Midtpinne
Eksemplet over fra Pinkvin tar for seg hittegods og at hittegodset har verdi.
I midt tilfelle var det ikke hittegods, det var forlagt søppel(i alle fall i alle andres øyer enn eiers). En sunket sjark har ikke verdi. Det ble kun en utgiftspost for meg. Hadde den hatt verdi ville jeg solgt. Jeg hadde til dels flaks med vennetjenester og slapp rimelig billig unna fjerningen. Samtidig har jeg åpenbart brukt opp vennetjenester som jeg kunne tenkt med å ha til gode.
Problemet oppstår når den som eier vraket/båten som er etterlatt ikke er villig til å håndtere problemet, enten ved å la den ligge eller ved å ikke gjøre opp for seg når andre tar byrden.
I mitt tilfelle ble jeg anbefalt av både lensmann og kommune å gå til sivilt søksmål. Noe jeg ikke var villig til, det var jo tross alt en venn, kanskje ikke en god en, men slik er det nå. Jeg burde ikke hevet båten før jeg tok kontakt med offentlige myndigheter. Jeg kunne i teorien endt opp med at kommunen påla meg å fjerne vraket. Det gjorde de ikke, de var heller forståelsesfulle for situasjonen og kom med flere forslag for hvordan jeg kunne løse det.
Egentlig synes jeg regelverket er rimelig rett fram, og det blir selvfølgelig litt byråkrati, men det synes jeg det skal være i slike saker. Det kan være andre grunner enn ren dårskap, selv om jeg tror at det i de fleste tilfeller er det.
Men konklusjonen min er rimelig klar, neste gang kontakter jeg myndighetene og vil gjøre mye for å dokumentere at jeg gjør det, alt skal være skriftlig. Jeg vil også tidlig starte prosessen med å få det fjernet. Jeg har mistet troen på endel folk. De som synes det er greit å bare overlate problemer til andre vil rett og slett gjøre det. De forandrer seg ikke plutselig og ordner opp. De vil trenere og bare la ting skure og gå. Etterpå vil de gjerne ha penger i tillegg.
Jeg tenker at man må være litt strengere og ikke håpe på at ting løser seg. Det gjorde jeg, det løste seg ikke. Jeg var dum som lot det gå så langt som det gikk, den eneste som tapte på det var jeg. Tok vel ca. 5 år fra båten sankt til jeg fikk den vekk dersom jeg husker rett.
Huff så pessimistisk jeg høres ut. Kaster på noen smileys som motvekt.