Jump to content

Hvilket ansvar har en båtforening ved tvangsflytting av båt?

Karanda

Recommended Posts

§ 7.Vert ikkje hittegodset gjeve attende til eigaren innan 3 månader etter at politiet tok vare på det..

Som regel har ikke politiet noen plass å gjøre av gjenstanden.

I Drøbak så dumpet politiet en hitte båt på brygga til seilforeningen, værsågod.

Heldigvis hadde de funnet eier, som etter en tid hentet båten.

Fairline Mirage 29 er solgt.

Om jeg hadde funnet en fremmed båt i min båtplass uten tillatelse og uten spor av eier, eieropplysninger etc. så hadde jeg uten opphold flyttet/forhalt den til nærmeste mer offisielle fortøyningsplass, fortøyd båten forskriftsmessig og deretter avvist enhver kjennskap til saken. Det er ikke mitt materiell, jeg har ikke stilt min private båtplass til disposisjon og jeg har ingen planer om å havne i en idiotisk interesse/ansvarskrangel som følge av personer som tror de kan bare ta seg til rette etter eget forgodtbefinnende på andres eiendom. Sak avsluttet.

Guest Avmønstret#

Som båtforening vil jeg tro det må være mulig å gjøre en avtale med politiet og namsmann sånn at man gjør jobben for de, på båteiers regning, jf. hittegodsloven. Forutsatt at det er en båtforening som har kompetanse og redskap til det da selvsagt, men det er jo de som ofte har det. 

Så om det ligger en båt ingen kjenner til kan man lage en rutine for hva man gjør. Varsling til politiet med båttype og omstendigheter i tilfelle det kommer noe den veien (tyveri osv) 3 måndersfristen til salg har startet. Varsling på båten i x dager?, så løfte på land. Ny varsling på båten, nå om at den kommer til å bli solgt etter dato xx for å dekke utgifter som er påløpt, og evt kontakte etter hva man hører "på bryggene", etterlysning med bilder på sosiale media (båtforeningen bør ha egen FB gruppe). 

Tiden går, båten står der fortsatt.. om problemet er stort så kan man kanskje ha auksjon en gang i året. Ville hørt med namsmannen om de må være representert "in the flesh", eller om de har en løsning for å la andre auksjonere på vegne av de. 

Båtene auksjoneres med pålegg om at de enten flyttes asap eller båtplass/opplagsplass forhåndsbetales på stedet. Pluss registrering småbåtregisteret og forsikringsbevis innen x dager. 

Båter som ikke selges gis bort mot forhåndsbetaling av opplag/båtplass, eller øyeblikkelig fjerning etter avtale. 

---

Og hva gjør man med det man sitter igjen med da.. ikke godt å vite. Denomtere og selge i biter på nett, det som kan ha noen verdi, og så finne ut hvordan en blir kvitt resten rimeligst mulig. Noen kommuner tar i mot spesialavfall gratis, andre gjør det ikke, men ja, det vil koste noen kroner. 

---

Edit:

Ett eller annet sted i prosessen her så skal det vel annonseres i lysningsbladet tror jeg... vet ikke akkurat hvor men før salg må det jo være :-)

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Pinkvin skrev for 3 timer siden:

Jeg syns absolutt det er fornuftig at foreninger og lag følger gjeldende lover og regler ja, selvsagt. For å stille motspørsmål, ville du hatt båten din i en havn som ble styrt tilfeldig, tenk om du ble syk eller på annen måte ble hindret i å ta opp båten din så er det opp til styret i foreningen om de skal selge/hogge/sekke båten?

At det akkumulerer seg opp vrak over tid i en forening er vel ofte like mye mangelfull oppfølging fra foreningen over mange år som noe annet. For noen foreninger er dette et minimalt problem, da må man kanskje dra dit og lære. Og det er jo ettertrykkelig bevist, både gjennom aviser og på tv og her på BP at når noen tar tak så klarer de fint å rydde opp i dette problemet en gang for alle. 

Om jeg satt i styret i en båtforening ville jeg foreslått obligatorisk forsikring og registrering i småbåtregisteret for alle båter som vil ha båtplass, krav om varsling ved eierskifte osv, som en begynnelse.

