Lazyjack Startet 6.Mai.2017 Del på Facebook Startet 6.Mai.2017 Varmeren er 10 år gammel, eksosslangen er byttet i år men problemet består. Det virker som det skjer når vatmeren kjører på full effekt. Er det særlig sannsynlig at feilen ligger internt i varmeren? Brent hull i brennkammer? Andre svakheter med denne varmeren som kan gi slike symtomer? Varmeren gir ingen feiloder. Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 6.Mai.2017 Del på Facebook Svart 6.Mai.2017 Har ikke erfaring med denne varmeren, men de fleste er bygget opp på samme måten. Frisk luften som skal varmes opp går på utsiden av brennkammeret. Hvis du har lekksje fra brennkammeret vil du få eksos i den oppvarmede luften. Det er godt mulig du bare trenger å bytte pakningene i varmeren din. Etter ti år vil jeg anta at de er ganske morkne. Tok selv service på en Mikuni varmer som hadde samme problemet. Der var pakningene helt ødelagte. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Bertramsen Svart 6.Mai.2017 Del på Facebook Svart 6.Mai.2017 (redigert) Jeg hadde en D3L som gjorde dette noen ganger når den ikke ville starte skikkelig. Kanskje en rens av brennkammeret trengs? Redigert 6.Mai.2017 av Bertramsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 6.Mai.2017 Del på Facebook Svart 6.Mai.2017 Se over eksosslange at den ikke har blitt flyttet på så det ikke har blitt lagd noen knekker på den som hindrer gjennomstrømming og ikke slipper eksosen ut samtidig se etter hull. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Lazyjack Svart 6.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2017 1 hour ago, Vrod said: Se over eksosslange at den ikke har blitt flyttet på så det ikke har blitt lagd noen knekker på den som hindrer gjennomstrømming og ikke slipper eksosen ut samtidig se etter hull. Som jeg skrev er eksosslangen ny i år. Disse slangene er isolert og temmelig stive så det er ikke mulig å legge dem i annet enn slake bøyer. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 6.Mai.2017 Del på Facebook Svart 6.Mai.2017 Tror jeg hadde sendt den på service... I 2013 kostet det hos IMS i Sandefjord under 1400 ( pluss deler og frakt) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 6.Mai.2017 Del på Facebook Svart 6.Mai.2017 En plass må den jo hente eksosen fra. Om eksosslange er byttet så må det jo være internt i varmeren. Henter du friskluft utenfra eller fra samme rom som brenneren? Om den ellers virker så kan det ikke være så vanskelig å finne ut av. Men ut av plassering sin må den vel.. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 6.Mai.2017 Del på Facebook Svart 6.Mai.2017 Selv om eksosslangen er ny kan det være lekkasje i koblingene, enten mot varmeren eller skroggjennomføringen. Om du lyser på de ulike delene av varmeren med en lommelykt mens varmeren går på fullt bør det være mulig å se hvor eksosen kommer fra. Og om det ikke er eksos noe sted utenfor varmeren kan dette tyde på at det er lekkasje fra brennkammeret av en eller annen grunn. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Lazyjack Svart 6.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2017 Ja, jeg har sjekket koblinger og ligget og lyst i mørket men det er ikke mulig å se hvor eksosen kommer fra. Tror det må være internt i varmeren. Skal åpne den i morgen og se om det kan være en dårlig pakning eller lignende. Og ja, jeg henter luft fra samme rom som varmeren står i. Ikke så lett å få det til på annen måte? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 9.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2017 Da var mysteriet løst. Isolasjonstrømpen som ligger utenpå varmluftslangen var blitt søkkvåt av en blanding av sjøvann og frostvæske. Det hadde også gått hull på varmluftslangen inne i strømpa så det var ikke rart at det luktet og røk ille. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 9.Mai.2017 Del på Facebook Svart 9.Mai.2017 Og da fikk du vel testet alle alarmer og varslere samtidig, og eventuelt tatt en service der også? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 9.Mai.2017 Del på Facebook Svart 9.Mai.2017 Så det var ikke eksoslekkasje men vanndamp fra varmluftsslangen? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Lazyjack Svart 9.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2017 5 hours ago, Zitt said: Og da fikk du vel testet alle alarmer og varslere samtidig, og eventuelt tatt en service der også? Har i grunnen bare nesa å stole på der. Jeg vet ikke om noen sensor som ville ha trigget på denne ufyselige blandingen? En vanlig røykvarsler kanskje? Slike opplevelser styrker meg i min tro på at å sove med dieselvarmer som går er et sjansespill. Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 9.Mai.2017 Del på Facebook Svart 9.Mai.2017 Lazyjack skrev 1 time siden: Har i grunnen bare nesa å stole på der. Jeg vet ikke om noen sensor som ville ha trigget på denne ufyselige blandingen? En vanlig røykvarsler kanskje? Slike opplevelser styrker meg i min tro på at å sove med dieselvarmer som går er et sjansespill. Det er vel greit hvis man har røykvarsler og kullosvarsler/gassvarsler som fungerer i båten, jeg har ikke vært bekymret for og bruke dieselvarmer når vi ligger uten strøm. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.