Guest Avmønstret# Startet 3.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 3.Mai.2017 Har et helspila og utblåst storseil. Dvs at busen er for dyp og for langt bak. Riggen er masthead med babystag, over/undervant og akterstag. Blir ikke seilbytte denne sesongen så jeg prøver da å samle opp de triksene jeg finner for å få trimmet seilet litt bedre. Har sålangt fått med meg dette: - Bøy av mast vha akterstag og babystag for å flate ut seilet/åpne akterliket. Er jo litt begrenset hva en får til med tømmerstokkmast, men noe får jeg nå alltids til. Har litt bøy allerede. - Stramme opphal/cunningham for å få busen lengre frem (dette skjønner jeg ikke, men jeg må jo prøve). - Stramme bomuthal for å flate ut nederste delen av seilet - Seile med mer twist i seilet på kryss hvis det blåser mye, dvs midtstille skjøtevogna og heller slippe litt ut på skjøtet --- Så over i avdelingen for eksperimentell utprøving :-): - Sist jeg seilte (i går) så stramma jeg nederste revlina litt for å se hvordan det formet seilet, og ja, det flatet faktisk ut seilet en god del fra revlina og opp. Under revlina ble det en "bulk" mot akterliket.. og det så jo ikke bra ut. - Sliter med at storseilfallet strekker seg, eller at jeg ikke tør å stramme det nok. Fallet er 12 mm av grei kvalitet. Er det noe å hente på å skifte til dyneema for å kunne stramme til jeg ser mannen med ljåen, eller er det å kaste perler for svin? Koster jo litt mye... - Har ingen cunningham men ser for meg at jeg kan improvisere til noe. Men med et storseilfall jeg syns strekker seg så blir det vel bare to sider av samme sak...? Eller? --- Innspill! Er det noen andre triks i boka? Noe som bør prøves, noe jeg har oversett osv? Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 3.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2017 Bilde tatt oppover fra bommen for å se seilet vil hjelpe å se problemet. Du har fått med det meste. Cuningham ville jeg lagd, spesielt hvis du ikke får strammet fallet. Er liket for langt, altså at du drar knuta i fallet opp i blokka i toppen? Da må du bruke cuningham. Hvordan er spilene? Hvis seilet er for dypt bør de være slakke. Stivere spiler vil også hjelpe litt, samt spiler som er stivere bakerst. Men nye spiler koster nok så mye at det ikke lønner seg. Riggtrim, står vaktene dine akterover, eller helt på tvers? Du kan prøve å slakke yttervant. Da vil masta falle ut til le, det tvister seilet noe, og tar ut krefter av seilet i vindkastene. Med fullspile er det vanskelig, men ønsker du å gå drastisk til verks kan du kappe noe av mastekurven på seilet. 10 cm på midten vil redde formen, men koster for mye hvis du ikke har symaskin og gjør det selv. Litt av det samme som å bøye masta. Enkleste er å reve litt tidligere. Det flater ut mye. litt vanskelig å komme med tips uten å se seilet og kjenne riggen. Har dessuten liten erfaring i å trimme tømmerstokker. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2017 pacuare skrev 29 minutes ago: Bilde tatt oppover fra bommen for å se seilet vil hjelpe å se problemet. Du har fått med det meste. Cuningham ville jeg lagd, spesielt hvis du ikke får strammet fallet. Er liket for langt, altså at du drar knuta i fallet opp i blokka i toppen? Da må du bruke cuningham. Hvordan er spilene? Hvis seilet er for dypt bør de være slakke. Stivere spiler vil også hjelpe litt, samt spiler som er stivere bakerst. Men nye spiler koster nok så mye at det ikke lønner seg. Riggtrim, står vaktene dine akterover, eller helt på tvers? Du kan prøve å slakke yttervant. Da vil masta falle ut til le, det tvister seilet noe, og tar ut krefter av seilet i vindkastene. Med fullspile er det vanskelig, men ønsker du å gå drastisk til verks kan du kappe noe av mastekurven på seilet. 