Så må medlemsregisteret følges opp hvert år ifht kontaktinformasjon. Og når en allikevel ender med en båt som ingen forholder seg til så må man ha vedtatt rutine i et reglement fra årsmøtet (som da alle medlemmer i foreningen kjenner til) som styrer hva man skal gjøre slik at det ikke blir synsing og antagelser.

Er man heldig har man kanskje til og med en jurist i medlemsmassen som kan kvalitetssikre rutinen, eller man kan betale en båtadvokat for å gjøre det samme. Og som en nevnte her tidligere vil det jo være bra for medlemmene om foreningen slutter seg til Knbf, eller norges seilforening, da har man flere ressurser å spille på. 

---

Og for å snu på spørsmålet enda en gang. Ingen båtforeninger er jo tjent med å ha liggende forlatte båter og vrak langs kaier, i båser og på land, så ja, selvsagt må foreningen, til fordel for alle medlemmene, sørge for å holde det ryddig og fritt for vrak osv. Og drifter man en havn ordentlig over tid så vil garantert problemet bli mindre, om ikke forsvinne helt.

Jo mer shabby det ser ut jo mer shabby blir det. Det er som fluer på kuruka. Det er jo ikke å forlange av andre at en forening/båthavn er veldrevet og skjøttet til det beste for betalende medlemmer. 

Pinkvin om du blir syk så har du sikkert mulighet i løpet av 14 dager til og få ringt eller sendt av gårde en brevdue med beskjed til havnen om at du er syk og eventuelt komme til enighet om videre tiltak som jeg da vil tro kunne ordnet seg på en god måte for da ser de i havnen at eier ikke fra skriver seg ansvaret.

Nå kommer sommeren?

Tror ikke de største problemene i båtforeningene hva gjelder hensatte båter kommer fra foreningens egne medlemmer. Her har man både krav til ansvarsforsikring, en del andre virkemidler som f.eks. konfiskering av båtplass og salg av dennne for dekning av påførte utgifter til f.eks. avhending, ilandsetting etc. (om stadfestet i vedtektene).

Dette gjelder nok snarere personer som forsøker å gå "under radaren" ved å levne anonyme båter der de tilsynelatende tror de kan ligge uten å betale liggekostnader, havneleie etc. Det kan fort bli til at slike søker seg mot private anlegg der fjerningsprosessen kan tenkes å ta lengre tid enn hos det offentlige havnevesenet.

Men det er ikke alltid smartest å følge boka, det er jo aller helst ved å følge mønseroppskrifta at man selv ender som offer i en sak i Norge. Ofte kommer man lengre ved å forgripe begivenhetenes gang. Noen marinaer kjører en hard linje på dette og effektuerer aksjon raskt, andre er mer avventende.

Guest Avmønstret#
Chiefengineer skrev 3 minutes ago:

Men det er ikke alltid smartest å følge boka, det er jo aller helst ved å følge mønseroppskrifta at man selv ender som offer i en sak i Norge. Ofte kommer man lengre ved å forgripe begivenhetenes gang. Noen marinaer kjører en hard linje på dette og effektuerer aksjon raskt, andre er mer avventende.

Jeg er temmelig sikker på at det å avvente og se mellom fingrene fører til flere og større problemer. Om en får på plass reglement og rutiner som styrer hva en skal gjøre i en gitt situasjon så slipper en at tilfeldigheter og synsing styrer. Ingen er tjent med at vrak og eierløse båter ligger rundt og slenger. 

Alle anlegg som ikke er "kommunale" er vel forsåvidt private/kommersielle, eller? Det er vel heller sånn at problemet er større på offentlige kaiplasser fordi det er liten organisering rundt det og ingen som bryr seg før båten synker...

Ut fra hva jeg kjapt ser i loven så er det ingen grunn til å la forlatte båter bli et problem over tid.  

Men noen må gjøre noe, å bruke veldig mye energi på å harselere over dårlig moral, holdning og lovverk fører ikke til noe vesentlig :-) Ringe politiet og ta det derfra må være en god begynnelse. 

