Jump to content

Hvor mange rør kan blokkes i en Bowman HS420 varmeveksler

Roger og Olina

Recommended Posts

Har hatt "service" på varmeveksleren. Dette er en Bowman HS420 Link: http://www.ejbowman.co.uk/products/SparesThermostatMountedClampRings.htm

Der ble det blokket 10 av rørene, I vinter så har jeg hatt en større repp på maskinen. Men rørte ikke topp osv. Når så motor er startet opp og testkjører, så blir den for varm når en kommer over 1500 o/min. Max turtall er 2500o/min. Det er ny tempmåler og har også luftet systemet.

Så nå skjønner jeg ikke så mye her... Kan det rett og slett har blitt blokket for mange rør? Jeg var veldig skeptisk når han fortalte at det var blokket 10 rør, men han mente at det ikke burde bli noe problem. Det kosta fletta og jeg blir mega sur om dette er årsaken.

Men, hva kan det i så fall være? Dette er da en Ford Sabre 212hk 5.9L Tror ikke det er toppakiningen, da det ikke er trykke når jeg tar av lokket på varmevekselen. Har luftet i hue og ræva... Ingen lekkasje på vannpumpa og ny impeller... Skjønner veldig lite her nå...

Så gode råd mottas med stor takk :-)

Spørs om det ikke hadde vært mest lønnsomt å bestilt ny rørinnsats fra England. Ser Lancing Marine har til bowman fra Ca 2500 til 4500. Du ser de i reservedelslista de har.  Om 10 blokkerte rør har noe å si vet jeg ikke. Men skulle tro det. Det er jo ikke store kjøleren. Merket på min en gang at en liten innsnerving på sugeslangen ga høyere temp. Har også vært borte i at temperaturgiveren har vært feil så det har steget unormalt mye. 

Jeg har egentlig ikke peiling på detaljene, men mener det er ganske logisk at man ikke bør redusere kjølekapastieten, hvis den er riktig dimensjonert fra før. Det er jo det man gjør når et antall rør tettes.

Antall rør bestemmer varmevekslerens kjølekapasitet og varme som ikke forsvinner ut av den, bidrar til temperaturøkning. Så hvis IKKE varmeveksleren var overdimensjonert fra før, blir det for varmt vil jeg tro. At det ikke er så mange rør som tettes, påvirker bare hvor lang tid det tar å få for høy temperatur.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Hei!

Kjenner ikke ferskvannskretsen på din type Ford i detalj, men du har vel slangetertmostat? Dersom den koples feil, vil ikke ferskvannet i kretsen sirkulere slik at termostaten får tilført varmt ferskvann som sørger for at den etterhvert åpner - og således får varmevekslet ferskvannet gjennom veksler.

Normalt sirkulerer ferskvannet hele tiden (under oppvarming) fra ferskvannspumpa til blokk/topp, eksosmanifold og til slangetermostathuset (med stengt termostat) - og derfra direkte til inntak på ferskvannspumpa. Når temperaturen i ovennevnte krets når termostattemperatur (driftstemperatur), åpner termostaten og leder ferskvannet via varmeveksler for avkjøling og videre til fersvannspumpa (blokka).

Håper du finner feilen!

Jeg har en 2728 Ford, med en veksler som heter 480 hvis jeg ikke husker helt feil. Prøvde en gan på den å montere bypass termostaten feil vei, noe som resulterte i at motoren ble kaldere jo fortere den gikk. Det som kan være greit å bruke når en sjekker temperaturen på forskjellige steder, er å ha en slik du kan lese på avstand med et rødt lyspunkt. Sjekket vannpumpe, og om alt er koblet riktig? Hvis du har veksler 420, er det vel kanskje en 2704 du har. I så fall er det annerledes koblet enn på en 2728. 

Vel, skjønner mindre og mindre. Har byttet vannpumpe i dag. Kokt termostaten uten noen endring... Ikke er det trykk i varmeveksleren, så da er det neppe toppakingen.. Da er det jo bare varmevekselern igjen. Har sjekket at termostaten står riktig, noe den gjør. Men syntes det er dårlig trykk på ferkvannet selv etter bytte av vannpumpe..Så hva i svarte nissen er dette?  Klør av meg håret her snart :confused:

41 minutes ago, Roger jo said:

Har du sjekket temperaturen på vannet? 

Og at sjøvannet kommer ut?.

Ta av  lokket på veksleren, ta en kork borre et hull lån steketermometeret til fruen så kan du sjekke temperaturen på vannet.

Kommer masse sjøvann igjennom, så der er ikke problemet.

