Karanda Startet 4.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 4.Mai.2017 hva skjer med en båt som har ligget i båthavn, og båtforeningen har ikke fått tak i eieren (i utlandet) og de sendte mail at båten ville bli tvangsflyttet for eiers kostnad og ansvar. Men nå vet ikke båtforeningen hvor båten er, eller hvem som flyttet den....................... Hvilket ansvar har en båtforening når de løsner en båt fra fortøyningene, og flytter den ? Bare så det er nevnt, det er ikke min båt, og dette gjelder for en bekjent som har kommet fra et lengre utenlandsopphold. Så jeg har ingen flere detaljer eller kunnskap om årsak, eller hendelsesforløp. Men mener å huske at det er ikke bare,bare å fjerne en båt fra fortøyningene å la den nærmest seile sin egen sjø, som f.eks båtene som lå ved "opplag" ved de omdiskuterte blåe bøyene. De var i hvert fall problematisk å bare fjerne siden man da nærmest påtar seg videre ansvar for den båten Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 4.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 (redigert) Nei, da vet jo ikke båtforeningen hvor den er, om den er flyttet eller stjålet for den saks skyld. De kan jo ikke dem lastes for noe. Litt kynisk og spissformulert, men sånn er det. Bare å melde båten stjålet da.. Redigert 4.Mai.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 4.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 Leste nøyere nå. Er det bevist eller innrømmer de at de har flyttet den fra en plass til en annen? Sitér dette innlegget Link to post
Karanda Svart 4.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 Kjellg skrev 5 minutes ago: Leste nøyere nå. Er det bevist eller innrømmer de at de har flyttet den fra en plass til en annen? De har sendt mail ti eieren om at hvis båten ikke ble flyttet så måtte de flytte den for eiers regning og risiko, men nå husker de ikke hvor båten ble av. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 4.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 Få dem til skriftlig å innrømme at de har vært medvirkende i å flytte båten. Men gå varsomt fram så de ikke skjønner at du er ute etter en bekreftelse på dette. Må være litt lur her. Sitér dette innlegget Link to post
Bertramsen Svart 4.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 "For eiers regning og risiko" er vel et sentralt element her. Sitér dette innlegget Fjalar.no - Startside med eget gratis annonsetorg Link to post
Karanda Svart 4.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 var i utgangspunktet bare interessert om at en båtforening , eller for den del en privatperson kan bare flytte en båt uten å ha noe ansvar. Men nevnte sak er ikke jeg noen part, så derfor er det egentlig et generelt spørsmål Sitér dette innlegget Link to post
Karanda Svart 4.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 Bertramsen skrev 1 minute ago: "For eiers regning og risiko" er vel et sentralt element her. absolutt, og det står vel nesten det samme når det gjelder å taue bort biler også Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 4.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 Bertramsen skrev 26 minutes ago: "For eiers regning og risiko" er vel et sentralt element her. Selv om det er for eiers regning og risiko, så mener jeg at båtforeningen har et visst ansvar om de flytter den. De har ikke anledning til bare å slippe tampene og la den leve sitt eget liv. Skal de flytte den så må de påse at den er skikkelig fortøyd. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 4.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 Min båtforening prøvde å få et firma til å ta på seg ansvaret med å fjerne en båt, men tror ikke de klare å finne noen som var villig til å ta på seg det ansvaret. Heldigvis så flyttet eieren båten selv til slutt... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 Eier var ikkje villig eller i stand til å ta ansvar eller ivareta egen båt, men han ønsker gjerne å kunne pålegge andre det ansvaret slik eg forstår. Det skulle sannelig ikkje forundre meg om det går an i norge :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
AlfArie Svart 4.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 Det mangler en del bakgrunnsinformasjon for at det bør konkluderes. F.eks, var det betalt for plassen, eventuelt hvor lenge etter siste forfall kom beskjen om at den måtte flyttes. Hadde eier avtale med noen om ha tilsyn,dersom ikke, hvor lenge lå den uten tilsyn? Hva gjorde eier med mailen? Slik jeg foreløpig forstår dette, virker det som om eier har gitt f.... i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 4.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 Dette er et relativt "stort" tema, men sagt i korthet vil den som flytter annens båt fra ens egen plass, få et ansvar for ivaretakelsen av den fremmede båten. Om dette ansvaret strekker seg lengre enn til å fortøye den forsvarlig annetsteds, er langtfra sikkert. Som Sjeldenutpå antyder, ville det jo være "rart" om den fraværende eieren som ikke bryr seg, skulle få overført ansvaret for båtens vel og ve til andre ved å gi blaffen i den. KNBF har hatt et prosjekt om dette (relatert til flere varianter av forlatte båter) og medlemsforeninger har tilgang til den veiledning som er utarbeidet for å behandle fremmede/forlatte båter. Andre må nok operere litt mer "på lykke og fromme". Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
