nordan family 27 Svart 5.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2017 Mine barns første turer har vært i magen til mor. Hadde seilbåt da mor var høygravid med nr 1 (Alo Mikkel 26), men gikk over til motor (Nordan Family 27) i overgangen barn 1 og 2. Og så enda litt større motorbåt i etterkant av nr 3. Nå kunne vi gjerne gått tilbake til seil igjen. Mitt råd er: i) ta hensyn til mor i denne fasen, å være gravid på båt gjør henne ikke i stand til de sprekeste hoppene med tauet i land, ii) juster dine egne forventninger - du skal ikke sitte å drikke øl på noen år, du kommer til å løpe etter krabaten og holde i stroppen øverst på vesten (og legge deg kjedelig tidlig for krabaten våkner tidlig) iii) lær dem å rense og filitere fisken selv tidlig. Sitér dette innlegget Link to post
Seilersnobben Svart 5.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2017 (redigert) Det er sagt mye bra i denne tråden allerede. Etter å ha oppdradd 4 søte små i seilbåt skal jeg forsøke å oppsummere noen av mine poenger: Alle har vært med fra sin første sommer (yngstemann var 6 dager) og det var alltid ferieturer på min. 4 uker. Idag er de ikke lenger små og søte, men til gjengjeld er alle båtfrelst. Vi seilte langt og de elsket det. Langseilas medførte privilegier, som høytlesing, kakebaking og "langturgodteri". I flere år kunne de ingen navn på Sørlandet eller svenskekysten, men ville tilbake til stedene i Stockholms skjærgård. Vi seilte først 32-foter, senere 38-foter. Spebarnsalder er null problem. De sover i en kasse, stelleplass i kartbordet er allerede nevnt, og maten er medbrakt. Fra krabbealder er manntaunett et must og i 1-2 årsalder kan sikkerhetssele være veldig lurt. Vi hadde aldri sykkelsete e l i cockpit. Ungene klatret omkring på dekk og klarte seg selv. Utsikten fra et sykkelsete er bra, men husk at det er ganske ensomt og at det fort blir kaldt der. I småbarnsalder ble det mye strandliv på dagtid, så seilte vi om kvelden når de sov. Velg gjerne ut noen spesielle leker som BARE brukes i båten og er gjemt vekk resten av året. Vi hadde "barskapet" i bordet fullt av Playmo. Et generelt råd til trådstarter: Kjøp båt så snart som mulig og lær dere begge å håndtere den. Trygge foreldre som ikke stresser og ikke roper, betyr glade barn. Og husk endelig å ta hensyn til været! Stor krengning, mye sjøgang og sprut i cockpit er bare morsomt en liten stund. Blir de ikke overforet med det mens de er små, setter de dess større pris på det senere. Redigert 5.Mai.2017 av Seilersnobben (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 5.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2017 Vi har egentlig aldri brukt sele, men redningsvest på dekk. Bilsete brukte hun kun når jeg var alene i snekka og mens jeg gjorde ting der jeg ikke kunne ta ungen. Legge til og lignende. Det er rett at det blir fort kaldt, det må man passe på. Nå er ikke det et problem lengre da vi er komfortdyr og har det bestandig godt og varmt i salongen. Vi er såpass mye på havet at statistisk sett så skal vi ramle i havet en gang i blant. Foreløbig har denne statistikken kun brydd seg om meg. Vi har derfor bestemt oss for at hun skal kunne svømme og hun skal kunne komme seg opp i båten. Ergo trengs det trening, helst uten at hun vet at det er trening. En gang vi grillet i båthamna så hun et par unger i en annen båt som lekte på en brygge litt lengre bort. Hun spurte om hun kunne ro dit og vi lot henne få lov. Hun slet litt, men kom seg bort. Pappa var rimelig stolt da hun fortøyde jolla ved brygga som om hun aldri hadde gjort annet. Vi ordnet med mat og hadde ungen i øyekroken hele tiden, redningsvest hadde hun ikke på seg så det var viktig at vi var klar til å berge henne ved behov. Hun fikk seg en omvisning i båten og lekte litt med ungene