hegra
SitatNOR2138 : Koplet den av så fort motor hadde startet
.Er i tvil om hva du mener her. Er det reima du tok av mens motoren gikk , eller er det kabel ? Å ta av kabel mens den lader er jo ikke noe lurt for da ryker dynamoen om den ikke allerede har gjort det.
Som andre har foreslått hadde jeg først sjekket dynamoens + tilkoblinger enten du skal ha ny eller ikke. Det skal jo ikke så mye til før en + kabel gnisser borti selve dynamohuset om den mangler litt isolasjon, og da blir det kortslutning. Skitt og fuktighet mellom + kontakt og dynamohus kan også lage kortslutning, men kanskje ikke så mye at det blir glovarmt. Varmen oppstår som regel (ikke alltid) der hvor kortslutningen befinner seg og kabel fra batteri til starter og videre til dynamo er svært ofte uten sikring, og dermed ingenting som forhindrer kortslutning. At dynamo allerede er ødelagt kan godt hende, men det skal jo ikke mye til for å ødelegge en ny heller om kablingen inn på dynamo ikke er bra nok.
Ja der kom du med ett innlegg mens jeg skrev mitt ser jeg.
6mm2 høres skrøpelig ut ja. Tror jeg har 35 mm2 på min og selv det er i tynneste laget.