forskern Svart 4.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2017 Men hvis noen fortøyer båten til brygga mi. Ikke timer eller noen få dager, men rett og slett lar den ligge der. Uten å etterlate info om eierskap. Hva har jeg lov til å gjøre og hvordan kan man best håndtere noe slikt hvis man enten ikke får tak i eier eller eier bare gir f...? Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 5.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2017 Da må du starte båtforening og melde den inn i KNBF. Da har du tilsynelatende tilgang til et vell av informasjon.... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 5.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2017 14 minutes ago, Joltus said: Da må du starte båtforening og melde den inn i KNBF. Da har du tilsynelatende tilgang til et vell av informasjon.... +1 Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ida Marie III Svart 5.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2017 Må si meg enig at det er en utrolig vri på ansvar her.. En båteier som tydeligvis driter i sin egen båt over lang tid, skal plutselig legge ansvar for båten sin over på andre, i håp om å innkassere en "gevinst ".. Nei, er jo ikke noe nytt at uansvarlighet premieres der oppe i fjellknausene... Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 5.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2017 forskern skrev for 9 timer siden: Men hvis noen fortøyer båten til brygga mi. Ikke timer eller noen få dager, men rett og slett lar den ligge der. Uten å etterlate info om eierskap. Hva har jeg lov til å gjøre og hvordan kan man best håndtere noe slikt hvis man enten ikke får tak i eier eller eier bare gir f...? Jeg vil tro at det beste er og ringe politiet og si at man mistenker at plassen din er tatt av en båt du mistenker er stjålet, da må de gjøre noe men hva er vel kanskje usikkert. Men havnemyndighetene eller politiet er vel de rette og kontakte uansett. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Kjellg Svart 5.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2017 Som skipper Worse skriver så er dette et stort "tema". Straks du fjerner en båt fra hvor den ligger så kan du bli ansvarlig for skader pga "uansvarlig" flytting og fortøyning samt følgeskader som følge av plassering eller flytting. Jeg sier kan, fordi her spiller småting inn. Men helt enig med de andre at det er sykt om man kan overføre er slikt ansvar for båten over på andre, men det er verdt å merke seg at dette gjelder følgeskader. Men som noen andre skriver ovenfor, så mangler det mye info her. Jeg vet hva jeg ville gjort, men det egner seg ikke på trykk ;) Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 5.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2017 (redigert) Eieren av båten må jo kunne bevise at det var du som flyttet båten. "Nei, den har jeg ikke sett? Har ikke ligget noen båt her når jeg har kommet hjem? Merkelige greier.... Noen må ha tatt den da gitt! Men sier du at du har lagt din båt på en plass som ikke er din? Er du idiot du da??" Lykke til til den eieren.... Redigert 5.Mai.2017 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 5.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2017 I bergensområdet fjerner Bergen og Omland slike båter og setter de på land på sukkerhusbryggen (Nøstet). De legger de ut på nettsiden sin type "hittegods" og destruerer de etter noen mnd. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2017 Joltus skrev 6 minutes ago: Eieren av båten må jo kunne bevise at det var du som flyttet båten. "Nei, den har jeg ikke sett? Har ikke ligget noen båt her når jeg har kommet hjem? Merkelige greier.... Noen må ha tatt den da gitt! ... Tiltredes...litt Man kan jo slumpe over båter som er forlagt i hast grunna sjukdom eller liknande. Så i første omgang hadde eg nøyd meg med å forskyve den fremmede båten oversiktlig til neste brygge/bås, samtidig som eg hadde meldt inn til havnevesen og politi slik at eier kan spore båten. Ein klar oppfordring til alle er å ha båten registrert og merket. Eg kom til havn for nokre år sida og fann longsideplassen min okkupert. Heldigvis var kona med, så vi fikk løyst den fremmede, fortøyd vår båt som vi pleier, og så la vi den fremmede båten utenpå vår. Vindstille heldigvis, og ingen problem. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Joltus Svart 5.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2017 Snakker selvsagt om båter som har ligget en stund. Sitér dette innlegget Link to post
Karanda Svart 5.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2017 AlfArie skrev for 22 timer siden: Det mangler en del bakgrunnsinformasjon for at det bør konkluderes. F.eks, var det betalt for plassen, eventuelt hvor lenge etter siste forfall kom beskjen om at den måtte flyttes. Hadde eier avtale med noen om ha tilsyn,dersom ikke, hvor lenge lå den uten tilsyn? Hva gjorde eier med mailen? Slik jeg foreløpig forstår dette, virker det som om eier har gitt f.... i båten. han "glemte" vel båten mens han selv overvinteret i syden, og forventet vel at noen tok var på den.............................. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 5.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2017 Nini Karanda skrev 18 minutes ago: han "glemte" vel båten mens han selv overvinteret i syden, og forventet vel at noen tok var på den.............................. Jeg overvintrer også i Syden, men glemmer ikke båten min i Norge for det... Folk med en slik innstilling har jeg ingen sympati med.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.