KongKing Startet 3.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 3.Mai.2017 Heisann. Det er vel flere av oss om har et kjølsvin som ikke alltid er like rent og pent.... Har fått en del olje i kjølsvinet som ikke lensepumpa greide å få ut (tappet i bøtte, ikke rett i fjorden). Fikk ut vannet som var i kjølsvinet, men ser ut som olja ligger igjen. Det er vanskelig å få ut alt med tørkepapir, bl.a fordi det ligger under motoren og siden båten er lavest bak er det ikke så lett å komme til. Er det en quick-fix på dette problemet? Jeg tenkte at kanskje å helle Zalo og vann i kjølsvinet ville løse opp oljen og blande seg med vannet og at det da er enklere å pumpe ut? Eller er det noen som har noen andre forslag til løsning? Eller er det bare å tre kroppen ned i motorrommet om ta med noen ruller med Torky....? KK Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 3.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2017 Har brukt prick bort avfetting og oppvaskbørste som jeg har montert en pinne på.. vaske vaske så på med lensepumpe? ellers så kan du jo kjøpe oljeoppsugings puter eller hva det heter. Tar til seg olje? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 3.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2017 Bruker vanlige bleier. Er det mye eller trangt, så tar jeg en damestrømpe og legger bleier inni i den. Gjerne en hyssing i enden av strømpen, så er det bare å trekke den opp når den er mettet. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 3.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2017 Jeg foretrekker å bruke rengjøring som ikke skummer, slik som zalo. Har hatt en flaske bilgecleaner som hjelper. Ellers bruker jeg brukte bil-vaskesvamper til å suge opp restvann og drit.. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2017 Brukte også bleier i strømpetrikset til Kjellg i snekka vi hadde. Fungerte veldig bra. Men ikke la de ligge alt for lenge for da blir de suppe. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2017 Jeg har plastbåt, så den har ikke kjølsvin;-) Men når det blir litt grisete nedi kjølen hiver jeg på en bøtte eller to med zalovann og lenser ut. Hjelper bra det! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
arkmarin Svart 3.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2017 Avfetning og zalo bruker jeg. Pumper det rett ut, og fyller etter med varmt vann. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Martin Blomberg Svart 4.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 Har også brukt billigste bleiene til dette. Meget bra resultat. For å få opp all zalovann har jeg brukt biltemas våtstøvsuger (den for ca 600 kr). Den suger helt tørt til forskjell fra når jeg pumpet ut, da var det alltid noe vann igjen. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 4.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 (redigert) Jeg vasket det nettop rent under dørken etter en oljelekkasje. Jeg brukte salmiakkvann og en svamp. Salmiakk lukter bare en stund, og fordamper uten å etterlate noen fet hinne (som Zalo og andre vaskemidler gjør). Salmiakk er et sterkt undervurdert rengjøringsmiddel. Antakelig er det for billig . . . . . Redigert 4.Mai.2017 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Gudrun Svart 4.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 (redigert) Har og brukt "sugeputer" i kjølen med veldig godt resultat. Legge nedi og la vannet vaske frem og tilbake av sjøene noen dager. Blir omtrent helt rent. "Putene" putter jeg oppi plastpose og tar med til gjenbruksstasjonen. Å bruke avfetter etc og så pumpe på sjøen: Forsvinner oljen som dugg for solen da? Redigert 4.Mai.2017 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 4.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 Gudrun skrev 15 minutes ago: Har og brukt "sugeputer" i kjølen med veldig godt resultat. Legge nedi og la vannet vaske frem og tilbake av sjøene noen dager. Blir omtrent helt rent. "Putene" putter jeg oppi plastpose og tar med til gjenbruksstasjonen. Å bruke avfetter etc og så pumpe på sjøen: Forsvinner oljen som dugg for solen da? Bakdelen med sugeputene er at de koster mye. Synes bleiene gjør minst like god jobb. Putene tar vel bare olje og ikke vann? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 4.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 Har prøvd forskjellige typer opp gjennom årene. Puter og duk som skulle klippes. Det siste ble ikke liggende i ro under gange så måtte til med noe oppå for å holde de i kjølen. Noen har slike liggende i kjølen store deler av sesongen og bytter først når de begynner å se mettet ut. Ellers skulle det være et blunkefjes etter mitt "spørsmål" i innlegget over her. Sitér dette innlegget Link to post
sailor83 Svart 4.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 Prickbort anbefales, utrolig effektivt på gammel olje. For en gangs skyld er det nå rent under motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 4.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 Iflg reklamen suger denne kun olje: https://www.hovedsmann.no/products/oljesugepute Sitér dette innlegget Link to post
M/B Nordheim Svart 4.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 Synest denne er fin til diverse oppsuging her og der http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/garasje/garasje-og-verksted/oppsug-av-spillolje/olje-vaskeskiftpumpe-192056/ Synest eg får gjordt mykje for dei kronene investert. Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