før hun bestemte seg for å ro tilbake. Midtveis fant hun ut at hun skulle bade litt. Greit nok det, sommer i nordnorge, hun holder ut noen minutter før hun prøver å komme seg opp i gummibåten. Det er ikke lett, og hun er kald og sliten. Mor og far venter til vi er rimelig sikre på at dette håndterer hun ikke. Hun henger sliten over akterspeilet på jolla. Jeg roper til henne og spør om det går bra. Hun tenker, det går noen sekunder, så kommer svaret motvillig: Ikke akkurat. Jeg stuper uti og svømmer ut til henne. Jeg henger meg sammen med henne på akterspeilet og spør om hun tror hun vil klare det. Nei, det går ikke sier hun. OK, skal jeg vise deg hvordan man gjør det? Joda, det var greit. Jeg svømmer til siden av jolla og holder i tauet, hun kommer etter, og jeg trekker den bare ørlite ned og hun plomper rett ombord. Nå behersker hun det helt greit, hun hopper ut og inn av jolla uten problemer. Utrykket "Ikke akkurat" betyr noe for denne familien. Sitér dette innlegget Link to post
Seilersnobben Svart 6.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2017 Midtpinne skrev for 9 timer siden: Vi har egentlig aldri brukt sele, men redningsvest på dekk. Vi fikk en som absolutt skulle klatre på alt hele tiden, f eks over pulpiten under seilas. Da var selen med litt aksjonsradius et godt alternativ, i stedet for å holde henne fast. Jeg glemte å si noe om jolle. Det er en vinner, fra barna er helt små. Vi droppet motor og lærte dem å ro. Seiljolle er genialt. Vi kom på det litt sent, men de minste fikk utrolig mye glede av den. Vi brukte en enkel optimist, som også kunne ros. En minneverdig gang seilte de to minste til butikken da vi lå i uthavn og kom hjem sprekkstolte, med ingredienser til storebrors bursdagskake.. Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 6.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2017 5 minutes ago, Seilersnobben said: Vi fikk en som absolutt skulle klatre på alt hele tiden, f eks over pulpiten under seilas. Da var selen med litt aksjonsradius et godt alternativ, i stedet for å holde henne fast. Jeg glemte å si noe om jolle. Det er en vinner, fra barna er helt små. Vi droppet motor og lærte dem å ro. Seiljolle er genialt. Vi kom på det litt sent, men de minste fikk utrolig mye glede av den. Vi brukte en enkel optimist, som også kunne ros. En minneverdig gang seilte de to minste til butikken da vi lå i uthavn og kom hjem sprekkstolte, med ingredienser til storebrors bursdagskake.. Ja dersom de klatrer rundt om kring må man gjøre noe, det samme gjelder vel egentlig for resten av mannskapet også. Jolle er mye moro. Både som leke i seg selv og for å komme seg rund i uthavn. Vi har en slik elektromotor som vi bruker på jolla. Spesielt ungen og jeg elsker å gli stille rundt i den når vi er på tur. En ting vi ikke har skaffet enda som vi har pratet om i årevis er en undervannskikkert. Det må vi få oss snart. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 6.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2017 Tråden har snudd fra at det er et problem å ha småunger i båt til all gleden det gir å være sammen med ungene i båt. Hurra! :-) For det er jo fint :-). Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 6.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2017 Hva skal vi med egen rosa-side når vi kan ha en fin rosa-tråd, åpen for alle? Sitér dette innlegget Link to post
Seilersnobben Svart 6.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2017 Eureka skrev 25 minutes ago: Hva skal vi med egen rosa-side når vi kan ha en fin rosa-tråd, åpen for alle? Hvorfor er unger i båt en rosa-greie??? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 6.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2017 -det er jo ikke det ? Bare det st unger i båt generelt er lite oppe i dagen på dette forumet. Det går mest i teak, olje, ladespenning mm er en veldig fin tråd dette her, med mange hyggelige og forbilledlige situasjonsbeskrivelser! Fortsett med det! ? Sitér dette innlegget Link to post
