Jump to content

Sabb 10 HK type GG vil ikke starte etter vinteropplag.


MOW

Recommended Posts

Hei 

En av mine venner har en SABB Diesel av den gode gamle typen (10 HK type GG) som er blitt litt vanskelig å stole på for i forrige sesong så startet den ujevnt dvs. den ene dag startet den og gikk fint - den neste dag vil den ikke før etter lang tids prøving osv.. Nå etter vinterpausen vil den slett ikke starte. Etter en del frem og tilbake ...ja så mistenker vi at det er dieselpumpen.... vel noen herinne som har gode ideer omkring det her problem og helst også hvordan det kan fikses?

 

Vennlig hilsen

Martin


Kommentar fra moderator:
Tittelen er redigert, var opprinnelig "SABB - diesel - startproblemer". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster.
Normalt blir nye emner med mangelfull tittel flyttet hit.

Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.

 

Link to post

Du kan holde på stigrøret mot dysa og kjenne på det når du sveiver den rundt, du skal kjenne tikking når den pumper diesel. Det er ikke slik at du lurer på om det tikker, enten kjenner du det eller så kjenner du det ikke. Tikker det så kommer det diesel under trykk. Man kan selvfølgelig også skru den av og se, men ved og holde på røret for du også en bekreftelse på om det er et bra trykk og ikke bare at det kommer diesel.

 

Test med ny diesel.

 

Sjekk dysa, er den gammel og rusten? Disse motorene er grove, du kan pusse dysa forsiktig med smergelpapir. Men gjør du dette trenger du egentlig ny. Jeg har et par liggende siden jeg aldri tok dem med i båten og endte opp med å pusse dem.

 

Gi dem en et par sprut med smøreolje i hullet for startsigaretten før start. Det gjør dem lettere og starte.

 

Både dieselpumpe og sentrifugalregulatoren er ofte greie å bytte, men vær forsiktig. Spesielt med sentrifugalregulatoren, demonterer du den og setter den feil sammen så er himmel og helvete løs. Motoren kan ruse seg og lar seg ikke stoppe uten å kutte tilførsel av diesel. Uansett, selv med åpne ventiler og ingen pådrag, det hjelper ikke. Kutt dieselslangen og spring. Det samme gjelder dersom du setter f.eks. nåla i dieselpumpa inn feil feil vei. Jeg har prøvd, og lurer av og til på hvorfor jeg lever. Mitt råd er derfor, bytt dem gjerne som hele kladeiser. Demonterer dere dem så vær nøye med å sette dem rett sammen. Ha kniven liggende klar og vit hvor den er, det blir svart og helt mørkt på noen få sekunder dersom den tar av.

 

Link to post
Midtpinne skrev for 22 timer siden:

Du kan holde på stigrøret mot dysa og kjenne på det når du sveiver den rundt, du skal kjenne tikking når den pumper diesel. Det er ikke slik at du lurer på om det tikker, enten kjenner du det eller så kjenner du det ikke. Tikker det så kommer det diesel under trykk. Man kan selvfølgelig også skru den av og se, men ved og holde på røret for du også en bekreftelse på om det er et bra trykk og ikke bare at det kommer diesel.

 

Test med ny diesel.

 

Sjekk dysa, er den gammel og rusten? Disse motorene er grove, du kan pusse dysa forsiktig med smergelpapir. Men gjør du dette trenger du egentlig ny. Jeg har et par liggende siden jeg aldri tok dem med i båten og endte opp med å pusse dem.

 

Gi dem en et par sprut med smøreolje i hullet for startsigaretten før start. Det gjør dem lettere og starte.

 

Både dieselpumpe og sentrifugalregulatoren er ofte greie å bytte, men vær forsiktig. Spesielt med sentrifugalregulatoren, demonterer du den og setter den feil sammen så er himmel og helvete løs. Motoren kan ruse seg og lar seg ikke stoppe uten å kutte tilførsel av diesel. Uansett, selv med åpne ventiler og ingen pådrag, det hjelper ikke. Kutt dieselslangen og spring. Det samme gjelder dersom du setter f.eks. nåla i dieselpumpa inn feil feil vei. Jeg har prøvd, og lurer av og til på hvorfor jeg lever. Mitt råd er derfor, bytt dem gjerne som hele kladeiser. Demonterer dere dem så vær nøye med å sette dem rett sammen. Ha kniven liggende klar og vit hvor den er, det blir svart og helt mørkt på noen få sekunder dersom den tar av.

 

Stor TAKK for innspillet - den siste delen lyder farlig :-)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...