AndersH Startet 6.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 6.Mai.2017 Jeg ser etter "ny" bruktbåt og i en annonse kom jeg over dette bildet vedlagt. Har verken tenkt eller sett dette før. Er det noen som har erfaring med slike løsninger? Fins det noe ferdig kit eller noe å få kjøpt? Generator koster jo en formue, så dersom dette er mulig å gjøre på en måte hvor man VET at eksos går ut gjennom slange, så kan jo noe slikt montert i motorrommet være en ok nødløsning? Tenker selvsagt ikke at dette er noe man bruker feks mens man sover osv, men en grei løsning for å få ladet batterier og få varmt vann i uthavn? Med dette montert i motorrommet blir sikkert ikke støyen noe særlig heller. Noen som forsøkt noe lignende? Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
Ida Marie III Svart 6.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2017 Du blir sikkert kvitt eksosen på en forsvarlig måte, men er usikker på hva forsikringen sier ved en event brann.. Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 6.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2017 (redigert) Skeptisk... Lufting av bensintanken er jo inne i motorrommet, det er neppe godkjent i noen sammenheng. Noen av disse eksosløsningene har bare et deksel rundt eksosutløpet, og da er man ikke trygg for at all eksosen går ut der den skal. Jeg ville som et minimum forsikret meg om at eksosen er konstruert tett hele veien ut, skaffet et bensinlokk med nippel for lufting overbord og montert en CO2/gass alarm. Og gjerne montert en avtrekksvifte (motorromsvifte) som går samtidig med generatoren, som trekker luft ut av motorrommet til friluft. Edit: ... og så må man finne en trygg måte å fylle bensin på, den bensindampen kan jo stelle det til på flere måter. Leste en blogg for noen år siden, om nordmenn på jordomseiling som hadde en bensinkanne med utett lokk i motorrommet. Plutselig en dag begynte dieselmotoren å ruse helt ukontrollert på bensindampen. Var sånn de fant ut at lokket på den kanna var utett... Redigert 6.Mai.2017 av StorStas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 6.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2017 Mye å spare på å montere noe slikt. En kan jo starte med og si opp forsikringen på båten og kanskje heller skaffe seg en god livsforsikring. Sitér dette innlegget Link to post
AndersH Svart 6.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2017 Jeg deler skepsis i forhold til brannsikkerhet, og selv er jeg litt skeptisk til hele opplegget, sånn ved første øyekast. Men jeg syns ikke argumentasjonen mot er så veldig holdbar. Mange har vel med seg løst aggregat som oppbevares i motorrommet eller i annet egnet oppbevaringsrom. Man må jo uansett nedi der for å dra det i gang, så da kan vel lufting på tank være avstengt når det ikke brukes, slik som man ville hatt det når det ellers oppbevares. Og bare det enkle faktum at man må ned der for å dra det i gang vil jo sørge for en viss utlufting før det startes. Så da er det evt bensingass fra luftingen på korken mens det går som skulle være problemet? Er helt enig i at man bør sørge for potte tett eksosføring. Kunne kanskje vært gjort med std fleksibelt rør og skroggjennomføring brukt for eksos fra dieselvarmer? Diesel brenner vel varmere enn bensin? Vi får se om det henger seg på noen som selv har prøvd noe tilsvarende selv. Men spørs om de tør skrive noe om dere spammer ned tråden med "idiotløsning-erklæringer" før vedkommende rekker å se den... ?? Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
boble65 Svart 6.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2017 Er det ikke lettere og bare hadet på badeplattform? ? Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 7.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 boble65 skrev for 5 timer siden: Er det ikke lettere og bare hadet på badeplattform? ? Ville også vurdert badeplattformen, er jo ikke store plassen det tar. Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 7.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 Hensikten med en slik løsning er vel først og fremst for å redusere støy. Som flere er inne på så er det vel bensintanken som er problemet. Ettersom lufingen fra bensintanken går rett inn i rommet der agragatet står så øker vel faren for brann ganske bra. Men tilbake til det tråden dreier seg om, har noen erfaring med løsninger som redusere støy fra slike bærbare generatorer. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 7.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 Av fjorårets omtalte dødsulykker i båt knyttet til kullos (omtalt i blant annet Practical Boat Owner og MBY) var nettopp en slik hjemmesnekret løsning av å montere et utendørs bensinaggregat inne i båten. Det finnes originale kit for å flytte eksosen, men de er vel ment ut av generatorskurene på hyttene eller anleggsplassene - ikke i båt. Nå koster 220v generatorer til båt veldig mye, men kjøper man den miste dieselmotoren til båt på 10-12 hk og bruker til lading 12v evt med en inverter til 220 også, så vil både varmtvann og lading være tilgjengelig. I vinter har flere brukte generatorsett med veldig få timer også ligget på finn, så mulighetene til å oppnå hensikten på en akseptabel måte er vel tilgjengelig. Har ligget ved siden av båt med inne dørs bensinaggregat og eksos ut siden etter hjemmesnekret løsning, og kan bekrefte at tørr-eksos på denne måten mellom skutesidene på ingen måte opplevdes som noe lav-støy-arrangement. Solceller og inverter kan gi både varmtvann og lading, med krever jo litt størrelse på panelene. Sitér dette innlegget Link to post