Guest Avmønstret#
Kjellg skrev 3 minutes ago:

Hysj, det må du ikke si høyt ;)

(humoristisk ment) 

Ser godt den :-) Vi hadde en nabo her som samlet en del bilvrak på tomta langs veien, så ikke ut i måneskinn. Mesteparten av året satt han i "utlandet" og klagde over det påstått høye skattetrykket og den lave betalingen/trygda han fikk fra moderlandet, dvs Norge, for å sitte i varmen og klage over hvor dumme de var hjemme i Norge.

Det var mye klager på at det så helt jævlig ut med alle disse bilvrakene. "Utlendingen" på norsk betaling ble bedt om å rydde opp, men nektet plent å gjøre noe som helst.

En natt rullet "noen" vrakene ut av tomta så de sperret veien. Vrakene ble taua inn sporenstreks og problemet var løst ;-).

---

Han rakk en siste tur hjem til idiotene i Norge, helsa var på hell så han vurderte å flytte hjem for å motta gode helsetjenester. Det var siste gang han ble sett i idiotlandet Norge iom at han plutselig "forsvant" i sitt nye hjemland. Det gikk noen år og huset ble solgt og pengene gikk til arvingene han hadde pådratt seg i sitt nye hjemland.  

Snipp- snapp- snute. 

Chiefengineer skrev for 6 timer siden:

Om jeg hadde funnet en fremmed båt i min båtplass uten tillatelse og uten spor av eier, eieropplysninger etc. så hadde jeg uten opphold flyttet/forhalt den til nærmeste mer offisielle fortøyningsplass, fortøyd båten forskriftsmessig og deretter avvist enhver kjennskap til saken. Det er ikke mitt materiell, jeg har ikke stilt min private båtplass til disposisjon og jeg har ingen planer om å havne i en idiotisk interesse/ansvarskrangel som følge av personer som tror de kan bare ta seg til rette etter eget forgodtbefinnende på andres eiendom. Sak avsluttet.

I følge moralens vokter her, hadde du da begått en alvorlig forbrytelse...

Fordeler og rettigheter gies først og fremst til de som ikke gidder å ta vare på sine eiendeler..

Fikser man problemet selv, kalles det vel fort for selvtekt. Jeg har bare brukt 10 minutter på å lese om selvtekt, men det kan se ut som om det er en oppmyking på gang. Jeg er ikke jurist, ikke en gang i nærheten. Jeg har møtt noen, og en gang kysset jeg en.

http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/2022/2054/2059
https://snl.no/selvtekt

https://no.wikipedia.org/wiki/Selvtekt

Guest Avmønstret#
Ida Marie III skrev for 10 timer siden:

I følge moralens vokter her, hadde du da begått en alvorlig forbrytelse...

Fordeler og rettigheter gies først og fremst til de som ikke gidder å ta vare på sine eiendeler..

Er ikke du den eneste som har brukt "dårlig moral" flere ganger i tråden her? Og dømt andre til å ha dårlig moral. Men moralens vokter, ja det er noen andre det. Joda..

--

Selvtekt blir jo totalt unødvendig når reglene er så tydelige og systemet fungerer bra. Problemene oppstår vel først og fremst når folk begynner å utøve selvtekt, kanskje mest fordi de ikke vet bedre, eller ikke ringer politiet å hører før de gjør noe. 

Får også en viss følelse av at det ikke handler om evne men vilje en del ganger. Den basale og enkle "ingen skal fortelle meg hva jeg skal gjøre" i irritasjon over at det faktisk finnes regler for hva en ikke kan gjøre med en gjenstand som noen andre eier, som kan være verdt mye penger, men som er på feil sted uten oppsyn fra eier for øyeblikket. 

Men å flytte en båt ut av egen bås og fortøye den sikkert et annet sted er vel da ikke selvtekt? En ivaretar og sikrer "hittegodset". 

Problemet oppstår vel heller om en er villbasse, kapper fortøyningene og lar båten seile sin egen sjø så den kan skade andre båter osv, eller tauer den ut og senker den. Men det skjer vel knapt. 

