MOW Startet 5.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 5.Mai.2017 Hei En av mine venner har en SABB Diesel av den gode gamle typen (10 HK type GG) som er blitt litt vanskelig å stole på for i forrige sesong så startet den ujevnt dvs. den ene dag startet den og gikk fint - den neste dag vil den ikke før etter lang tids prøving osv.. Nå etter vinterpausen vil den slett ikke starte. Etter en del frem og tilbake ...ja så mistenker vi at det er dieselpumpen.... vel noen herinne som har gode ideer omkring det her problem og helst også hvordan det kan fikses? Vennlig hilsen Martin Kommentar fra moderator: Tittelen er redigert, var opprinnelig "SABB - diesel - startproblemer". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster. Normalt blir nye emner med mangelfull tittel flyttet hit. Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Sitér dette innlegget Link to post
selfa22 Svart 5.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2017 skru av røra som går til dysen, kommer det diesel der? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 5.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2017 Vann på tanken er det mest vanlige. Sitér dette innlegget Link to post
MOW Svart 6.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2017 Nemo skrev for 9 timer siden: Vann på tanken er det mest vanlige. Lyder som en god ide og først å tømme tanken og fylle ny diesel på så - Takk Nemo :-) Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 6.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2017 Du kan holde på stigrøret mot dysa og kjenne på det når du sveiver den rundt, du skal kjenne tikking når den pumper diesel. Det er ikke slik at du lurer på om det tikker, enten kjenner du det eller så kjenner du det ikke. Tikker det så kommer det diesel under trykk. Man kan selvfølgelig også skru den av og se, men ved og holde på røret for du også en bekreftelse på om det er et bra trykk og ikke bare at det kommer diesel. Test med ny diesel. Sjekk dysa, er den gammel og rusten? Disse motorene er grove, du kan pusse dysa forsiktig med smergelpapir. Men gjør du dette trenger du egentlig ny. Jeg har et par liggende siden jeg aldri tok dem med i båten og endte opp med å pusse dem. Gi dem en et par sprut med smøreolje i hullet for startsigaretten før start. Det gjør dem lettere og starte. Både dieselpumpe og sentrifugalregulatoren er ofte greie å bytte, men vær forsiktig. Spesielt med sentrifugalregulatoren, demonterer du den og setter den feil sammen så er himmel og helvete løs. Motoren kan ruse seg og lar seg ikke stoppe uten å kutte tilførsel av diesel. Uansett, selv med åpne ventiler og ingen pådrag, det hjelper ikke. Kutt dieselslangen og spring. Det samme gjelder dersom du setter f.eks. nåla i dieselpumpa inn feil feil vei. Jeg har prøvd, og lurer av og til på hvorfor jeg lever. Mitt råd er derfor, bytt dem gjerne som hele kladeiser. Demonterer dere dem så vær nøye med å sette dem rett sammen. Ha kniven liggende klar og vit hvor den er, det blir svart og helt mørkt på noen få sekunder dersom den tar av. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 6.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2017 Husk på at når det har vert vann på tanken, så må alle rør også tømmes før du prøver å starte på nytt. Sitér dette innlegget Link to post
MOW Svart 7.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 Midtpinne skrev for 22 timer siden: Du kan holde på stigrøret mot dysa og kjenne på det når du sveiver den rundt, du skal kjenne tikking når den pumper diesel. Det er ikke slik at du lurer på om det tikker, enten kjenner du det eller så kjenner du det ikke. Tikker det så kommer det diesel under trykk. Man kan selvfølgelig også skru den av og se, men ved og holde på røret for du også en bekreftelse på om det er et bra trykk og ikke bare at det kommer diesel. Test med ny diesel. Sjekk dysa, er den gammel og rusten? Disse motorene er grove, du kan pusse dysa forsiktig med smergelpapir. Men gjør du dette trenger du egentlig ny. Jeg har et par liggende siden jeg aldri tok dem med i båten og endte opp med å pusse dem. Gi dem en et par sprut med smøreolje i hullet for startsigaretten før start. Det gjør dem lettere og starte. Både dieselpumpe og sentrifugalregulatoren er ofte greie å bytte, men vær forsiktig. Spesielt med sentrifugalregulatoren, demonterer du den og setter den feil sammen så er himmel og helvete løs. Motoren kan ruse seg og lar seg ikke stoppe uten å kutte tilførsel av diesel. Uansett, selv med åpne ventiler og ingen pådrag, det hjelper ikke. Kutt dieselslangen og spring. Det samme gjelder dersom du setter f.eks. nåla i dieselpumpa inn feil feil vei. Jeg har prøvd, og lurer av og til på hvorfor jeg lever. Mitt råd er derfor, bytt dem gjerne som hele kladeiser. Demonterer dere dem så vær nøye med å sette dem rett sammen. Ha kniven liggende klar og vit hvor den er, det blir svart og helt mørkt på noen få sekunder dersom den tar av. Stor TAKK for innspillet - den siste delen lyder farlig :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.