Seilersnobben Svart 6.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2017 Eureka skrev 1 time siden: -det er jo ikke det ? Bare det st unger i båt generelt er lite oppe i dagen på dette forumet. Det går mest i teak, olje, ladespenning mm er en veldig fin tråd dette her, med mange hyggelige og forbilledlige situasjonsbeskrivelser! Fortsett med det! ? Ok Ser forresten at vi har båt fra samme konstruktør. Han var et geni. Sitér dette innlegget Link to post
pobre gringo Svart 7.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 Så mange flotte og beroligende tips :-). hjertens takk til alle. Ser nesten ut som det er mer glede enn problem å ha med små barn i båt. noen båtkjennere som har noen ålreite båtforslag? budsjett opp mot 400.000kr minimum 30 fot helst litt ekstra bør være lettseilt for en nybegynner å helt ha mulighet til å dusje ombord. Takk til alle, Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 7.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 Innenfor de kriteriene du nevner er det kanskje mulig å få tak i en Bavaria 30/32 Cruiser? Det er solide og greie båter med god plass under dekk. Alternativt kan du gå litt lenger bak i tid og opp i størrelse, men går du helt tilbake til 80-tallet blir båtene på generell basis trangere under dekk, og du kan treffe på saltvannskjølte motorer som trenger dyrt vedlikehold (dvs motorbytte) om ikke mange år. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
pobre gringo Svart 7.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 Ja, ser litt på Bavaria og eventuelt Jeanneau. De 80-talls båtene er jo som regel mindre under dekk som du sier, og som regel uten mulighet for å dusje under dekk. En B30 synes jeg ser egentlig ypperlig ut for vår bruk. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 8.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2017 17 hours ago, pobre gringo said: bør være lettseilt for en nybegynner De fleste båter i 30ft-størrelsen håndteres greit av én person. Og av egen erfaring går det finfint med små barn i båt. Den største utfordringen for vår del var plassen i Albin Express. Bikkja tok plass den óg :) Men det gikk seg til utover i ferien når man fikk tilvendt seg ... Det er en utfordring å holde hodet kaldt og samarbeide i lettere stressa situasjoner, havnemanøver kan være utfordrende nok for folk med erfaring og uten unger noen ganger. Hemmeligheten er å ha en plan, være forberedt og ta alt i sakte tempo. Senk ambisjonsnivået, ligg flere dager i samme havn, og så videre. Finn ut hva som er ideell lengde på dagsetappe osv. Sitér dette innlegget Link to post
leif_erikg Svart 8.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2017 Barn i båt er fantastisk og går som mange nevner her går det veldig fint. Vi har 4 barn på 9, 6 og 2x1,5 år, vi har altså også tvillinger Whiskey. Bilturer er et mareritt, trangt med 6 passasjerer i en 7-seter, og noen begynner å klage før eller siden. I båten går alt mye lettere, barna kan bevege seg rundt, og de kan gjøre forskjellige ting. For oss er det ikke et spørsmål om båt fungerer eller ikke, nå har det faktisk blitt den eneste måten vi kommer oss på tur :) Barna vår er vokst opp med båt og har hele tiden lyst til å hjelpe til. Når forholdene er greie får de prøve seg på det meste. Vi har det aldri travelt når vi er i båten, og tar tiden til hjelp. Da går ting så greit. Passer også alltid på at før vi gjør noe, som å legge til, så forteller jeg alle hva vi har tenkt å gjøre, og hva akkurat de skal gjøre. Er det meldt litt dårlig vær, så ligger vi heller i ro en dag ekstra, eller går den dag tidligere. Greit å unngå litt for spennende situasjoner med småbarn i båten. Sitér dette innlegget Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt Link to post
