Jump to content

Kobling av elektrisk kjølevannspumpe til Vire12

sandman1

Recommended Posts

Saken er som følger; 

Kjøpt en Maxi Magic med litt kranglete gear, Vire motorene er spesielt designet med en kjølevannspumpe på en aksling ut ifra gear, når pakninger her ryke, så kommer vannet lett inn i gear (dreneringen imellom vannpumpe og gear tetter seg særdeles lett) Og da er det kort tid til noe ryker, f.eks noen lagere, som da fører til at gear enten ikke vil slå inn, eller rett og slett låser seg i en posisjon). Jeg hadde greid å fikse gear, men sjøvannspumpe viste det seg at det guggebelegget som satt på sidene av platene i sjøvannspumpe, hadde en vital funksjon; nemlig å tette mot intern lekk i selve pumpehuset. Ny impeller hjalp ikke. Den brukte evig lang tid på å suge ut 2 liter, så jeg mistenkte at jeg ville ha lite kjøling. Siden vi benyttet helga opp mot og til og med 1 mai til å hente båt ifra Oslo til Kristiansand, så måtte noe gjøres... 

Crude'n simple; ei elektrisk sjøvannspumpe, impeller ifra biltema til ca 1 båtpenge, ble koblet direkte på batteri, med en krmt, lysbryter...  Da var prosedyren; start motor, sjekk at den tusler og går greit, start sjøvannskjøling. Noen ulemper har nok dette.... For eksempel,

1, om batterispenning blir lav,

2, bryter skrues av, så vil motoren bli varm, sånn kaputtvarm.

3; Den pumpen er ikke beregnet for "kontinuerlig drift", men det funket ganske greit på turen. 

4, Feil rekkefølge på stopping er interessant... stopp motoren og SÅ stopp kjølevannspumpe, vann i eksosen og fremover... helt inn i motoren... på stemplet.

5; Ved utilsiktet tau i propell, og stopp i motor grunnet dette, så inntreffer ca samme situasjonen som under punkt 4, kun med tillegget at en må ut og bade, selv om det er 1 mai...

Så, Vire 12 er en himla lett sak å få start på igjen, selv etter slik kløning, ut med tennplugg, kjinne motor, startgass, tennplugg inn, kjinn... ca 5-10 ganger, så fyrer motor greit opp.

Men slik vil jeg ikke ha det.. Derfor så skal denne lysbrytersaken bort, og jeg vil ha den elektriske kjølevannspumpen koblet på sånn ca automatisk, og det samme ved stopp, men da altså til å skru seg av.

Vil det ikke fungere med å ta strøm til den elektriske kjølevannspumpen rett ifra en av ledningene på dynamoen, når dynamo generere strøm, så går pumpe, når det ikke genereres strøm ifra dynamo, så stopper kjølevannspumpe? F.eks koble på D+ eller D+/61, (se diagram i linken) eventuelt over et rele med styrestrøm ifra den kursen og så med strøm ifra batteri...?

Åpen for innspill og ideer.   :-) 

http://gofree.indigo.ie/~vire7/electric.htm

(Vurderer å få maskinert sideflatene (og "høyden") i sjøvannspumpa, men da bør gear av igjen, og det... gidder jeg ikke, nemlig..).

Redigert av sandman1 (see edit history)

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Ingar: da takker jeg for innspill, og går for den løsningen med styrestrøm til et rele. Legger også inn en liten sikring på pluss til pumpe...

Har tenkt mere på å få maskinert sider inni sjøvannspumpe, ( og høyden)  men blitt veldig enig med meg selv om at det er et vinterprosjekt, siden motor må vippes og flenser mellom gear og aksling må av.. den pumpa er litt... bortgjemt. Så da er nok båten litt ute av drift i minst ca 3 uker, noe som ikke er så veldig greit..

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...