Roger og Olina Startet 6.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 6.Mai.2017 Har hatt "service" på varmeveksleren. Dette er en Bowman HS420 Link: http://www.ejbowman.co.uk/products/SparesThermostatMountedClampRings.htm Der ble det blokket 10 av rørene, I vinter så har jeg hatt en større repp på maskinen. Men rørte ikke topp osv. Når så motor er startet opp og testkjører, så blir den for varm når en kommer over 1500 o/min. Max turtall er 2500o/min. Det er ny tempmåler og har også luftet systemet. Så nå skjønner jeg ikke så mye her... Kan det rett og slett har blitt blokket for mange rør? Jeg var veldig skeptisk når han fortalte at det var blokket 10 rør, men han mente at det ikke burde bli noe problem. Det kosta fletta og jeg blir mega sur om dette er årsaken. Men, hva kan det i så fall være? Dette er da en Ford Sabre 212hk 5.9L Tror ikke det er toppakiningen, da det ikke er trykke når jeg tar av lokket på varmevekselen. Har luftet i hue og ræva... Ingen lekkasje på vannpumpa og ny impeller... Skjønner veldig lite her nå... Så gode råd mottas med stor takk :-) Sitér dette innlegget Link to post
Rune Totland Svart 6.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2017 Hvor mange rør er det totalt? Sitér dette innlegget Link to post
dakota Svart 6.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2017 Spørs om det ikke hadde vært mest lønnsomt å bestilt ny rørinnsats fra England. Ser Lancing Marine har til bowman fra Ca 2500 til 4500. Du ser de i reservedelslista de har. Om 10 blokkerte rør har noe å si vet jeg ikke. Men skulle tro det. Det er jo ikke store kjøleren. Merket på min en gang at en liten innsnerving på sugeslangen ga høyere temp. Har også vært borte i at temperaturgiveren har vært feil så det har steget unormalt mye. Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 6.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2017 Jeg har egentlig ikke peiling på detaljene, men mener det er ganske logisk at man ikke bør redusere kjølekapastieten, hvis den er riktig dimensjonert fra før. Det er jo det man gjør når et antall rør tettes. Antall rør bestemmer varmevekslerens kjølekapasitet og varme som ikke forsvinner ut av den, bidrar til temperaturøkning. Så hvis IKKE varmeveksleren var overdimensjonert fra før, blir det for varmt vil jeg tro. At det ikke er så mange rør som tettes, påvirker bare hvor lang tid det tar å få for høy temperatur. Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Roger og Olina Svart 7.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 Jeg har en i reserve jeg får prøve + teste termostaten igjen... Tempraturen går forholdsvis raskt opp ved pådrag.. Sitér dette innlegget Link to post
Svee Svart 7.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 Hei! Kjenner ikke ferskvannskretsen på din type Ford i detalj, men du har vel slangetertmostat? Dersom den koples feil, vil ikke ferskvannet i kretsen sirkulere slik at termostaten får tilført varmt ferskvann som sørger for at den etterhvert åpner - og således får varmevekslet ferskvannet gjennom veksler. Normalt sirkulerer ferskvannet hele tiden (under oppvarming) fra ferskvannspumpa til blokk/topp, eksosmanifold og til slangetermostathuset (med stengt termostat) - og derfra direkte til inntak på ferskvannspumpa. Når temperaturen i ovennevnte krets når termostattemperatur (driftstemperatur), åpner termostaten og leder ferskvannet via varmeveksler for avkjøling og videre til fersvannspumpa (blokka). Håper du finner feilen! Sitér dette innlegget Link to post
