Jan Magnus Startet 3.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 3.Mai.2017 Hei, en venn av meg sliter med å få vekk restene av kjellrua (vet ikke om jeg skrev det rett) det er restene som ikke vil av. (Limet) har hørt om samtaler, men hadde vert fint med andre muligheter. Hvis saltsyre er den eneste muligheten er det greit. Å stå 5cm unna med høyttrykkspyler så det funker ikke. Bare å komme med forslag. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 3.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2017 Dersom det er rur (eller ruer?) du mener så virker saltsyre bra. Men dersom det er store flater det dreier seg om ville jeg brukt en kraftig eksentersliper med grovt sandpapir. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2017 (redigert) Båten min var helt nedgrodd etter dårlig stoffing og 2.5 år på sjøen. Masse rur. Brukte bred sparkelspade til å skrape av mesteparten, et veldig hendig redskap til jobben. Og som Nils Pils sier, eksentersliper når alt har tørket opp. Brukte selv 60 papir og det gikk lekende lett å slipe av restene av ruren uten at papiret pakket seg unødvendig fort osv. Husk støvmaske og vernebriller! Syns ikke 60 papir ga dype nok riper til at jeg trengte å gjøre noe mer etterpå så det ble flekking med primer der jeg hadde dradd i gjennom og stoffing utpå det. Dette var på 39 fots båt og jeg måtte ta hele bunnen, så litt arbeid var det, men ikke allverdens. --- Og ja, prøvde med saltsyre, men å kline inn hele bunnen med ren saltsyre er jo meningsløst. Funker greit for å løse opp på propell/aksling osv, dvs detaljer. Men for å ta en hel bunn må du dundre på med mekanisk friksjon på en eller annen måte. Og min måte var høytrykk først, så sparkelspade, så eksentersliper. Redigert 3.Mai.2017 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jan Magnus Svart 3.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2017 Tusen takk for innlegget! Sitér dette innlegget Link to post
Jan Magnus Svart 3.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2017 NilsPils skrev for 2 timer siden: Dersom det er rur (eller ruer?) du mener så virker saltsyre bra. Men dersom det er store flater det dreier seg om ville jeg brukt en kraftig eksentersliper med grovt sandpapir. Takk svaret;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.