Dreuf Svart 8.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2017 Som skrevet tidligere i tråden, se på forpiggen i en B30 før du bestemmer deg for at den er det riktige. Erfaringsmessig er det alltid mange som vil være med på seiltur når været er fint, så kan være greit med 2 brukende lugarer for voksne. Flere av B30 og 32 har ikke dusj innvendig, men skal visstnok være enkelt å ettermontere. Min båt har ikke innvendig dusj, og ikke har jeg lyst på den fuktigheten inn i båten heller, med varmtvann på hekken så er det ikke noe problem å dusje ute selv om det er litt ruskevær. Om vi skal på lengre tur så kommer vi nok til å ta med Stokke flexi bath som poden kan bades i: https://www.stokke.com/NOR/no-no/barnerom/stokke-flexibath/3288.html?dwvar_3288_color=117&gclid=Cj0KEQjwrsDIBRDX3JCunOrr_YYBEiQAifH1FmNWnpJEcB8l8CfrJqjo99v29Ns-d3_c_40Ptmvxw9caAnLS8P8HAQ (Dette er genialt om man har båt eller ei). Nå vet jeg ikke om du er helt grønn på båt eller båtvant, men jeg hadde aldri ført en så stor båt når jeg kjøpte min (Gikk fra 16fot skjærgårdsjeep via 22 daycruiser til 32 seilbåt på 1,5 år). Det kan være greit å få kjøpt båten og bli kjent med håndteringen av den før den blivende mor har for stor mage eller en pode å passe på når man skal legge til. Er du virkelig smart så lærer du den blivende mor å føre båten, så kan du hoppe i land med tau og slikt... Jenter er ofte flinkere med finesse enn muskelkraft.. Jeg begynner å bli tryggere på å håndtere båten alene, men har kjøpt jolle så tenker vi kommer til å ligge mye på svai i sommer, så kan man heller bruke jolla til land. Her er foressten tråden min fra i fjor med kjøpsråd: Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2017 Utstyr for å ligge på svai og jolle syns jeg var veldig praktisk når ungene var små. Det å bare kunne "slippe anker" og dett var dett er utrolig enkelt. Pluss at ungene elsker jolletur. Være seg å dra rett i land, ut på oppdragelsesferd eller fisketur når mørket senker seg. Liker det så godt selv også at ungene nær ikke slipper unna selv om de begynner å bli store nå ;-) Ettersom ungene ble større ble longside i uthavn favoritten for å enkelt kunne komme seg ut på ekspedisjoner i det ukjente :-) Jeg brukte og bruker fortsatt gulesider med flyfoto og havneguider for å se hvor folk lå longside og hvor det var bolter (havneguider). Ved å forberede seg godt, ta det rolig og ha en liten slagplan ifht fortøyning så er det mye rart en klarer å få til, også alene. Skal en ligge mye longside i uthavner så er det veldig kjekt med et par store kulefendere, og gjerne også en planke. Har også gjort anker med baug inn alene etter tips her på bp. Kjøp en av de minste paraplydreggene, fest i en tynn men sterk line. Åpne dreggen og sikre sikringen med en strips eller tau. Når du går inn slipper du akterdreggen der du skal, går inn med sånn passe slapp i dreggtau. Når du er innen kasteavstand til land fra baugen stanser du båten, går du frem og pælmer den lille paraplydreggen så langt du kan inn på land og strammer opp til den sitter. Når du får justert deg nær nok til å komme i land så går du i land med ordentlig tau. Har fungert som ei kule de få gangene jeg har gjort det selv :-) ------ Gjestehavner kan være fristende med småunger, selv må jeg innrømme at det bare ble mer mas fra ungene. Dess flere tilbud dess mer mas. Syns ungene faller mer til ro når en "kobler fra" hele systemet og ligger ute i "naturen". Å ligge i naturhavn i nærheten av "noe" har jeg god erfaring med. At en kan ta en jolletur for å kjøpe is, da blir den isen veldig god. Og greia