Jump to content

Alicraft Norwind 18, utenbordsmotor montert off-senter med 30 mm

Snusmumrikken

Recommended Posts

Hei!

Nå er 90HK av hekken og solgt. Målte opp da jeg synes den ble litt skjev i lav hastighet. Motor er montert off-senter med 3 cm. Skal montere en "ny" motor. 2002 modell Mercury 125HK. Må også ha ny propell på sikt, så tenker det blir fireblads. (Ikke sikkert)

Burde jeg borre nye hull og montere den i senter? Finnen på motor gjør vel opp for vridningen som propellen gir fra seg?

Hvorfor er motor montert 30mm mot babord off-senter? 

Lyst til å ha den i midten. Lurer på fordeler og ulemper med det. 

Grei fakta om båt: Båt er 565cm lang, 230cm bred og veier ca 500KG. Er en liten cabincruiser. Motor yter 125HK og veier 160KG akkurat. 

Hvordan blir det å tette de fire hullene og bygge nye for integriteten og svekke skroget?

Redigert av Christian.T (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

kan jo være bare slurv...?    Evt må man være obs på hva man måler ut fra - ikke sikkert alt er 100% symmetrisk så det er en viss mulighet for å bli litt lurt

På "overmotoriserte" båter , som pga farta løfter seg så mye ut av vannet at rotasjonsmomentet fra propellen gjør det vanskelig å få båten stabil, så har noen fått båten mer stabil med offsett montering. Men det vanligste selv på slike båter er nok sentrert montering. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Christian.T skrev for 13 timer siden:

Ville du flyttet motoren?

Skal nok sjeldent kjøre raskt, mener WOT raskt. Tenker jeg kjører på ca 2500-3000 OMR. til vanlig. Anslår at dette gir meg ca 20 knop. 

3 cm.. hmm .. 

skal du flytte så er det iallefall tiden for det nå.  Så slipper du å spekulere og irritere deg over det i etterkant.    

Sparkle igjen hullene med feks glassfibersparkel eller epoxysparkel, lag deg en mal for hullene.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Har en 60HK påhengs av eldre dato (Mariner motor) som ikke er så farlig med. Er samme skruehull. Så bruker den som mal.

Har du fremgangsmåte? Ingen problem å gjøre det, men er bare nysgjerrig på om det er smart? 

Jobben er null stress. Vil bare ikke "ødelegge" noe. :-)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...