--

Folk flest, som er i Norge i det minste, har jo stor interesse av å holde det ryddig og rent rundt seg. Også om det betyr at en må rydde opp etter andre. Det er jo ofte sånn med søppel og dritt, det er alltid noen andre som har kastet det fra seg, ikke en selv ;-) Og når en er ferdig så har en selv fått en fordel ved å ha ryddet opp, og alle andre har også fått en fordel.

Noen er av typen som tar et tak og løser problemer fremfor å bruke energi på å tenke på hvem som nå kan få en fordel fordi jeg må gjøre ett lite tak for fellesskapet.

Mens andre vil heller leve i dritten så lenge en er sikker på at ingen andre får en fordel. 

Vår båtforening har vært borte i lignende - men vi ble for snille viser det seg. En båt lå på en gjesteplass, ordentlig fortøyd, men ble aldri fjernet. Etter mange måneder kontaktet vi politiet - og det viste seg at båten var stjålet, og forsikringsselskapet hentet båten.

Forøvrig står det i våre vedtekter at medlemmer som ikke retter seg etter pålegg fra foreningen ved styret, kan misse båtplass og medlemskap. Det må da være et greit riset bak speilet til å legge båt på riktig plass? 

Faxen skrev On 8.5.2017 at 14.41:

§ 7.Vert ikkje hittegodset gjeve attende til eigaren innan 3 månader etter at politiet tok vare på det..

Som regel har ikke politiet noen plass å gjøre av gjenstanden.

I Drøbak så dumpet politiet en hitte båt på brygga til seilforeningen, værsågod.

Heldigvis hadde de funnet eier, som etter en tid hentet båten.

Det gjorde de faktisk her i Tromsø også. Var snakk om fyllekjøring hvor båten hadde pløyd inn i et kai eller noe slik og fikk store skader. Politiet tauet den og la den til bunkringskaia og dreit i resten. Idioter..

Båtforeninga fikk dermed store problemer. Men det løste seg heldigvis til slutt, men det tok laaang tid.

Redigert av Kjellg (see edit history)

Jeg driver ei gjestebrygge... Vår havn er plassert slik at det er svært gunstig å benytte denne havnen til å utveksle båter ved kjøp & salg og andre tekniske utfordringer med båter. Dette er blitt et stort problem for oss pga disse båteierne har kanskje et annet syn på å betale havneleie, det være seg usikkerhet på hvem som eier båten og om det er forsikringsselskapet eller båtleverandør som skal betale. Alt dette har medført stor økning i arbeidsmengde og innkassosaker med da Politi som rådgivere. Vi har fortsatt en båt i havna som eier ikke vedkjenner seg ansvaret for og vil ikke betale. Vi har også hatt store fisketrålere som nekter å betale ... Alt dette har en grense for hva som kan aksepteres, mener begge parter må ta ansvar, det er ikke bare å legge båten til kai og "stikke av" uten å betale. Noen av nevnte båter ligger også med strøm som koster oss dyrt.

Ikke enkelt   

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Guest Avmønstret#
John_Kr skrev for 2 timer siden:

Jeg driver ei gjestebrygge... Vår havn er plassert slik at det er svært gunstig å benytte denne havnen til å utveksle båter ved kjøp & salg og andre tekniske utfordringer med båter. Dette er blitt et stort problem for oss pga disse båteierne har kanskje et annet syn på å betale havneleie, det være seg usikkerhet på hvem som eier båten og om det er forsikringsselskapet eller båtleverandør som skal betale. Alt dette har medført stor økning i arbeidsmengde og innkassosaker med da Politi som rådgivere. Vi har fortsatt en båt i havna som eier ikke vedkjenner seg ansvaret for og vil ikke betale. Vi har også hatt store fisketrålere som nekter å betale ... Alt dette har en grense for hva som kan aksepteres, mener begge parter må ta ansvar, det er ikke bare å legge båten til kai og "stikke av" uten å betale. Noen av nevnte båter ligger også med strøm som koster oss dyrt.

Ikke enkelt   

Men... om det ligger båter som har kjent eier, kan en ikke sende regninga til inkasso på vanlig måte? 