med sand og vann og unger er vel som det alltid har vært. De kan holde på i timesvis. Og er en usikker på fortøyning så er ikke hektiske gjestehavner den plassen jeg ville oppsøke først :-/ ---- Tidligere i "båtlivet" hadde jeg også en slags idé om å få i land alle fortøyninger med en gang, sånn ca :-). Når jeg legger til alene nå så går jeg enten i land med et tau fra midten av båten og strammer det rett inn til jeg får lagt ut de andre fortøyningene. Eller så går jeg inn og lar båten gå på spring fra baug eller akter til jeg har lagt resten av fortøyningene. Mao så holder det å komme seg i land med ett tau uten at båten vrir seg ene eller andre veien før en får fortøyd mer. Pluss at jeg har langt lettere for å ta en bonusrunde før jeg legger til i stedet for å prøve når jeg kommer sånn halvt dårlig inn. Blir bra dette, gi det tid og ikke bli stessa om en feiler, for det skal en jo gjøre for å lære. Sitér dette innlegget Link to post
Dr Nelson Svart 8.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2017 Har hatt båt ei stund nå og klarer fint båtlivet med spedbarn. Ting tar bare litt lengre tid. Nå er han blitt litt større og vi måtte ha noe til å sette minien i mens vi fortøyet eller ble opptatt med noe. Så det ble en stol fra jollyroom. Tanken er å lage en plate og stroppe den fast til båten. Og den kan jo brukes andre steder. Men må nok holde han under fart til han er litt større. Sitér dette innlegget Link to post
pobre gringo Svart 14.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2017 Takk for mange fine og betryggende råd. Dette har vært en hektisk helg, jeg vært på visninger og rukket å kjøpe meg båt og i tillegg rukket å ta båtførerkurs med bestått eksamen! Endte opp med en Bavaria 34 cruiser, fin båt i grei stand men trenger noe oppdatering av utstyr (kartplotter, nyere vhf, jolle etc) Er ufattelig spent nå å gleder meg til å komme meg ut på fjorden. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2017 Gratulerer! God følelse det :-) Sitér dette innlegget Link to post
CSSGT Svart 14.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2017 Gratulerer @pobre gringo, da er det bare å glede seg! Har vært skrevet masse bra her, har selv plukket opp noen tips! Og om du husker på å slappe av og ta det med ro, selv når ting ikke går som planlagt, så ordner det seg alltids. Bare å komme seg utpå med båten og venne seg til hvordan det er å manøvrere, så blir man fort varm i trøya. Så håper vi på en fin sommer Sitér dette innlegget Roger H. Fersk seilbåtkaptein :) Link to post
Erik Svart 15.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 Gratulerer Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Kenneth82 Svart 15.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 Gratulerer så mye - sikker på at dette går bra! Du får dele erfaringer utover sesongen Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 15.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 ? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 15.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 Hei I denne tråden er det skreve mykje fint om ungar i båt. Vel er det. Berre til ettertanke, kan eg nemna at då yngstemann var ca. 1 1/2 år gamal var han minuttar frå å drukna. Han falt på sjøen, medan båten låg på svai. Han hadde redningsvesten på, men den snudde han slik at fjeset var ned i sjøen. Ingen skriking, men eg reagerte på uvante svake plaskelydar. Moralen er at dersom ein har små ungar med i båt, må ein følja med heile tida. No er ungane større, etter nemnte nestendrukning inførte me same regel for barnetilsyn som for navigasjon og utkikk. Den som har ansvaret har ansvaret heilt til den andre stadrestar at han/ho tek over ansvaret. Gratulerer med ny båt! Ask Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.