gang. Når lithium kommer så må man kunne utnytte det på en skikkelig måte ;) og da trengs det kabler :) Ah ok, det blir nok bra . Lithium kommer for stadig flere, og da er det greit å ha kontroll på ladesystemet :) Sitér dette innlegget Link to post
freelander2002 Svart 3.Mai.2017 Del på Facebook Svart 3.Mai.2017 Lithium i båt ? nei takk Sitér dette innlegget Polar 17 Bowrider Prototype Skibsplast 660 TDI 2.8 Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes Link to post
Kjellg Svart 3.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2017 Ja, men denne videoen gjelder vel li-ion og så vet jeg Li-po også er skumle. Men lithium som brukes i båt er lithium jernfosfat og det er noe helt annet. Har du forresten sett et vanlig bly/syre tar fyr? Det har jeg... Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 3.Mai.2017 Del på Facebook Svart 3.Mai.2017 Kjellg skrev 20 minutes ago: Men et litt annet spørsmål, hvor vanlig er det å sette inn sikring på pluss kabel fra dynamo? Egentlig så burde det vel være det? Er ikke originalt på min yanmar i alle fall. Mulig jeg tenker litt for mye, men ting kan jo kortslutte også der. Det er ikke så vanlig å sikre plusskabelen fra dynamo, av en eller annen grunn. Mulig det har en sammenheng med at hvis sikringen ryker så tar den ofte også med seg dynamoen i samme slengen. En dynamo som mister kontakt med batteriene under belastning, ryker som regel øyeblikkelig. Et bedre alternativ er da kanskje å "dobbeltisolere" plusskabelen ved å legge den i et k-rør el.l. Sitér dette innlegget Link to post
freelander2002 Svart 3.Mai.2017 Del på Facebook Svart 3.Mai.2017 Kjellg skrev 7 minutes ago: Ja, men denne videoen gjelder vel li-ion og så vet jeg Li-po også er skumle. Men lithium som brukes i båt er lithium jernfosfat og det er noe helt annet. Har du forresten sett et vanlig bly/syre tar fyr? Det har jeg... Jepp, og at de har blåst av toppen/eksplodert.. Etter 20 år som skipelektriker har jeg sett det meste av elektriske anlegg tatt kvelden. Batteri er noe av det jeg har mest respekt for. Etter høyspent...... Sitér dette innlegget Polar 17 Bowrider Prototype Skibsplast 660 TDI 2.8 Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes Link to post
Kjellg Svart 3.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2017 (redigert) StorStas skrev 11 minutes ago: Det er ikke så vanlig å sikre plusskabelen fra dynamo, av en eller annen grunn. Mulig det har en sammenheng med at hvis sikringen ryker så tar den ofte også med seg dynamoen i samme slengen. En dynamo som mister kontakt med batteriene under belastning, ryker som regel øyeblikkelig. Et bedre alternativ er da kanskje å "dobbeltisolere" plusskabelen ved å legge den i et k-rør el.l. Tenkte på det, så jeg kjøpte en Sterling Pro Protect. Reklamen sier det skal ta toppene som kommer ved et plutselig brudd. Men om det virker??? Kanskje ;) Redigert 3.Mai.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 3.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2017 freelander2002 skrev 17 minutes ago: Jepp, og at de har blåst av toppen/eksplodert.. Etter 20 år som skipelektriker har jeg sett det meste av elektriske anlegg tatt kvelden. Batteri er noe av det jeg har mest respekt for. Etter høyspent...... Joda, ser den og det er ikke sikkert det blir lithium på meg. Jeg får se hvordan utviklinger blir. Men om det blir lithium, så har jeg det grunnleggende på plass. Det er heller ikke noe galt med tykke kabler ;) Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 3.Mai.2017 Del på Facebook Svart 3.Mai.2017 Kjellg skrev 15 minutes ago: Tenkte på det, så jeg kjøpte en Sterling Pro Protect. Reklamen sier det skal ta toppene som kommer ved et plutselig brudd. Men om det virker??? Kanskje ;) Den virker som et fornuftig produkt. Funker sikkert. Eneste ankepunktet måtte vel være at man innfører ennå mer elektronikk som skal passe på elektronikken :) Om du skulle komme til å trenge den noen gang så er den nok vel verdt pengene. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 3.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2017 StorStas skrev 1 minute ago: Den virker som et fornuftig produkt. Funker sikkert. Eneste ankepunktet måtte vel være at man innfører ennå mer elektronikk som skal passe på elektronikken :) Om du skulle komme til å trenge den noen gang så er den nok vel verdt pengene. Ja, det krever sin mann å ha oversikt over alt :) kostet ca 500kr så grei forsikring er det jo. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 3.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2017 Sjekk denne da. Dette er koblingspunktet bak på innslaget. Om det er original vet jeg ikke. Er en dreid bit med M8 inni som skrues på bolt på innslaget, så er den dreid ned og lagd M8 også utvendig. Men det se ut som det er boret for langt innvendig så det var under 1mm gods som holdt tappen på plass. Her går strømmen til starteren gjennom... Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 3.Mai.2017 Del på Facebook Svart 3.Mai.2017 Har 100amp sikring nært batteri på 25mm2 som går til koblingskinne til forbruk. Og 400 amp sikring på 50mm2 til startmotor. Dynamo går direkte til forbruksbatteriene. Også har jeg 1 automatsikring på 100amp 25mm2 til stereo. Og en automatsikring på 100amp tror jeg på 16 mm2 som går til egen fordeler til nødlys og dieselvarmer. Automatsikringer går utenom hovedbryter. Er vel ikke så vanlig og ha sikring på strøm til startmotor men har ikke hadd noen problem med det? Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 3.Mai.2017 Del på Facebook Svart 3.Mai.2017 Du har en 100A sikring til nødlys og dieselvarmer? Og en 16mm2 kabel på denne? Og 100A på 25mm2 som kun går til stereo? Denne stereoen, bruker du forsterken til å varme opp badstua og? :D Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 3.Mai.2017 Del på Facebook Svart 3.Mai.2017 Har tre forsterkere? skal ikke si før si for sikkert at den er 100amp til nødlys og varmer. Husker ikke? går til sikringsboks med 6 uttak. Og går til lensepumper også.. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 3.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2017 Tror jeg setter en kortslutningsikring ved batteriet på kabel som går til hovedbryter. Og så mindre både kvadrat og sikringer etter det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.