Vosso63
Torvmose suger opp sin egen vekt ganger ti eller tjue. Den suger heller olje enn vann. Når mosa har tatt opp olja slipper den ikke ut. En må sjølsagt arbeide med det mekanisk, altså klemme litt, vaske litt, skure litt. Bosset samler en opp i noe, en murerstamp eller bøtter, og bærer ut. Rusket som blir igjen etterpå tar en med nevnte Biltema støvsuger. Bosset kan komposteres, graves ned eller hives i svarte plastsekker på fyllinga. Jeg bruker "fersk" halvtørr torvmose til å vaske henda med etter motorjobbing. Rein flytende grønnsåpe først, og så denne lett fuktige mosen. Det gror mye slikt her jeg bor. Strukturen i ledningsvevet ("stilkene") er også så grov at en kan pusse med det. Torvmose finner en særlig på myrer. Det er sjelden at all mosa er helt metta med vann, men om en har problemer med det, kan en sikkert sanke det på et gunstig tidspunkt. Jeg er enig i at Zalo er fryktelig bra på å ta svart olje, salmiakk også, men kombinasjonen grønnsåpe og torvmose er usedvanlig vellykka. Den utskjelte torvmosejorda er for øvrig et ypperlig, råbillig, alternativ til å ha i hyttedassen, likeledes til å rydde opp etter seg om en har stått ute og grisa med oljeskift eller noe anna grisete som inneholder olje. Eller diesel. En kan da bare strå torvmosejorda på olja, og så etter ei stund samle det sammen, koste det vekk, eller støvsuge det opp. (Jeg har sjekka bidragsyterne til denne disputten og finner det derfor forsvarlig å legge ut denne uhyrlige tanken: Å bruke naturmiddel.) Husk at olje er et naturprodukt!
Du kan sjølsagt, om du har kontanter i avføringa (driter penger), kjøpe det: http://www.absor.no/produkter/naturesorb