Jump to content

Eberspächer D4 fyller salongen med røyk/eksos

Lazyjack

Recommended Posts

Varmeren er 10 år gammel, eksosslangen er byttet i år men problemet består. Det virker som det skjer når vatmeren kjører på full effekt.

Er det særlig sannsynlig at feilen ligger internt i varmeren? Brent hull i brennkammer? Andre svakheter med denne varmeren som kan gi slike symtomer? Varmeren gir ingen feiloder.

Har ikke erfaring med denne varmeren, men de fleste er bygget opp på samme måten. Frisk luften som skal varmes opp går på utsiden av brennkammeret. Hvis du har lekksje fra brennkammeret vil du få eksos i den oppvarmede luften. Det er godt mulig du bare trenger å bytte pakningene i varmeren din. Etter ti år vil jeg anta at de er ganske morkne.

Tok selv service på en Mikuni varmer som hadde samme problemet. Der var pakningene helt ødelagte.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

1 hour ago, Vrod said:

Se over eksosslange at den ikke har blitt flyttet på så det ikke har blitt lagd noen knekker på den som hindrer gjennomstrømming og ikke slipper eksosen ut samtidig se etter hull.

Som jeg skrev er eksosslangen ny i år. Disse slangene er isolert og temmelig stive så det er ikke mulig å legge dem i annet enn slake bøyer.

Selv om eksosslangen er ny kan det være lekkasje i koblingene, enten mot varmeren eller skroggjennomføringen. 

Om du lyser på de ulike delene av varmeren med en lommelykt mens varmeren går på fullt bør det være mulig å se hvor eksosen kommer fra. Og om det ikke er eksos noe sted utenfor varmeren kan dette tyde på at det er lekkasje fra brennkammeret av en eller annen grunn. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Ja, jeg har sjekket koblinger og ligget og lyst i mørket men det er ikke mulig å se hvor eksosen kommer fra. Tror det må være internt i varmeren. Skal åpne den i morgen og se om det kan være en dårlig pakning eller lignende.

Og ja, jeg henter luft fra samme rom som varmeren står i. Ikke så lett å få det til på annen måte?

5 hours ago, Zitt said:

Og da fikk du vel testet alle alarmer og varslere samtidig, og eventuelt tatt en service der også?

Har i grunnen bare nesa å stole på der. Jeg vet ikke om noen sensor som ville ha trigget på denne ufyselige blandingen? En vanlig røykvarsler kanskje?

Slike opplevelser styrker meg i min tro på at å sove med dieselvarmer som går er et sjansespill.

Lazyjack skrev 1 time siden:

Har i grunnen bare nesa å stole på der. Jeg vet ikke om noen sensor som ville ha trigget på denne ufyselige blandingen? En vanlig røykvarsler kanskje?

Slike opplevelser styrker meg i min tro på at å sove med dieselvarmer som går er et sjansespill.

Det er vel greit hvis man har røykvarsler og kullosvarsler/gassvarsler som fungerer i båten, jeg har ikke vært bekymret for og bruke dieselvarmer når vi ligger uten strøm.

Nå kommer sommeren?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...