nordan family 27 Svart 4.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 flere skryter av Felleskjøpets Fjøsrens. Har ikke prøvd selv, men skal være kraftige saker men en pris egnet for landbruket. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 4.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 Fjøsrens må jo være glimrende om en mot formodning skulle ha et svin nedi kjølen. Har hatt båt med kjølsvin men fikk vel aldri så mye olje nedi kjølen på den at det kom opp på kjølsvinet. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 4.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 Gudrun skrev for 5 timer siden: Har og brukt "sugeputer" i kjølen med veldig godt resultat. Legge nedi og la vannet vaske frem og tilbake av sjøene noen dager. Blir omtrent helt rent. "Putene" putter jeg oppi plastpose og tar med til gjenbruksstasjonen. Å bruke avfetter etc og så pumpe på sjøen: Forsvinner oljen som dugg for solen da? Den forsvinner fra havoverflaten, men at den blir Hokus Pokus borte stemmer nok ikke...blir bare ikke synlig... Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 5.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2017 17 hours ago, Ida Marie III said: Den forsvinner fra havoverflaten, men at den blir Hokus Pokus borte stemmer nok ikke...blir bare ikke synlig... Oljen forsvinner nok den, men kan grise til en del først. Olje blir spist av bakterier. Små oljemengder burde derfor ikke være noe stort miljøproblem. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Ida Marie III Svart 5.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2017 NilsPils skrev 1 time siden: Oljen forsvinner nok den, men kan grise til en del først. Olje blir spist av bakterier. Små oljemengder burde derfor ikke være noe stort miljøproblem. Jeg kan for så vidt være enig med deg, for jeg er en av dem som er lei klimahysterikerne... Men politisk korrekt i dagens samfunn er det ikke.... for Zaloen spiser ingen olje, den bare fjerner vannhinnen, og får oljen til å gå under vannflaten for en stund.. Sitér dette innlegget Link to post
Vosso63 Svart 5.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2017 (redigert) Torvmose suger opp sin egen vekt ganger ti eller tjue. Den suger heller olje enn vann. Når mosa har tatt opp olja slipper den ikke ut. En må sjølsagt arbeide med det mekanisk, altså klemme litt, vaske litt, skure litt. Bosset samler en opp i noe, en murerstamp eller bøtter, og bærer ut. Rusket som blir igjen etterpå tar en med nevnte Biltema støvsuger. Bosset kan komposteres, graves ned eller hives i svarte plastsekker på fyllinga. Jeg bruker "fersk" halvtørr torvmose til å vaske henda med etter motorjobbing. Rein flytende grønnsåpe først, og så denne lett fuktige mosen. Det gror mye slikt her jeg bor. Strukturen i ledningsvevet ("stilkene") er også så grov at en kan pusse med det. Torvmose finner en særlig på myrer. Det er sjelden at all mosa er helt metta med vann, men om en har problemer med det, kan en sikkert sanke det på et gunstig tidspunkt. Jeg er enig i at Zalo er fryktelig bra på å ta svart olje, salmiakk også, men kombinasjonen grønnsåpe og torvmose er usedvanlig vellykka. Den utskjelte torvmosejorda er for øvrig et ypperlig, råbillig, alternativ til å ha i hyttedassen, likeledes til å rydde opp etter seg om en har stått ute og grisa med oljeskift eller noe anna grisete som inneholder olje. Eller diesel. En kan da bare strå torvmosejorda på olja, og så etter ei stund samle det sammen, koste det vekk, eller støvsuge det opp. (Jeg har sjekka bidragsyterne til denne disputten og finner det derfor forsvarlig å legge ut denne uhyrlige tanken: Å bruke naturmiddel.) Husk at olje er et naturprodukt! Du kan sjølsagt, om du har kontanter i avføringa (driter penger), kjøpe det: http://www.absor.no/produkter/naturesorb Redigert 5.Mai.2017 av Erik AN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 5.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2017 NilsPils skrev On 04.05.2017 at 5.54: Jeg vasket det nettop rent under dørken etter en oljelekkasje. Jeg brukte salmiakkvann og en svamp. Salmiakk lukter bare en stund, og fordamper uten å etterlate noen fet hinne (som Zalo og andre vaskemidler gjør). Salmiakk er et sterkt undervurdert rengjøringsmiddel. Antakelig er det for billig . . . . . Heilt samd! Litt finare bilete på flaska hadde gjort susen. Trur nesten det og hadde hjelpt å sett opp prisen! Prisen må vere høg skal det hjelpe! Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 6.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2017 (redigert) 13 hours ago, Fjordgubbe said: Heilt samd! Litt finare bilete på flaska hadde gjort susen. Trur nesten det og hadde hjelpt å sett opp prisen! Prisen må vere høg skal det hjelpe! Salmiakk er sterkt undervurdert. Og så skal produktet helst være merket for båt og selges i en båtbutikk . . . . Vanlige kjøkkenprodukter er ofte det beste, og gjerne det billigste, i båten også. Jeg har prøvd metoden med bleier. Synes det var noe søl og griseri. Dessuten gikk bleiene i oppløsning og griset til enda mer. Metoden jeg vil anbefale er: - Tilsett gjerne ekstra vann dersom det er lite vann under dørken (det kalles helst ikke "i kjølsvinet". Kjølsvin er noe helt annet) - Tilsett noe fettløselig i vannet under dørken. For eksempel litt Zalo hvis du ikke liker lukten av salmiakk. - Bruk en manuell sugepumpe og pump vannet over i en bøtte. Jeg har alltid en slik i båten: http://www.biltema.no/no/Bat/Pumpe/Lensepumpe/Lensepumpe-2000036069/ - Sug opp resten av vannet med en svamp - Vask rent med salmiakkvann og en svamp. Det blir gullende rent og salmiakklukten forsvinner raskt. Redigert 6.Mai.2017 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.