Sitter i et veistyre med 75 bolig langs veien hvor vi sleit med innkreving av årsavgift, enda så lav den var. Da gikk vi gjennom lovverket og fikk rede på at vi i ytterste konsekvens, og etter loven, kunne tekke tilbake veirett. Det betyr at vi ville måtte varsle kommunen, og uten veirett får du ikke godkjent huset som enebolig og må omregulere, som koster noe vanvittig osv.

Så leide vi inn inkassobyrå som hadde erfaring med å innkreve tilsvarende sånn at vi var samkjørt ifht konsekvenser. Så ble alle som bor i gata informert om at det er dette som gjelder på årsmøtet, rutinen ble nedfelt i reglementet for å sikre at den vil gjelde fremover også, og siden den gang har pengene tikket inn uten noen som helst problemer. Dvs vi har kun 1-2 av 75 som vel rett og slett ikke har penger. Der blir kravene til slutt tinglyst på tomta sånn at de innfris ved evt. salg. 

Tidligere var veistyret "snille", noe som endte i forskjellbehandling mellom folk, mange private avtaler osv. Egentlig bare rot og samtidig reduserte inntekter, noe som rammer alle. Det ga også masse merarbeid, klager og uro for medlemmer som mente seg ulikt behandlet osv, og det ga dårligere økonomi. 

Tror det er viktig å orientere seg i forhold til hvilke sanksjonsmidler en faktisk har, etter loven. Og samtidig sette ut innkreving slik at det ikke er en selv som privatperson som skal gå på andre, gjerne folk en kjenner, og kreve inn. Det er rett og slett for ubehagelig for folk flest. Står man trygt etter loven og sender til inkasso, uten å nøle, så blir det best for alle parter. Det er jo også best for den som får kravet at ting ikke tar lang tid slik at kravet blir veldig høyt. 

Har jo vært en del saker hvor båtforeninger har "ryddet opp", var vel også en kommune som gjorde det samme langs offentlig kai. Ville googlet litt og snakket med de som drev prosessen som et utgangspunkt for å høre hvordan de gjorde det. 

John_Kr skrev for 2 timer siden:

Ikke enkelt   

Du finner nok tusenvis av slike eksempler rundt om i det ganske land..

Ikke rart den oppvoksende generasjon har et lettvint forhold til ansvar for sine eiendeler, når slik oppførsel endatil "støttes/unnskyldes" av enkelte i foreldregenerasjonen...

Slenger du fra deg verdigjenstander i andre land, og lurer på hvor de er et halvt år etterpå, ville nok latter vært den eneste reaksjon du ville stått igjen med ved event klage...

John_Kr skrev for 7 timer siden:

Noen av nevnte båter ligger også med strøm som koster oss dyrt.

Leit opplegg for dere :nonod: Men slikt som strøm kan dere vel nekte dem å ta i bruk ved å låse strømpostene? Eller få til ett eller annet system der kun betalende gjester får tilgang til strøm? Ville tenkt det var irriterende nok at folk tok seg til rette og la seg ved bryggene om de ikke i brukte (eller stjal, hvis de ikke betaler er det renspikket tyveri) strøm i tillegg! 

Guest Avmønstret#
Hakkannen skrev for 2 timer siden:

Leit opplegg for dere :nonod: Men slikt som strøm kan dere vel nekte dem å ta i bruk ved å låse strømpostene? Eller få til ett eller annet system der kun betalende gjester får tilgang til strøm? Ville tenkt det var irriterende nok at folk tok seg til rette og la seg ved bryggene om de ikke i brukte (eller stjal, hvis de ikke betaler er det renspikket tyveri) strøm i tillegg! 

Der er du inne på en problemstilling. Lenge så kan det gå greit med rimelige løsninger fordi ingen utnytter situasjonen. Men på et tidspunkt så må man ha låsbare strømstolper, toaletter osv og man må sette innkreving av betaling ut til andre, osv, osv. Men ingen blir jo fornærmet av sånt på en måte.. og som regel vil det lønne seg økonomisk på ørlite sikt også. 

Man må "få orden" på tingene på en måte.. Drives noe ordentlig så blir problemene færre. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...