Haemato Startet 3.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 3.Mai.2017 Hei. Har en maxi 77 seilbåt i glassfiber fra 1980. Ikke påført nytt bunnstoff på årevis. Vi kjøpte båten i fjor. Skrapte av det vi kunne av gammel, krakelert bunnstoff nå forleden. Gikk veldig lett av. Ligger et tynt lag med bunnstoff her og der på omtrent 50% av båten som ikke lot seg fjerne uten å gå hardere til verks. De resterende 50% består av (trolig) primer. Båten ligger i ferskvann uten alger og groe. Spørsmålet er: behøver vi gjøre noe mer nå? Bør vi legge på et lag med primer? Eller kan den bare brukes slik? Vi har jo fått av endel krakelert bunnstoff så den kjennes ganske glatt ut under nå... Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 4.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 Primer bør det nok være på båten da glassfiber suger til seg og absorberer en viss mengde vann (også ferskvann). Det høres jo ut som dere har skrapt av bunnstoff og at primeren fortsatt er (mer eller mindre) intakt. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 Dersom gelcoat er intakt, ville jeg bare stoffet den. Molekylvandring er den samme i ferskvann og saltvann siden det bare er vannmolekyler som vandrer. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 4.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 Er det ikke en opplest sannhet at osmosetrykket, og derved faren for pest, er større jo renere vannet er? Bunnstoff ville jeg ikke anbefalt, som trådstarter skriver er det unødvendig i ferskvann og skulle man senere finne ut at man vil grunne så må bunnstoffet fjernes. Bunnstoff trenger også grunning for å få skikkelig feste, kan ikke smøres direkte på gelcoat. I det aktuelle tilfellet ville jeg latt det være som det er, har båten klart seg til nå uten å utvikle "pest" vil det neppe skje. Dette forutsatt at den står på land utenom sesongen. Skal båten grunnes så må det benyttes 2-komponent epoksy. Det forutsetter at eventuell grunning som allerede er påført også er 2-komponent. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.