Har letet i skuffer og skap etter dette termometeret i dag, men ingen har sett det :rolleyes:

Det kan vel være ferskvannskretsen da? Enten at gjennomstrømmingen i varmeveksleren er blitt for liten, og/eller at det er en hindring (noe løst som har kommet inn og delvis tetter kanskje) inni selve ferskvannskretsen. Da åpner termostaten, men kjølekapasitetn blir for liten (for få liter vann pr. tidsenhet, som stemmer med at den blir varm når turtallet går over en viss grense). Men jeg er ingen ekspert.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Hei igjen!

Den varmeveksleren du har FH420 er noe avansert - og har såvidt jeg husker 3 ferskvannsutløp i retning bakover på venstre side sett bakfra. Det nedre er greit og skal til innløp vannpumpe, det ene øvre (ytterst til venstre) skal til eksosmanifold og det andre øvre (nærmest påfyllingslokket på veksleren) er vanligvis blendet. Sjekk om du kan ha koplet eksosmanifolden til feil stuss - da vil du få ingen eller minimalt med kjøling.

Forøvrig tror jeg at du vil få brukbar kjøling med 10 blendede rør i veksleren, siden disse vekslerene normalt har meget god kapasitet. Det er vel ca. 130 rør der, så du reduserer vel kjølekapasiteten kun med ca 7-8% når 10 er blendet.

Roger og Olina skrev for 12 timer siden:

Har letet i skuffer og skap etter dette termometeret i dag, men ingen har sett det 

Da får du bruke fingeren, tar av lokket på varmevekselen og kjenne på vannet det skall være veldig varmt, hvis det er som du sier ikke trykk i varmevekselen burde vannet være lunka.

Mulig feil er at pakningen ligger på termostaten så den ikke får  åpnet.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

15 hours ago, nordan family 27 said:

forstår jeg det slik at temperaturen stiger over 1500 omd, men synker igjen om turtallet kommer under 1500 igjen? 

Hva består de andre reparasjonene av ?

^Nja, nå er det faktisk alt over 1000 o/min der tempen stiger. Reperasjonen besto i å erstatte alle pakninger og tettninger i bunnen av motor, samt veiv og rådelager + ny turbo og service på varmeveksler.

14 hours ago, Propell1 said:

Det kan vel være ferskvannskretsen da? Enten at gjennomstrømmingen i varmeveksleren er blitt for liten, og/eller at det er en hindring (noe løst som har kommet inn og delvis tetter kanskje) inni selve ferskvannskretsen. Da åpner termostaten, men kjølekapasitetn blir for liten (for få liter vann pr. tidsenhet, som stemmer med at den blir varm når turtallet går over en viss grense). Men jeg er ingen ekspert.

Godt poeng. For jeg savner trykk i hele systemet. Jeg får ikke en gang nok trykk til at sløyfen i varmtvannsbrederen blir varmet opp...

4 hours ago, Svee said:

Hei igjen!

Den varmeveksleren du har FH420 er noe avansert - og har såvidt jeg husker 3 ferskvannsutløp i retning bakover på venstre side sett bakfra. Det nedre er greit og skal til innløp vannpumpe, det ene øvre (ytterst til venstre) skal til eksosmanifold og det andre øvre (nærmest påfyllingslokket på veksleren) er vanligvis blendet. Sjekk om du kan ha koplet eksosmanifolden til feil stuss - da vil du få ingen eller minimalt med kjøling.

Forøvrig tror jeg at du vil få brukbar kjøling med 10 blendede rør i veksleren, siden disse vekslerene normalt har meget god kapasitet. Det er vel ca. 130 rør der, så du reduserer vel kjølekapasiteten kun med ca 7-8% når 10 er blendet.

Jeg skal sjekke dette. Jeg har tatt en del bilder før demontering, så det går fort å sammeligne... Godt råd

28 minutes ago, Propell1 said:

En tanke kunne kanskje være å kjøre helt uten termostat også? Problemet her er jo ikke at det er for mye kjøling?

Det er ikke så lett å få til. Det er 3stk  50mm slanger som går inn på termostat og det er heller ikke i en Y. Så kompetansen til å sveise noe slikt, er jeg redd ikke er der...

5 hours ago, Sjeldenutpå said:

Det skal vel være litt trykk i varmeveksler?   Her er eg litt usikker men det blir normalt trykk ved økt temperatur. 

Har du brukt motor mange nok timer til å konstantere om du har vatnforbruk eller om det slipper trykket ein plass? 

Nei, her er det ikke mange timene gangtid etter at motoren ble satt i. Det er litt trykk når jeg tar av lokket, men ikke mye. Så jeg vet ikke om den mister noe vann på veien.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...