KongKing
Hei
Etter en tur i går kveld var det en del olje i kjølsvinet + at det var sprutet en del ved siden av oljefilter.
Båt/motor er ny for meg og jeg har lest meg litt opp på typen, men trenger litt hjelp.
Et par forutsetninger:
Kjørte mest på ca 3200 omd, men på sluttet gasset jeg på noe mer, ca 3600-3700 tipper jeg, men bare i en kort periode (under ett minutt). Jeg sjekket oljenivå før tur og det var på MAX på peilepinnen. Mener å ha lest at den liker seg bedre med oljenivå ca midt mellom max/min?
Ved siden av deksel for den elektriske kabelstokken er det et rør med en liten plasthette på. Denne hetten er sprukket. Dette er røret man bruker til å suge opp oljen ved oljebytte som går ned i bunnpanna om jeg ikke har lest helt feil...? Jeg mistenker at oljen kan ha kommet opp av dette røret, da det stemmer med hvor det var mest oljesøl. Jeg tok video før jeg tørket motoren ren, men den ble visst ikke lagret på tlf...
Men jeg har en annen video av røret/hette:
Kan det stemme at det kommer olje opp av dette røret? Eller er det andre feilkilder som er mer naturlige?
Mvh KK