NOR2138 Startet 6.Mai.2017 Del på Facebook Startet 6.Mai.2017 Ny tur, nye problemer ? Idag begynte det å ryke av dynamoen og den var glovarm, dette var et par timer etter at jeg hadde slått av motoren. Hva kommer det av at den tydeligvis står å genererer varme med tenningen av? Har nå koplet den fra og satser på å sove trygt i natt... Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 6.Mai.2017 Del på Facebook Svart 6.Mai.2017 Vil tro du har kortslutning en plass. Sjekke ledninger ihvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
bavaria sport Svart 6.Mai.2017 Del på Facebook Svart 6.Mai.2017 Mest sansynlig kortsluttning i + diodene i dynamoen Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 6.Mai.2017 Del på Facebook Svart 6.Mai.2017 Det kan selvfølgelig være at du har gjennomgang i en, eller flere, av statorviklingene. Men dette forutsetter at du har kortslutning over minus og pluss dioden på den aktuelle viklingen. Vanligvis så har dynamoen 3 stator viklinger. Hver vikling har en minus diode og to pluss dioder. Den ene pluss dioden går til selve ladningen mens den andre går til magnetisering av rotor gjennom rotorviklingene, børstene, og regulatoren. Hvis du har gjennomgang gjennom en av viklingene så vil du kunne føle at dynamoen er ekstra varm på en spesifikk side da viklingene er plassert jevnt rundt i dynamoens statorfelt. Et annet alernativ for varmgangen kan være en feilkobling på dynamoens ladelampe uttak ( D+, 61). Hvis denne er tilkoblet en konstant 12v kilde så vil rotorviklingene bli varme. Uansett så vil dynaoens tilkoblede batteri bli tappet ned temmelig kjapt. Lykke til med feilsøkningen! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
NOR2138 Svart 7.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2017 La merke til at dynamoen bevegde på seg litt da den ble koplet til strøm i dag morges når jeg skulle starte båten, den hadde ikke reim på seg da. Koplet den av så fort motor hadde startet. Har også lagt merke til at motoren er veldig tungstartet med dynamoen koplet riktig, så jeg har de siste dagene startet motoren uten reim, for å kjøre den litt varm, så huker jeg på reima og starter igjen. Er det lurt å begynne feilsøkingen med å bytte ut dynamo? Må selvfølgelig sjekke alle ledninger også, men dette er en mer omfattende jobb enn å bare bytte dynamoen i en ny. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 7.Mai.2017 Del på Facebook Svart 7.Mai.2017 Jeg hadde ikke vært trygg på den dynamoen du har der. Få på en ny, og kontroller kabling. Hvis du ikke har ekstern regulator, er det ganske enkelt . Tykk + kabel til B+ Tykk - kabel til - enten på dynamo, eller via motorblokk.(sjekk jordingen til motoren) Tynn kabel til D+, denne via ladelampe Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
NOR2138 Svart 7.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2017 Da blir det nye kabler og ny dynamo, tenker jeg. Ledningsnettet i en gammel penta er jo ikke en stor jobb uansett. Har en tykk kabel til B+, men kabelen fra - til motorblokka er ikke særlig tykk, 6mm2 tror jeg det var. Bør denne være like tykk som kabelen til B+? Det er 6mm2(eller lik tykkelse) til startermotor også, som går fra B+. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 7.Mai.2017 Del på Facebook Svart 7.Mai.2017 (redigert) Sitat NOR2138 : Koplet den av så fort motor hadde startet .Er i tvil om hva du mener her. Er det reima du tok av mens motoren gikk , eller er det kabel ? Å ta av kabel mens den lader er jo ikke noe lurt for da ryker dynamoen om den ikke allerede har gjort det. Som andre har foreslått hadde jeg først sjekket dynamoens + tilkoblinger enten du skal ha ny eller ikke. Det skal jo ikke så mye til før en + kabel gnisser borti selve dynamohuset om den mangler litt isolasjon, og da blir det kortslutning. Skitt og fuktighet mellom + kontakt og dynamohus kan også lage kortslutning, men kanskje ikke så mye at det blir glovarmt. Varmen oppstår som regel (ikke alltid) der hvor kortslutningen befinner seg og kabel fra batteri til starter og videre til dynamo er svært ofte uten sikring, og dermed ingenting som forhindrer kortslutning. At dynamo allerede er ødelagt kan godt hende, men det skal jo ikke mye til for å ødelegge en ny heller om kablingen inn på dynamo ikke er bra nok. Ja der kom du med ett innlegg mens jeg skrev mitt ser jeg. 6mm2 høres skrøpelig ut ja. Tror jeg har 35 mm2 på min og selv det er i tynneste laget. Redigert 7.Mai.2017 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 7.Mai.2017 Del på Facebook Svart 7.Mai.2017 (redigert) NOR2138 skrev 18 minutes ago: Da blir det nye kabler og ny dynamo, tenker jeg. Ledningsnettet i en gammel penta er jo ikke en stor jobb uansett. Når du alt gjør jobben, så legg skikkelige kabler. Du vet aldri om du om noen år skal over på lithium batteri og da må du ha tykke kabler. Er lite forskjell på 35 og 50 kabler i pris. Jeg holder selv på og legger 50mm2 hele veien fra dynamo. Minuskabelen tar du også. Jeg måtte også kjøpe ny dynamo så jeg kjøpte en skikkelig sak og skrur heller ned effekten på dynamo via regulator. Så kan lithium bare komme :) Jeg er klar :) Redigert 7.Mai.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NOR2138 Svart 7.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2017 hegra skrev 59 minutes ago: .Er i tvil om hva du mener her. Er det reima du tok av mens motoren gikk , eller er det kabel ? Å ta av kabel mens den lader er jo ikke noe lurt for da ryker dynamoen om den ikke allerede har gjort det. Reima var ikke på når jeg startet, men fant ut av at det var lettest å få startet motor med dynamoen koplet til med kabel, så starteren fikk strøm uten noe mer mikkmakk. Når motoren startet koplet jeg all strøm fra, med hovedbryteren. Motor tikker og går da av gammel vane, men jeg er uten lading og brannfarlig dynamo. --- Tror det er 35mm2 inn til B+, men det er øyemål uten trening. I allefall lik dim der som de tykkeste som er koplet til batteriene. 5mm2 er orginalt til småtteriet rundt om kring iflg en tegning fra Volvo. Motoren er en MD5b. La oss si jeg bytter orginal 5mm2(iflg nevtne tegning) med mangetrådet 6mm2. Hvilke andre steder enn til og fra dynamo bør jeg gå opp i diameter? Skal bli spennende å bli bedre kjent med motorens kabler når jeg får startet på det. Sitér dette innlegget Link to post
NOR2138 Svart 7.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2017 Legger ved et enda bedre bilde jeg har funnet, til bruk for meg selv og andre som søker på forumet og finner denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 8.Mai.2017 Del på Facebook Svart 8.Mai.2017 Et lite tips; kjøp myke kabler. De er så mye bedre å jobbe med en de stive. Sitér dette innlegget Link to post
NOR2138 Svart 8.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2017 Godt tips, mye kriker og kroker de skal igjennom. Sånn jeg forstår det er det ikke noe galt i å bruke 0,75 der det orginalt er brukt 0,6? Så må jeg finne en måte å merke dem på, har sett i en annen tråd at det finnes greit system på biltema. At jeg ikke bruker orginal farger på kabler er vel ikke så farlig om de er godt merket og jeg laminerer en print av hva merkingene betyr? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 8.Mai.2017 Del på Facebook Svart 8.Mai.2017 (redigert) Aldri galt å bruke tykkere kabler på 12v, synes nå jeg. Sikkert noen som er uenige. Du må bare passe på at de er tykke nok i forhold til hva som skal igjennom dem. Personlig så går jeg gradvis over mitt elektriske anlegg og bytter de fleste kabler til hakke større. Hvorvidt det er påkrevd vet jeg ikke, men ser på det som en oppgradering. Mange båtprodusenter har lagt opp kabler som er akkurat tykke nok og av og til er kablene til og med underdimensjonerte. Så har jo strømforbruket en tendens til å bli større med årene, med eneste unntak der hvor man skifter fra glødepærer og over til LED. Redigert 8.Mai.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lassepelle Svart 8.Mai.2017 Del på Facebook Svart 8.Mai.2017 https://www.kjell.com/no/produkter/data-og-nettverk/kabler-og-adaptere/kabelhandtering/bunteband/bunteband-med-merkeskilt-100-pk--p37771 Her har du strips med skilt du kan skrive på. Sitér dette innlegget Link to post
Åge Grevlingen Svart 8.Mai.2017 Del på Facebook Svart 8.Mai.2017 Skal du ha et driftssikkert og brannsikkert elektrisk anlegg, er det viktigste å ha fokus på de elektriske tilkoblingspunktene. Det er som regel det som er det svakeste punktet og kilde til driftsfeil og brann. Alle tilkoblinger må utføres fagmessig og vedlikeholdes regelmessig. Å legge tykkere kabel enn nødvendig er sløsing og derved ufagmessig utførelse. Ellers så synes jeg det er rart motoren er tungstartet med dynamoen tilkoblet med reim. Virker nesten som det er en mekanisk skade (lager) snarere enn en elektrisk. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 8.Mai.2017 Del på Facebook Svart 8.Mai.2017 (redigert) Åge Grevlingen skrev 20 minutes ago: Å legge tykkere kabel enn nødvendig er sløsing og derved ufagmessig utførelse. "Nødvendig" er et relativt begrep. Du kan ha kabler innenfor "kravene" og allikevel få et så høyt spenningsfall når du feks skrur på kjøleskap, at skjermbildet på plotter blinker. Om du da går opp på størrelsen av kablene så synes jeg ikke det er ufagmessig, snarere fagmessig. Ser altfor ofte at det er altfor tynne kabler i båter. Om du i tillegg vet at om et par år kommer det noe som krever mere strøm, og du allerede nå "planlegger" det med tykkere kabler. Er det da ufagmessig? I tillegg spenningsfall, hvor lavt spenningsfall ønsker du som reder. Så nødvendig er relativt.. Redigert 8.Mai.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NOR2138 Svart 8.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2017 Valget med å gå for 0,75 istedetfor 0,6 var for å slippe å handle en rull med 0,6 på en kabel på 15cm og en på 7-8cm. Forskjellen i str er også så liten, at jeg ikke ser det store problemet mtp fagmessighet. Men jeg ser poenget med å ikke gå for 1,5 der 0,6 er fra før :) I forbindelse med oppgraderinger senere, vil det nok bli svært lite av det i ledningsnettet til motoren. Men det er noe jeg har tenkt på på et par av de andre kablene jeg har trukket rundt i båten. Prøver å begynne med jobben på torsdag, med nyladet hodelykt og godt med kvikklunch i sekken! Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 8.Mai.2017 Del på Facebook Svart 8.Mai.2017 kor tjukke kabler: Finn ut kor tjukk kabel du treng, for å møte kravet til spenningsfall - forresten det er ikkje fullt so enkelt, for spenningsfall er faktisk summen av spenningsfall i alle kabler og sikringer fram til forbruker frå dynamo. Finn ut kor tjukk kabel du treng, for å føra den aktuelle strømstyrken. Finn fram din sunne fornuft, er du i tvil so er det veldig greit å gå opp ein dimensjon. Unngå fast opplegg av mindre kabler enn 1,5 kvadrat, dei minste størrelsane i kabel er altfor lett å slita tvers av. og so er det eit poeng å bruka fleirtråda eller helst mangetråda ledninger, dei klarer seg mykje bedre i vibrasjon, uten å brekka. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.