dakota Svart 7.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 Jeg har en 2728 Ford, med en veksler som heter 480 hvis jeg ikke husker helt feil. Prøvde en gan på den å montere bypass termostaten feil vei, noe som resulterte i at motoren ble kaldere jo fortere den gikk. Det som kan være greit å bruke når en sjekker temperaturen på forskjellige steder, er å ha en slik du kan lese på avstand med et rødt lyspunkt. Sjekket vannpumpe, og om alt er koblet riktig? Hvis du har veksler 420, er det vel kanskje en 2704 du har. I så fall er det annerledes koblet enn på en 2728. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 7.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 Vel, skjønner mindre og mindre. Har byttet vannpumpe i dag. Kokt termostaten uten noen endring... Ikke er det trykk i varmeveksleren, så da er det neppe toppakingen.. Da er det jo bare varmevekselern igjen. Har sjekket at termostaten står riktig, noe den gjør. Men syntes det er dårlig trykk på ferkvannet selv etter bytte av vannpumpe..Så hva i svarte nissen er dette? Klør av meg håret her snart Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 7.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 (redigert) Har du sjekket temperaturen på vannet? Og at sjøvannet kommer ut?. Ta av lokket på veksleren, ta en kork borre et hull lån steketermometeret til fruen så kan du sjekke temperaturen på vannet. Redigert 7.Mai.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger og Olina Svart 7.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 41 minutes ago, Roger jo said: Har du sjekket temperaturen på vannet? Og at sjøvannet kommer ut?. Ta av lokket på veksleren, ta en kork borre et hull lån steketermometeret til fruen så kan du sjekke temperaturen på vannet. Kommer masse sjøvann igjennom, så der er ikke problemet. Har letet i skuffer og skap etter dette termometeret i dag, men ingen har sett det Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 7.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 forstår jeg det slik at temperaturen stiger over 1500 omd, men synker igjen om turtallet kommer under 1500 igjen? Hva består de andre reparasjonene av ? Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 7.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 Det kan vel være ferskvannskretsen da? Enten at gjennomstrømmingen i varmeveksleren er blitt for liten, og/eller at det er en hindring (noe løst som har kommet inn og delvis tetter kanskje) inni selve ferskvannskretsen. Da åpner termostaten, men kjølekapasitetn blir for liten (for få liter vann pr. tidsenhet, som stemmer med at den blir varm når turtallet går over en viss grense). Men jeg er ingen ekspert. Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2017 Det skal vel være litt trykk i varmeveksler? Her er eg litt usikker men det blir normalt trykk ved økt temperatur. Har du brukt motor mange nok timer til å konstantere om du har vatnforbruk eller om det slipper trykket ein plass? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Svee Svart 8.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2017 Hei igjen! Den varmeveksleren du har FH420 er noe avansert - og har såvidt jeg husker 3 ferskvannsutløp i retning bakover på venstre side sett bakfra. Det nedre er greit og skal til innløp vannpumpe, det ene øvre (ytterst til venstre) skal til eksosmanifold og det andre øvre (nærmest påfyllingslokket på veksleren) er vanligvis blendet. Sjekk om du kan ha koplet eksosmanifolden til feil stuss - da vil du få ingen eller minimalt med kjøling. Forøvrig tror jeg at du vil få brukbar kjøling med 10 blendede rør i veksleren, siden disse vekslerene normalt har meget god kapasitet. Det er vel ca. 130 rør der, så du reduserer vel kjølekapasiteten kun med ca 7-8% når 10 er blendet. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 8.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2017 Roger og Olina skrev for 12 timer siden: Har letet i skuffer og skap etter dette termometeret i dag, men ingen har sett det Da får du bruke fingeren, tar av lokket på varmevekselen og kjenne på vannet det skall være veldig varmt, hvis det er som du sier ikke trykk i varmevekselen burde vannet være lunka. Mulig feil er at pakningen ligger på termostaten så den ikke får åpnet. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Mizar Svart 8.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2017 En tanke kunne kanskje være å kjøre helt uten termostat også? Problemet her er jo ikke at det er for mye kjøling? Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Roger og Olina Svart 8.