Jump to content

Hvor mange ampere er 1 watt

MR Swe

Recommended Posts

Strøm (I) er lik effekt (W) delt på spenning (V). Så dermed  får du regnestykket: 1W / 12V = 0,06A.

Dersom panelet ditt da har levert 490Wh, har det levert 490Wh / 12V = 40,8Ah

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hvorfor vil du vite Ampere tallet? Du har jo stålkontroll på energien tilført batteriet med Wh målingen.

Ampere vil jo variere hele tiden avhengig av hvor mye sol panelet får.

Eksempel:

Panelet leverer 14 volt til batteriet med 2 Ampere.

Effekten er da : P = U * I  (U = spenningen i volt I = Strøm i Ampere)  P = 14 * 2 = 28 W

Hvis dette pågår uten variasjon i tre timer, så vil energien batteriet mottar: 28W * 3h = 84 Wh.

Ampere tallet viser ikke hvor mye energi som er tilført fra panelet. Det er kun Wh måling som kan gi denne informasjonen.

SailorBoy

Vel, nå er det vel litt uvanlig å si at en har tappet et batteri eller fylt på vha. lading så og så mange watt timer. Når en kjøper et batteri er det heller ikke vanlig og si at det har en kapasitet på watt timer, men ampere timer. Men det er så absolutt greit og bruke watt og watt timer.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

MR Swe skrev 32 minutes ago:

Da batteribanken er på 2x140ah tenkte jeg det var greit oh hvite hvor mye a  solcellerne matade in...og jeg har ikke mye koll på watt.ampere m.m

Sett en batterimonitor på ønskelisten, hvis du ikke har det allerede :smiley:

Det varierer hvor mye av energien batteriene tar til seg.  F.eks. når batteriene begynner å bli fulle, går en god del av energien fra ladingen til spille, kanskje så mye som 10-20%.  Hvis du vil holde manuelt regnskap med Ah ut og inn så bør du gi deg selv gode marginer. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...