Jump to content

Edit History

Kjellg

Kjellg

Aldri galt å bruke tykkere kabler på 12v, synes nå jeg. Sikkert noen som er uenige. Du må bare passe på at de er tykke nok i forhold til hva som skal igjennom dem. Personlig så går jeg gradvis over mitt elektriske anlegg og bytter de fleste kabler til hakke større. Hvorvidt det er påkrevd vet jeg ikke, men ser på det som en oppgradering. Mange båtprodusenter har lagt opp kabler som er akkurat tykke nok og av og til er kablene til og med underdimensjonerte. Så har jo strømforbruket en tendens til å bli større med årene, med eneste unntak der hvor man skifter fra glødepærer og over til LED. 

Kjellg

Kjellg

Aldri galt å bruke tykkere kabler på 12v, synes nå jeg. Sikkert noen som er uenige. Du må bare passe på at de er tykke nok i forhold til hva som skal igjennom dem. Personlig så går jeg gradvis over mitt elektriske anlegg og bytter de fleste kabler til hakke større. Hvorvidt det er påkrevd vet jeg ikke, men ser på det som en oppgradering. Mange båtprodusenter som har lagt opp kabler som er akkurat tykke nok og av og til er kablene til og med underdimensjonerte. Så har jo strømforbruket en tendens til å bli større med årene, med eneste unntak der hvor man skifter fra glødepærer og over til LED. 

Kjellg

Kjellg

Aldri galt å bruke tykkere kabler på 12v, synes nå jeg. Sikkert noen som er uenige. Du må bare passe på at de er tykke nok i forhold til hva som skal igjennom dem. 

• Create New...