Jump to content

Blass With Vital, tips ønskes

Asketaska

Recommended Posts

Helter av havet

Er i besittelse av en With Vital som jeg er særdeles glad i. Båten går for øyeblikket gjennom en oppgradering. Ny kalesje. Nye setetrekk. Videre er koblingsboks produsert av en pensjonert elektroingeniør. Så nå blir det bryterpanel, dab radio, navigasjon, ekkolodd, 12 V uttak og pumpe.

Glassfiber og båtstøp kan jeg egentlig mye om. Laget flere båter og fagbrev som plastmekaniker har jeg også. Derimot vedlikehold av ytre flater og puss generelt kan jeg lite om. Min rolle var produser og overlever.

Min båt er, som dere ser litt blassen i utrykket. Vurderte en tid å slipe ned og stoffe opp igjen, men har en følelse av at det er litt 'overkill'.

Trenger litt tips på nåtidens metodikk og produktutvikling for å få båten hvitere og blank uten at det tar livet av en presset lommebok.

På forhånd takk :)

20170409_142331.jpg

20161129_150147.jpg

20161129_150130.jpg

Har du pollermaskin? Eller får lånt en god maskin? 

Sjøl har jeg en maskin fra Rupes, bigfoot. 

Fulgte med en serie produkter og padder. 

Bruk maskin og en grov rubb, som 3M fast cut. Deretter en finere rubb eller pollering og wax. 

Min lokale bilextra har nettopp begynt å føre de maskinene. 

Om du har områder med extrem slitasje og riper, så går du først over med wet and dry slipepapir, gjerne tørt, og tørker bort pussestøv fortløpende med microfiberklut. 

Du kan begynne med 800-korning, deretter 1000 og så 2000. Deretter rubbing og pollering. En grov rubbing tilsvarer kroning mellom 3-5000.. 

Greia er å pusse ned med en grovhet som gjør at skjemmende, tydelige riper forsvinner. Deretter finere og finere kroning som tar bort de forrige  ripene du lagde.  

Til slitt blir det blankt. 

Gelcoat er betydelig tykkere enn billakk. 

Ikke jobb på er skrog som er varmt etter solskinn. Da tørker rubbingen for fort ut. 

Ta av kalesje og bort med tekstiler, masker teak etc. Det blir fort noe sprut. 

Redigert av Eureka (see edit history)

skulle også til å foreslå rubbing , deretter polering/voksing.    Men først en grundig vask med et eller annet syrebasert middel , vannlinjerens / gelcoat cleaner / felgrens e.l 

Da får du bort endel av misfargingen 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...