Jump to content

Edit History

hegra

hegra

Denne bryteren med releet er ment for de som allerede har bare batterivalgbryter, eller for mindre båter som bare har ett batteri, men ønsker og utvide til to batteribanker. Riktig at det beste er å ha motor på startbatteri og forbruk på forbruksbatteri, men da må man ta jobben med å skille motorkabler og forbrukskabler selv. Her kobler man alt til com på bryteren slik det allerede er gjort om man bare hadde ett batteri og enkel bryter. 

Ved bruk blir det slik : Man setter bryteren på 1, starter og reiser ut, og både 1 og 2 lades. Legger seg i uthavn og lar fremdeles bryter stå på 1. Når man skal hjem igjen settes bryter på 2 da 1 nå kan være tomt for strøm til å starte motor med. Starter opp på 2 og på hjemturen lades både 1 og 2. Vel hjemme settes bryter på 0 vel vitende om at begge batterier er klar til neste tur.

Så kan man selv regne ut hvor mange ganger man måtte betjene bryteren om man ikke hadde releet, men bare bryter. Jeg også forstår det slik at releet lader begge batterier samme om bryteren står på 1 eller 2, og det er jo en fordel fremfor biltema sitt som bare senser på ett batteri når man har batterivalgbryter.

Ellers synes jeg det blir litt feil av maritim å skrive at releet lader lader ett batteri først for så å lade det andre etterpå når releet kobler inn. Da kan man jo lett tro at det ene batteriet er fulladet når innkobling av rele inntreffer, men det er ikke tilfelle.

 

Kan nevne at her har jeg ikke tenkt på hvilket batteri som skal være forbruk og start , men bare gått ut fra to like batteri.

 

hegra

hegra

Denne bryteren med releet er ment for de som allerede har bare batterivalgbryter, eller for mindre båter som bare har ett batteri, men ønsker og utvide til to batteribanker. Riktig at det beste er å ha motor på startbatteri og forbruk på forbruksbatteri, men da må man ta jobben med å skille motorkabler og forbrukskabler selv. Her kobler man alt til com på bryteren slik det allerede er gjort om man bare hadde ett batteri og enkel bryter. 

Ved bruk blir det slik : Man setter bryteren på 1, starter og reiser ut, og både 1 og 2 lades. Legger seg i uthavn og lar fremdeles bryter stå på 1. Når man skal hjem igjen settes bryter på 2 da 1 nå kan være tomt for strøm til å starte motor med. Starter opp på 2 og på hjemturen lades både 1 og 2. Vel hjemme settes bryter på 0 vel vitende om at begge batterier er klar til neste tur.

Så kan man selv regne ut hvor mange ganger man måtte betjene bryteren om man ikke hadde releet, men bare bryter. Jeg også forstår det slik at releet lader begge batterier samme om det står på 1 eller 2, og det er jo en fordel fremfor biltema sitt som bare senser på ett batteri når man har batterivalgbryter.

Ellers synes jeg det blir litt feil av maritim å skrive at releet lader lader ett batteri først for så å lade det andre etterpå når releet kobler inn. Da kan man jo lett tro at det ene batteriet er fulladet når innkobling av rele inntreffer, men det er ikke tilfelle.

 

Kan nevne at her har jeg ikke tenkt på hvilket batteri som skal være forbruk og start , men bare gått ut fra to like batteri.

 

hegra

hegra

Denne bryteren med releet er ment for de som allerede har bare batterivalgbryter, eller for mindre båter som bare har ett batteri, men ønsker og utvide til to batteribanker. Riktig at det beste er å ha motor på startbatteri og forbruk på forbruksbatteri, men da må man ta jobben med å skille motorkabler og forbrukskabler selv. Her kobler man alt til com på bryteren slik det allerede er gjort om man bare hadde ett batteri og enkel bryter. 

Ved bruk blir det slik : Man setter bryteren på 1, starter og reiser ut, og både 1 og 2 lades. Legger seg i uthavn og lar fremdeles bryter stå på 1. Når man skal hjem igjen settes bryter på 2 da 1 nå kan være tomt for strøm til å starte motor med. Starter opp på 2 og på hjemturen lades både 1 og 2. Vel hjemme settes bryter på 0 vel vitende om at begge batterier er klar til neste tur.

Så kan man selv regne ut hvor mange ganger man måtte betjene bryteren om man ikke hadde releet, men bare bryter. Jeg også forstår det slik at releet lader begge batterier samme om det står på 1 eller 2, og det er jo en fordel fremfor biltema sitt som bare senser på ett batteri når man har batterivalgbryter.

Ellers synes jeg det blir litt feil av maritim å skrive at releet lader lader ett batteri først for så å lade det andre etterpå når releet kobler inn. Da kan man jo lett tro at det ene batteriet er fulladet når innkobling av rele inntreffer, men det er ikke tilfelle.

 



×
×
  • Create New...