M/B Bianca Startet 5.Mai.2017 Del på Facebook Startet 5.Mai.2017 Hvordan ville dere gått fram for å få fjernet den knekte skruen på bildet uten å ødelegge gjengene? Det er rimelig å anta at skruen sitter temmelig bra fast på grunn av korrosjon. Det er snakk om en torx-skrue som fester en klips til tiltebraketten på en Evinrude påhengsmotor. Denne klipsen skal holde tilhengerstøttearmen på plass når denne ikke brukes. Klipsen hadde blitt ødelagt, da den var sprø som et knekkebrød, så det var denne jeg skulle skifte. Dessverre var ikke festeskruen særlig sprektere... Sitér dette innlegget Link to post
Albrigt Svart 5.Mai.2017 Del på Facebook Svart 5.Mai.2017 Det beste er å Borre et hull mitt i skruen. Så å banke inn en umbrako. Men mål med skyvlæret på størrelsen på borr og umbrako. 5mm borr 6mm umbrako eller noe slikt? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 5.Mai.2017 Del på Facebook Svart 5.Mai.2017 Spray på penetrerende olje i flere omganger først ihvertfall. Den sitter nok god fast, som du sier. Mange måter å få den ut. Et annet alternativ er å sette en syl/dor eller flattjern med anlegg på skrå mot restene av bolten, så hammer vennlig til den er skrudd ut. Men igjen, først må den løsne litt. Du kan også "sjokke" den ved å gi den et kakk med hammer og noe annet metall, rett innover. Den ørlille bevegelsen kan få gjengene til å løsne litt fra hverandre.. Sitér dette innlegget Link to post
Åge Grevlingen Svart 5.Mai.2017 Del på Facebook Svart 5.Mai.2017 Ja slike skruer kan sitte noe djevelsk godt korrodert, selv med rustløser og varme. Om det er aluminium i godset, så må en jo også være varsom med oppvarming. Sveiser du på en ny mutter på restene av den gamle bolten, får du en ny sjanse. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 5.Mai.2017 Del på Facebook Svart 5.Mai.2017 Jeg skylder å si at penetrerende olje skal holdes langt borte ifra tettninger og pakninger. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 5.Mai.2017 Del på Facebook Svart 5.Mai.2017 http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Skrueuttrekkere-5-stk-2000016851/ . Sitér dette innlegget Link to post
autohelm Svart 5.Mai.2017 Del på Facebook Svart 5.Mai.2017 Kan drille hull inn mot bolten fra siden og spraye crc i hullet og la dette stå i 2 dager før du tar den med en skrueuttrekker Sitér dette innlegget Link to post
M/B Bianca Svart 5.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2017 Takk for innspill, dere. Jeg får vel prøve skrueuttrekker-forslaget, kombinert med noen runder med rustløser og litt dunking først. Bolten er bare 5-6 mm, så littegranne skeptisk... Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 5.Mai.2017 Del på Facebook Svart 5.Mai.2017 Hvis du kan finna noko so fint som ein links bor, til å gå laus med, so gjer det at om skruen løsnar mens du borer so kjem den ut, i motsetning til å bli skubba inn. La det ogso vera sagt at det einaste eg har sett av linksgåande bor er på bilder. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 5.Mai.2017 Del på Facebook Svart 5.Mai.2017 (redigert) Et tips når man skal prøve seg på skrue-ekstraktorer og den slags, er å forsøke å treffe midten på skruen så godt som mulig når man starter å bore. Skulle alt annet feile, så er ofte siste utvei å bore opp nesten hele boltens tykkelse, å rense gjengene med en gjengetapp, og det blir betydelig vanskeligere dersom man har kommet skjevt ut fra starten av. Redigert 5.Mai.2017 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/B Bianca Svart 5.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2017 (redigert) Sitat Et tips når man skal prøve seg på skrue-ekstraktorer og den slags, er å forsøke å treffe midten på skruen så godt som mulig når man starter å bore. Det er nok et godt tips. Jeg ser for meg at dette bør kunne gå bra i starten, men at det fort kan bli mer vrient å holde korrekt vinkel videre innover. Skruen sitter nemlig relativt trangt og klønete til. Redigert 5.Mai.2017 av M/B Bianca (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kongkjetil Svart 5.Mai.2017 Del på Facebook Svart 5.Mai.2017 Eller så finner man 30.000 videoer som omhandler problemet på youtube. Noen av dem er i overkant kreative noe andre igjen er geniale. De mest lovende jeg har sett krever noe verktøy... Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 5.Mai.2017 Del på Facebook Svart 5.Mai.2017 Vi ser jo det berømte hvite pulveret i gjengene, og da er det som hel ved.... dessverre... Du kan borre et 3mm hull inn i delen slik at du treffer den brekte skruen ca på midten. Så han du fylle hullet med penetrant eller rustløser, så setter du balladapter på sukkelpumpa, Pump på og du injekserer med 5-6 bar og det gjør gjerne susen. Repeter til du går lei. Så tar du et 4mm flattjern og borrer et 5,5mm hull. Plasser hullet over skruen og sveis inn i hullet med 2.5mm rutil 316/304 elektrode med max anbefalt strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 5.Mai.2017 Del på Facebook Svart 5.Mai.2017 Pusset opp en motor på jobb for et års tid siden. Flere bolter brakk av rett under hodet. Enkelte bolter som knakk slik at de stakk litt ut sveiste vi mutter på og fikk skrudd ut, andre var knekt jevnt med godset eller rett innenfor. Vi kom fram til at grisepikk/ekstraktor ville bli for risikofylt med tanke på at boltene var 6mm og skrudd i myk aluminium. Ekspanderte bolten på grunn av lite gods rundt grisepikken ville boltene presse seg inn i aluminiumen og hvis grisepikken brakk kom vi til å sitte med fingen godt fast i postkassa. Derfor ble det til at vi heller prøvde slipe de knekte boltene flate for så bruke en nyslipt kjørner til å slå inn et merke midt i boltene. Da sentreres borren lettere, så var det bare å borre i vei. En spurt med blandingen ristet motorolje og vann smørte og kjølte ned borren. Burde egentlig ha fått satt fast blokka i ei skrustikke i en søyleborrmaskin, men der og da hadde vi ikke det tilgjengelig. Så da ble det frihåndsborring. Brukte en borr på 4,5mm for å ikke ta bort gjengene i hullene. Med skikkelig sentrert og borring i rett vinkel bolten ble det ganske enkelt å trekke gjengene fra bolten ut av hullet med ei tang. Gjengene i hullene var mer eller mindre uskadet, men vi kjørte gjennom og frisket dem opp med et gjengesnitt før nye bolter ble skrudd i. Metoden kan med fordel prøves ut på noe annet først for å bli trygg på opplegget, men gjort riktig blir resultatet fort bra Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.