Bambus Svart 7.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 Man må også huske på at et slikt aggregat har et kjøleluftsystem som hele tiden krever tilførsel av ny kald luft. Dersom det ikke skjer, vil motorens oljetemperatur bli for høy, med risk for skade på stempel og lagre. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 7.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 Solcellepanel, inverter og diesel vannvarmer? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 7.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 AndersH skrev for 13 timer siden: Jeg deler skepsis i forhold til brannsikkerhet, og selv er jeg litt skeptisk til hele opplegget, sånn ved første øyekast. Men jeg syns ikke argumentasjonen mot er så veldig holdbar. Mange har vel med seg løst aggregat som oppbevares i motorrommet eller i annet egnet oppbevaringsrom. Man må jo uansett nedi der for å dra det i gang, så da kan vel lufting på tank være avstengt når det ikke brukes, slik som man ville hatt det når det ellers oppbevares. Og bare det enkle faktum at man må ned der for å dra det i gang vil jo sørge for en viss utlufting før det startes. Så da er det evt bensingass fra luftingen på korken mens det går som skulle være problemet? Er helt enig i at man bør sørge for potte tett eksosføring. Kunne kanskje vært gjort med std fleksibelt rør og skroggjennomføring brukt for eksos fra dieselvarmer? Diesel brenner vel varmere enn bensin? Vi får se om det henger seg på noen som selv har prøvd noe tilsvarende selv. Men spørs om de tør skrive noe om dere spammer ned tråden med "idiotløsning-erklæringer" før vedkommende rekker å se den... ?? Du ligger vel til land når du trenger generatoren, kanskje det enkleste er å sette den inn på land et stykke, så forsvinner støyen.. Lang landstrøm kabel har du helt sikkert ombord uansett.. Sitér dette innlegget Link to post
aebi Svart 7.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 Har maken Honda aggregat og bruker dette ofte i utehavn. Blir oppbevart i dusjen ombord med avstengt luftekran, luktfritt. Ved bruk blir det plassert på badeplattform. Noen ganger på brygge eller i land dersom vi er alene. Kjempefornøyd med løsningen. Ville aldri funnet på å la dette stå å gå ombord i båt, skjult for innsyn. Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 7.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 AndersH skrev for 20 timer siden: ... Mange har vel med seg løst aggregat som oppbevares i motorrommet eller i annet egnet oppbevaringsrom. ... Er ikke det omtrent på linje med å oppbevare bensinkanner og propanflasker? Et rom som kan bli 50-60 grader går ikke helt som "egnet oppbevaringsrom" for slikt syns jeg. Men folk er forskjellig, og hvis man først er der så kan jeg forstå at man ikke lar seg skremme av den generatorløsningen. Noen har jo gjort det, som bildet i første innlegg viser, og for alt jeg vet så kan det ha fungert fint i lang tid. Men jeg er allikevel skeptisk :) AndersH skrev for 20 timer siden: ... Så da er det evt bensingass fra luftingen på korken mens det går som skulle være problemet? ... Jeg tenker mest på at det er fort gjort å glemme å skru til den lufteskruen i en eller annen stresset sammenheng. Så legger man utpå og det skvalper hit og dit. Nå er det nok forskjell på folk her også, men jeg må innrømme at jolletanken har gått i benken med åpen lufteskrue ved minst én anledning. Greit da at den ikke har fast plass i motorrommet. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2017 Har hatt et EU20 agregat med eksosforlenger. Løsningen er en relativt simpel støpt glassfibermuffe med tynn pakning som settes over eksosutløpet. Skrus inn i plasten rundt eksosløpet med 4 små skruer. Dette er ikke noe Honda leverer originalt. Og jeg ville aldri ha stolt på en slik løsning i et lukket rom. Bensinagregat kan egne seg utendørs - men ikke innendørs. Det står også klar advarsel fra produsenten at agregatet ikke skal brukes i lukket rom. Når det er sagt er Hondaene knallgode agregater. Når de brukes rett Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 8.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2017 Honda leverer eksosadapter til disse https://www.hyttetorget.no/ekosoadapter-eui-10-4-slange Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 8.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2017 Nøtterøy skrev 8 minutes ago: Honda leverer eksosadapter til disse https://www.hyttetorget.no/ekosoadapter-eui-10-4-slange Ja, men dette bruker du ikke i lukket båt! Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2017 Dersom man ønsker bensindrevet aggregat ombord slik som bildet viser, så kan man legge kobberrør eller 8mm slange til fly/dekk, og montere påhengstank. Tar 5 minutt å koble ut intern tank og koble innpå ny slange. Vår båt hadde ein liknande løsning med eit større tyngre aggregat med fjernstart. Det virka utmerket, og hadde stått ombord i over 20 år. Eg ville ikkje ha bensingreier nedi maskinrommet så eg reiv det ut og solgte det. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bitteliten Svart 8.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2017 Nøtterøy skrev for 5 timer siden: Honda leverer eksosadapter til disse https://www.hyttetorget.no/ekosoadapter-eui-10-4-slange Dette er ikke fra Honda. Dette er noe "mikk" solgt av norske forhandlere. Det er denne jeg har selv montert på agregat brukt på land Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.