10 cm på midten vil redde formen, men koster for mye hvis du ikke har symaskin og gjør det selv. Litt av det samme som å bøye masta. Enkleste er å reve litt tidligere. Det flater ut mye. litt vanskelig å komme med tips uten å se seilet og kjenne riggen. Har dessuten liten erfaring i å trimme tømmerstokker. Kjempebra tilbakemelding, takk for det :-) Har ikke tatt noen bilder av seilet på den måten, dumt nok. Ang spiler så tenkte jeg akkurat det samme som deg når jeg var ute sist, og ja, de er stramme, men noe må det jo være for at de skal sitte i vogna.. Er løsningen så enkel at jeg tar baufila og kapper spilene mot vogna, pusser litt med sandpapir og det er det? Tror jeg kan kappe 1-1,5 cm uten å miste stramminga på spileposen. Tror ikke jeg strammer fallet helt opp i toppen, men skal dobbelsjekke. Har ei malje som passer fint å lage cuningham. Har aldri hatt noen båt med så jeg får google litt og bli inspirert til en løsning. Har liggende et storseilskjøte med blokker som jeg kan bruke. Har bakovervendt vant, kan jeg bruke de på noen måte? Stramme de litt mer enn undervanta for å få/holde bøyen på masta? Er ikke fremmed for å sy i seilet selv på noen som helst måte. Har symaskin som jeg har sydd/flikket spryhood/lazybag og ei fokke med tidligere. Men dette storseilet er stivt og tjukt som juling. Duken er på en måte full av små firkanter og duken er mye mer stiv og "knitrete" enn vanlig dacron. Vet jo da selvsagt ikke hvilken duk det er snakk om ;-) I forhold til dacron så er det vel ørlite grålig i fargen. Problemet er at jeg ikke klarer å rulle/brette seilet nok til å få det i gjennom maskinen. Å sy for hånd utgår.. :-/ Har ikke opplevd at sømmer har gått osv, og bortsett fra at seilet trenger en real vask på terrassen så virker det sterkt. Burde kanskje sette jobben bort til en seilmaker til vinteren? Om jeg setter riggen til "normaltrim" med rett mast osv og tar en haug med bilder som jeg leverer til seilmakeren så er det kanskje det de trenger? Fant noen bilder som egentlig bare viser en flik av seilet, men allikevel: Fra seilturen i går. Her har jeg trimmet en del bøy på masta, men har ikke gjort noe utover å stramme akterstag. Seiler en rom kryss med 7-8 m/s i kastene. Gjorde egentlig god fart, til denne båten å være. Var oppe i 6.5 knop. Dyp bus er jo egentlig greit i så lite vind. Som du ser så er opphalet slakt, til tross for at jeg tok i så det dugde med sveiva til slutt for å stramme opp. Seilet er tredd med "tau" på bommen, stor pose ved bommen. På bildet har jeg et tau i malja ved forliket ned mot bommen for å se om jeg klarer å stramme opp seilet noe. Om du ser på første spilen og sømmen under så ser du busen. Dybden på busen er vel kanskje et større problem enn fasongen. Uten noen aktiv trim så ligger busen for langt bak, men sist jeg var ute så syns jeg den kom noe mer frem, men fortsatt alt for dyp. På bildet har jeg også strammet bomuthalet det jeg var mann for. Pga den dype busen syns jeg at aktre del av seilet, panelet mellom midten av busen ut mot akterliket, peker for mye "inn" mot senter av båten, om du skjønner. Som fikk meg til å tenke at spiler som var mykere bak enn foran hadde vært noe, som du nevnte. --------------------------- Et bilde fra sist sommer, hvor ene vogna ikke står i masteskinna, slakt opphal.. og forøvrig det meste ikke er på stell. Hadde ikke trimmet noe som helst og seilet henger som en pose.. Masta er ikke i ferd med å velte, er optikken som spiller et puss her :-) Genoaen på bildet er gått av med pensjon. Hjelper bildene noe? Sitér dette innlegget Link to post
Langedahl Svart 3.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2017 Sy i en forsterkning med Cunningham, Storseilfallet strammer bare forliket,mens Cunninghammen strammer selve duken. Sitér dette innlegget Link to post