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2017 15 hours ago, nordan family 27 said: forstår jeg det slik at temperaturen stiger over 1500 omd, men synker igjen om turtallet kommer under 1500 igjen? Hva består de andre reparasjonene av ? ^Nja, nå er det faktisk alt over 1000 o/min der tempen stiger. Reperasjonen besto i å erstatte alle pakninger og tettninger i bunnen av motor, samt veiv og rådelager + ny turbo og service på varmeveksler. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 8.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2017 14 hours ago, Propell1 said: Det kan vel være ferskvannskretsen da? Enten at gjennomstrømmingen i varmeveksleren er blitt for liten, og/eller at det er en hindring (noe løst som har kommet inn og delvis tetter kanskje) inni selve ferskvannskretsen. Da åpner termostaten, men kjølekapasitetn blir for liten (for få liter vann pr. tidsenhet, som stemmer med at den blir varm når turtallet går over en viss grense). Men jeg er ingen ekspert. Godt poeng. For jeg savner trykk i hele systemet. Jeg får ikke en gang nok trykk til at sløyfen i varmtvannsbrederen blir varmet opp... Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 8.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2017 4 hours ago, Svee said: Hei igjen! Den varmeveksleren du har FH420 er noe avansert - og har såvidt jeg husker 3 ferskvannsutløp i retning bakover på venstre side sett bakfra. Det nedre er greit og skal til innløp vannpumpe, det ene øvre (ytterst til venstre) skal til eksosmanifold og det andre øvre (nærmest påfyllingslokket på veksleren) er vanligvis blendet. Sjekk om du kan ha koplet eksosmanifolden til feil stuss - da vil du få ingen eller minimalt med kjøling. Forøvrig tror jeg at du vil få brukbar kjøling med 10 blendede rør i veksleren, siden disse vekslerene normalt har meget god kapasitet. Det er vel ca. 130 rør der, så du reduserer vel kjølekapasiteten kun med ca 7-8% når 10 er blendet. Jeg skal sjekke dette. Jeg har tatt en del bilder før demontering, så det går fort å sammeligne... Godt råd Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 8.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2017 28 minutes ago, Propell1 said: En tanke kunne kanskje være å kjøre helt uten termostat også? Problemet her er jo ikke at det er for mye kjøling? Det er ikke så lett å få til. Det er 3stk 50mm slanger som går inn på termostat og det er heller ikke i en Y. Så kompetansen til å sveise noe slikt, er jeg redd ikke er der... Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 8.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2017 5 hours ago, Sjeldenutpå said: Det skal vel være litt trykk i varmeveksler? Her er eg litt usikker men det blir normalt trykk ved økt temperatur. Har du brukt motor mange nok timer til å konstantere om du har vatnforbruk eller om det slipper trykket ein plass? Nei, her er det ikke mange timene gangtid etter at motoren ble satt i. Det er litt trykk når jeg tar av lokket, men ikke mye. Så jeg vet ikke om den mister noe vann på veien. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 8.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2017 Han mente å kjøre uten termostat, d.v.s ta den ut og kjøre uten. Ikke fjerne slanger eller lignende. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Roger og Olina Svart 8.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2017 53 minutes ago, Faxen said: Han mente å kjøre uten termostat, d.v.s ta den ut og kjøre uten. Ikke fjerne slanger eller lignende. Det er ikke mulig, da dette er en stor, tung slangetermostat Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 8.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2017 hvis motoren blir for varm, og varmtvannstanken ikke varm: ligger det en skikkelig luftblemme og skaper trøbbel på en sted du ikke har funnet? og medfører sirkulasjon av bare en liten del av vannet? Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 9.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2017 Ser ut til at jeg har funnet feilen. Det ser ut til å være varmeveksler... Har skrudd den ut og satt på en jeg hadde i reserve. Måtte vente i en evighet før den ble 66 grader. Så nå kommer Skien radiatorservice til å få en reklamsjon her... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.