
Snusmumrikken
Hei!
Byttet motor fra 90HKen til en 125HK.
Tenkte derfor jeg går for en fireblads da marsj/økonomi er mitt mål. Har montert motor slik at kavitasjonsplaten er ca 2.5 cm over bunnen av båten. Mener det går fint ann selv med alu. fireblads. Men gjerne rett meg. Har ikke gjort alt 100%, så er fortsatt lett å endre da den fortsatt står på henger.
Med 90HKen hadde jeg en E. Chance 13.25x17 og fikk da ca 5500 RPM med to per. i. Som er maks av det anbefalte på 90HKen (5000-5500). 125HKen har et anbefalt kurve på 4750-5250.
Girutvekslingen er 2,33:1 på 90HKen, og 2,07:1 på 125HKen.
Båten veier ca 500KG "dry". Motor 160KG og så har vi 50L bensin + batteri og diverse stasj. Båten er en liten cabincruiser, og er derfor ganske tung foran. Så det er ingen planingsterskel overhode.
OBS: Jeg kjøpte 125HKen da jeg tjente en god del slanter på å oppgradere til en nyere, større motor i enda bedre stand enn min. Var et kupp. Derfor. ;)
Propellen som står på er en 19P mener jeg. Sto på en bred 20 foter før Ca 3.5m bred. Utrolig båt! Ble brukt til leppefiske. Hadde jo 19P på min 90HK og det gikk greit. Så antar at den slår turtallsperren med en gang.