alf-inge Svart 3.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2017 Langedahl skrev 25 minutes ago: Sy i en forsterkning med Cunningham, Storseilfallet strammer bare forliket,mens Cunninghammen strammer selve duken. Støtter forslaget om en Cunningham. Men resten av setninga stemmer vel ikke? Storseilfallet festes jo i flyndra i toppen av storseilet, og drar duken oppover, sammen med forliket. Men med fall som strekker seg er det mye enklere å etterstramme forliket (og duken nærmest forliket) med Cunningham enn med fallet. For å klare og stramme fallet må man vanligvis først ta kreftene ut av seilet. Altså først slakke skjøtet, så stramme fallet før man tar inn på skjøtet igjen. Med Cunningham klarer man som regel å stramme forliket endel uten å slakke skjøtet. Mye enklere. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 4.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 Ulike seilmakere har forskjellige prinsipper på spilestramming. Jeg har stort sett seilt helt uten forspenning i spilene. Fulgt prinsippet om at det ikke er de som skal forme seilet. Ja, det er så enkelt som å kappe med baufil og file kantene runde. Men ikke kapp for mye. Og det er irreversibelt, så du må være sikker. Er det ingen justering på strammingen slik at du kan teste? Brukte en del timer i påsken på å diskutere og eksprementere med mer stramming av spilene i lett vind for å få mer bus i seilet, men tok oss ikke tid til tobåtstesting med ulik stramming så konkluderte ikke. Det så bedre ut, men du har motsatt problem. Hvis spilene har ulik fleksibilitet skal de være stivest bakerst. Der skal det være rettest mulig. Selv er jeg ikke glad i cunningham. Strammer heller storseilfallet, da det gir bedre form på seilet. Men en må slippe skjøte. Men bruker cunningham hvis det ikke passer å stramme fallet. Usikker på hvor mye effekt du får. Følger ett veldig enkelt prinsipp, vannrette rynker nederst strammer jeg fallet, loddrette ryngker slakker jeg fallet. Hvis fallet allerede er stramt tror jeg det er lett å ødelegge noe med å stramme mer. På stive seil tar jeg tak nederst i forliket, rett over bommen. Hvis det er stramt der så er det stramt nok. Tror du kan gjøre noe med mastetrim, men der kan jeg ikke si noe før jeg ser bilde av seilene, både storseil og forseil. Som jeg skrev tidligere mistenker jeg at mastekurven er for stor, så du må sette mer bøy i masta. Å sy om seilet anbefaler jeg egentlig ikke på fullspile, da det er mye jobb. Men det du gjør på riggen påvirker saggen på genoaen, derfor jeg også vil se bilde av forseil. Tatt på kryss når du mener du har trimmet riktig. Viktigere med riktig mastebøy enn sideveis bøy. Sideveis bøying av masta på den størrelsen er det få som driver mer. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 Jeg skal gå gjennom "smørbrødlista", prøve meg frem og trimme så godt jeg kan, ta biler og legge ut. Skal sjekke stramminga på babystag og også de bakovervendt vantene. Ang spilene så trenger jeg jo ikke å kappe de, kan jo bare stramme de mindre. Min løsning, som slapp turseiler... har jo vært å stappe de inn, sørge for at de sitter sleden og stramme. Har ikke filosofert noe over trim vha spilene i det hele tatt. Så første runde blir å slakke spilene, men ikke så mye at de går ut av sleden. Kan jo også vurdere noen runder tape på de inn mot masta så de sitter litt bedre inn i sleden, de er litt løse av seg pr. nå. Skal også sjekke om det faktisk er mulig å stramme storseilfall mer, om ikke så lager jeg en provisorisk cunningham bare for å teste ut (kan jo binde opp nede før jeg strammer med opphalet). Igjen, takk for alle innspill :-) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 Tror nok en provisorisk Cunningham kan hjelpe. Prøv med å bruke malja til førsterevet. Ellers er det å bemerke at et seil som skal brukes med Cunningham er gjerne ikke helt likt et som er tiltenkt å brukes uten. Det er litt lengre i masteliket. Prosedyren er å heise til merket for så å bruke Cunningham, uthal, skjøte/løygang og akterstaget for å forme seilet. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 Mulligan skrev for 2 timer siden: Tror nok en provisorisk Cunningham kan hjelpe. Prøv med å bruke malja til førsterevet. Ellers er det å bemerke at et seil som skal brukes med Cunningham er gjerne ikke helt likt et som er tiltenkt å brukes uten. Det er litt lengre i masteliket. Prosedyren er å heise til merket for så å bruke Cunningham, uthal, skjøte/løygang og akterstaget for å forme seilet. Har ei malje under første revemalja, kan kanskje være for cunningham? Vanskelig å se på bildene mine. På bildet har jeg satt et tau i malja og hekta det fast i masta for å holde forliket "nede". Kan også rigge for å dra revet ved masta tilbake i cockpit fremfor å hekte på revekroken, da har jeg jo på en måte mulighet til å trimme litt "Cunninghamish" fra cockpit via revemalja. Revet bak på bommen er ført bak til cockpit så jeg mangler egentlig å gjøre det foran også. Da har jeg egentlig en plan. Rigge første rev så jeg kan ta det 100% fra cockpit. Om det gir god effekt å stramme revet kan jeg rigge en permanent og justerbar cunningham i nederste malja. Så: - Montere rev - Slippe spilene lengre ut - Evt stramme babystag, bakovervendte stag - Montere blokk på uthal for å få mer kraft og dra seilet godt ut - Siste trim på fjorden med "cunningham", akterstag og løygangen. Ang løygangen. Jeg bruker den aktivt. Dvs jeg pleier å slippe den mot le og stramme vertikalt ned for å lukke akterliket når det er lite vind. Og ditto kjøre den mot lo/midten og slakke skjøtet for å få mer twist når det blir mer vind/for mye vind. Er det noe annet jeg kan bruke den til enn å justere twisten? Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 4.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 Løygangen bruker jeg motsatt. I lite vind kan jeg ta løygangen til lo, for å få storseilbommen i senter (mulig det er for aggresivt på båten din). I mye vind slipper jeg løygangen nedover for å få kreftene mer fremover, altså mindre krengning. Med strammere skjøte blir seilet også flatere. Tror du kan begynne her, løygang ned og ikke slipp skjøte i kastene i mye vind. Du kan få litt innslag i fremkant av storseilet da, men det er helt greit. Alle andre endringer blir litt uvesentlig før du endrer prinsipp her. Maljen du ringen inn er cunningham feste ja. Har du OK autopilot hadde jeg foreløpig juster fremme med masta. Ser du at du bruker den mye kan du flytte den bak til cocpit. Jeg juster ikke ofte på cuninghamen, så sjelden at jeg heller går frem. Sjekk effeken av slakkere spiler. De skal ikke være helt slappe, strammes med noen kilo trykk (løfte en melkekartong, ikke ett melkespann). Kan godt hende at det ikke er så galt. Noe som er viktig på mine trimmeprinsipper er samsvar mellom geona og storseil. Nå er fokuset på storseil bare. Lukker du genoa og tvister storseilet blir luftstrømmene helt feil. Hvordan strammer du uthal? Hvis det er med belastning må du ha stor utveksling. Jeg slipper storseilskjøte og lar det blafre, da trenger en ikke mye kraft. (I regatta justerer jeg selvfølgelig med belastning, men på tur belaster jeg ikke båten så hardt). Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 Som gammal jolle- og brettseiler så loffer jeg i kastene, ikke noe slakking på skjøtene her nei, må ta høyde når man kan ;-) Med mindre jeg må holde kurs da... Men blir forvirret ifht bruk av løygangen, jeg har praktisert feil da..? Ser poenget med å flate seilet ved å ha mest mulig "vertikalt skjøte" og stramme bommen rett ned. Men er det ikke smart å gi god twist i seilet om det blåser "for mye". Altså når man egentlig burde revet men ikke gidder.. ish.? Ang cunningham så kommer jeg til å bruke blokkene til det gamle storseilskjøtet til det så jeg går frem og strammer og slakker. Men jeg må vel da opp og slakke hvis jeg faller av? Det er jo ikke superpraktisk til turseiling, men på lengre krysslegger så kan jeg jo ta meg bryet å trimme cunninghamen litt når det trengs. Ang uthalet så er storseilet tredd i skinne på bommen, beveger seg ganske dårlig og det jeg i praksis gjør er å stramme det jeg klarer, uten blokker, og knyte fast for sesongen. Men klarer jo ikke å stramme det lille ekstra, noe jeg må prøve å få til med et så "posete" seil. Lurer litt på hvordan jeg skal rigge det. Om jeg binder uthalet i seilet, lar det gå til ei blokk bak på bommen og frem til seilet hvor jeg knyter det... eller noe i den dur? Kanskje bedre med blokk både på seil og bom, men jeg kommer ikke til å bruke dette aktivt så det er kun for å få til en seriøs stramming på en måte.. Om jeg ikke husker feil så har jeg ikke allverdens plass på bommen heller, kanskje 10 cm eller noe i den dur. Tidligere var uthalet tredd gjennom bommen sånn at en kunne bruke revevinsjen på masta til å stramme det. Men jeg tredde i stedet gjennom et rev og gikk over til "løst tau" på uthalet, noe som da ikke gjør susen skjønner jeg ;-) -- Må huske at dette kun er for å holde liv i seilet noen sesonger til, men er jo vanvittig lærerikt dette. Og ingen seilbåt har jo vondt av å bli trimma ordentlig. Kjenner at jeg savner 7/8 dels riggen med svært storseil, lita fokke, lensetakkler (ok, de savner jeg ikke så mye da men... kjekke av og til) og lett trimbar mast. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 Pinkvin skrev for 2 timer siden: Har ei malje under første revemalja, kan kanskje være for cunningham? Har du det, så er sjansen stor for at seilet ditt er sydd med for langt mastelik. Og du får det aldri til å stå skikkelig. Jeg har ei lita løkke gjennom malja med ei blokk på. Og så et hal fra en side av mastekraven, gjennom blokka, ned til ei blokk i mastekraven på den andre siden og så tilbake til sittebrønnen. Halet går gjennom fallavlaster sånn at jeg kan teite den med fallvinsjen. Virkær så fint asse. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 Mulligan skrev 4 minutes ago: Har du det, så er sjansen stor for at seilet ditt er sydd med for langt mastelik. Og du får det aldri til å stå skikkelig. Jeg har ei lita løkke gjennom malja med ei blokk på. Og så et hal fra en side av mastekraven, gjennom blokka, ned til ei blokk i mastekraven på den andre siden og så tilbake til sittebrønnen. Halet går gjennom fallavlaster sånn at jeg kan teite den med fallvinsjen. Virkær så fint asse. Men du må slakke om du faller av fra kryss for ellers så strammer det vel seg noe inn i... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 Jo, litt. Men det må fremdeles være spenning i halet. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 6.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2017 Dah har jeg vært en ny tur på fjorden, familietur med veldig lite vind så fokus lå ikke i selitrim men jeg fikk da gjort noe, nemlig cunningham. Festa på masta under bommen, gjennom malja, ned i ledig blokk ved mastefoten og gjennom bryteblokk og til vinsj i cockpit. Monterte opp lazybagen i dag så jeg slakket på spilene i sammen slengen. Skal ikke påstå at jeg så noen forskjell etter slakking av spilene i den vinden som var i dag, vi snakker om maks 4 m/s i en kort periode.. men når jeg så på seilet