Jump to content

Edit History

Goodspeed

Goodspeed

adeneo skrev 23 minutes ago:

Det Kaffelars skriver er korrekt.

Alle duoprop drev skal ha girolje, mens gamle Aquamatic singleprop drev skal ha samme olje som motor.

Det er hverken uenighet eller feilinformasjon om dette, det står klart i manualene og andre steder, blant annet drevoversikten til Volvo.

Husk at Volvos egen olje beholder smøre-egenskapene ved høyere vanninnhold i oljen enn giroljer som ikke er beregnet på marineprodukter, noe som kan redde drevet fra havari ved lekkasje.

Ja, mulig jeg overså alle detaljene i serviceblekka til drevet (den er jo relativt stor). Men er uansett ingen tvil om at det blir girolje, det er duoprop-drev på min. Den Valvoline-oljen jeg tenker på er den som selges på maritime, og jeg hadde inntrykk av at denne var for marin bruk, men ser nå at de bare nevner til bruk i kjøretøy, ikke marin bruk. Sierra-oljen derimot er jo det, men den er 80W90 (mot 75W90 på det anbefalte). Har dette mye å si? Stemmer det at 80W betyr at den er mineralsk mot 75W som er syntetisk? Leste det i en annen tråd her på forumet. Er ikke interessert i gå mye på akkord med sikkerheten mtp det du nevner for risiko for havari dersom lekkasje.

Goodspeed

Goodspeed

adeneo skrev 13 minutes ago:

Det Kaffelars skriver er korrekt.

Alle duoprop drev skal ha girolje, mens gamle Aquamatic singleprop drev skal ha samme olje som motor.

Det er hverken uenighet eller feilinformasjon om dette, det står klart i manualene og andre steder, blant annet drevoversikten til Volvo.

Husk at Volvos egen olje beholder smøre-egenskapene ved høyere vanninnhold i oljen enn giroljer som ikke er beregnet på marineprodukter, noe som kan redde drevet fra havari ved lekkasje.

Ja, mulig jeg overså alle detaljene i serviceblekka til drevet (den er jo relativt stor). Men er uansett ingen tvil om at det blir girolje, det er duoprop-drev på min. Den Valvoline-oljen jeg tenker på er den som selges på maritime, og jeg hadde inntrykk av at denne var for marin bruk, men ser nå at de bare nevner til bruk i kjøretøy, ikke marin bruk. Sierra-oljen derimot er jo det, men den er 80W90 (mot 75W90 på det anbefalte). Har dette mye å si? Stemmer det at 80W betyr at den er mineralsk mot 75W som er syntetisk? Leste det i en annen tråd her på forumet. Er ikke interessert i gå mye på akkord med sikkerheten mtp det du nevner for risiko for havari dersom lekasje.

• Create New...