Jump to content

Perkins 4.108, høytrykkspumpe fungerer ikke - reparasjon mulig?

hal194

Recommended Posts

Fikk havari på en slik høytrykkspumpe en gang. Da var rotorhodet (mener jeg det het) brukket. Verkstedet klarte å oppdrive ett nytt i UK den gang. Om pumpen er defekt kan du prøve å finne en brukt pumpe.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Guest Avmønstret#

Koster noen kroner. Mener jeg fant for 4-5000,- overhalt fra uk, pluss frakt da. Men det er flere som overhaler i Norge, google litt. Fant i hvertfall to bedrifter i Oslo området og flere i Østfold iom at disse motorene brukes i skurtreskere osv. Kom så langt at jeg fikk pris fra en av de i Østfold, mener det var 4500,- for overhaling. 

Så oppdaget jeg at det var nikkepumpa som var gåen, kosta noen hundrelapper og var hyllevare på en av disse "traktorsjappene" i Østfold, rett ved motorveie på vei til båtplassen. Tok 7 minutter å bytte. Happy days ;-)

Guest Avmønstret#
zony84 skrev 15 minutes ago:

bare et tips. disse pumpen er svært vanskelig å få luften ut av. da kommer det ikke diesel ut av stigrøra. så vær sikker på at du har fått luftet skikkelig før du gjør noe mere.

Helt riktig. Kona pumpet i sikkert 10-15 minutter fra nikkepumpa før jeg fikk ren diesel på luftinga på høytrykkspumpa. Og om jeg ikke husker feil så har den to luftenippler. (Jeg kom unna med å lufte den øverste). 

Lett å gi seg for tidlig og tro noe annet er feil når det tar så langt tid. 

Guest Avmønstret#
Jens_P skrev for 2 timer siden:

Disse hadde i hvertfall Perkins-deler tidligere: https://www.okonomi-deler.no/

De har jeg vært hos et par ganger, de har en god del til Perkins over disk også. 

Og ikke minst, de har detaljekunnskap om Perkins, også 4.108. Så det er absolutt smart å snakke med de om det er noe en lurer på. 

Har hørt at de til og med tar telefonen og kan bruke tid på å forklare hvis det er noe en lurer på. Så dette er en ordentlig "old- style" butikk hvor de ansatte vet hva de driver med og har tid til kundene. Ikke hverdagskost i dag egentlig. 

--

Men da bestiller man ikke delene fra utlandet etterpå syns jeg ;-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...