og det at det lukker seg mot akterliket så begynte jeg å fable om å legge lask. Dvs kjøpe noen tynnere spiler og tape de i lask med eksisterende i bakkant for å stive av akter i seilet. Jeg er temmelig sikker på at det er plass i spileposene. Jeg må da tilpasse lengden på lasken slik at den kommer godt inn i det flate området av seilet og får "tak" der og fører akterliket mer rett bak enn hva det er i dag. Etter husken så er det jo ikke så forferdelig dyrt med noen meter spiler.. mener jeg sjekket prisene en gang i verden. Så over til cunningham. Eureka! Jeg strammet opphalet så mye jeg turte, så la jeg lina til cunningham rundt vinsjen og dro, for hånd, og det var som å se et mirakel skje foran øynene sine :-) En stor del av seilet flatet seg ut noe helt fantastisk mye! så nå kan jeg altså trimme ut den største dybden på den største delen av seilet med ett håndgrep. Det vil hjelpe veldig mye når det blåser opp. Men.. er jo alltid et men. Jeg ble ikke fornøyd med fasongen. Når jeg tok ut bunnen av busen så endte jeg opp med en slags skålform. Se for deg snittet av en middagstallerken, flat i bunnen og kant opp på begge sider. Men dette var da med veldig stram cunningham i veldig lite vind, noe nær et passivt seil. Seilet gikk fra en tydelig vingeform til skålform pga at akterliket "går inn". Så da er vi tilbake på spilene igjen, jeg håper lasking av akterkant av spilene vil kunne hjelpe. -- Føler jeg har en viss kontroll nå. Har i praksis mulighet til å trimme trøkket ut av seilet på en enkel måte, og jeg har fortsatt ikke lagt i en blokk i bomuthalet, så jeg har mer å gå på der. har 10 cm + til enden av bommen så der er det en del å hente også. Gjorde ikke noe med riggen i dag utover å stramme akterstaget, en det er snart "bunnet", hadde vel 6-7 cm igjen å stramme til max og har da en grei banan til tømmerstokkmasthead å være. Så planen min er å trimme masta litt frem med vantene og så stramme babystaget såpass at jeg får mer å gå på når jeg skal presse banan med akterstaget. Metoden jeg tenkte var å stramme overvant godt først (bakovervendt), så "stramme etter" med undervantene og rette av evt skeivheter sideveis. Så kjøre stramming av babystag og akterstag for å få banan nok for å se om det kan åpne akerliket på seilet noe. --- Nå som jeg fikk flatet ut nedre delen av storseilet så sitter jeg igjen med veldig bus oppe i seilet da... når utgjør ikke det store arealet, så jeg vet ikke om jeg gidder å legge så mye energi i det så vi får se. Uansett, føler jeg har gjort et par gode steg i riktig retning :-) Tror jeg skal klare å holde liv i dette seilet noen sesonger til, og selv om vi skulle ende opp med nytt seil er dette veldig lærerrikt :-). Sitér dette innlegget Link to post
alf-inge Svart 7.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 Antar du kan flate ut bakre, nedre delen av seilet ved å stramme bomuthalet, samtidig som cunninghamen holder busen på plass litt foran midten. Og derved oppnå en viss vingeform. Hvis seilet lukker for mye øverst, kan det tyde på for stramt skjøte. I lite vind er det like viktig, om ikke viktigere, med tvist i seilet. Prøv det som pacuare sier, å dra skjøtevogna på løygangen godt opp mot lo, og slakk skjøtet til bommen er midt i båten. Sørg for at bomvangen/kicken også er slakk, slik at bommen ikke trekkes for mye nedover. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2017 Fant denne herlige vhf videoen på youtube som fungerte veldig godt for meg :-) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2017 Og hvorfor gikk hel, hvit seildress av moten? :-) . Ble nesten noe Clockwork orange utav det når en supplerte med oransje vest, solhatt og en teipbit på rompa :-D Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.