Bergen dørk Startet 7.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 7.Mai.2017 (redigert) Ser litt på denne båten: https://www.finn.no/95862889 Fakta: - Ombygd fra dobbel til enkelinstallsjon. Motor tatt fra yrkesbåt (1 av 2 i denne), overhalt (litt uklart om det er dokumentert) og kjørt 800 t siden dette. Motor skal være fra 1993 og etter sigende på 300 HK, som er "oppgradert" til 400 HK. Cummins 6 cta. - Båten er 86-mod, men står visst reg i papirene som 84. Eier sier alt er fra 86 av det org utstyr, så det skal visstnok være en 86-modell. - Lekker litt olje fra diseselpumpa. No problem sier visst både nåværende og tidligere eier. - Dysespisser er nettopp skiftet. Kjenner jeg er litt skeptisk her.. Ellers: Ombygd til ny type Atlantic i forkabinen av ny eier. Noe lekkasje i hardtop og skyvevinduer på akterkabinen. Muligens også et vindu framme. Synspunkter? Ingen egenevaluering ennå: Kun annonse og eiers informasjon. Mye båt for pengene eller et utgiftssluk? Redigert 7.Mai.2017 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Bent M Svart 7.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 (redigert) Alt av ombygging er gjort av proffe, eller av privat? Arbeidet kan være bra uansett, men kjenner jeg er skeptisk til for mye ombygging uansett hvem som har gjort det. Er vel vrient å få tak i 86-modeller med full historikk på motor osv. Der er det kanskje best å se over (ev få noen til å gjøre en sjekk)? Har ingen forutsetning for å si noe om prisen. Sitter allikevel med en feeling av at 400' er mye Redigert 7.Mai.2017 av Bent M (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 7.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 Cumminsen er kjempemotor, reine "steinknusaren", men kva garantiar har ein når ein kjøper 20-30 år gamle motorar? Eg berre spør. Kjenner til ein som drog båten på land ein haust, der vart den liggande 10 år utan tanke på konservering m.m. So vart båten seld med veldig lite timatall på motoren. Ingen opplysningar om at motoren ikkje hadde vore starta på 10 år. Bra pris og, båten såg jo ubrukt ut. No veit ikkje eg korleis det gjekk her, kanskje det gjekk bra. Det er nesten som ein må kjenne førre eigaren for å vere nokolunde sikker. Ikkje for å skrøme, men ein skal vere skeptisk. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 7.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 "Jeg kan ikke svare på Mail. " Kjøp aldri bruktbåt om ikke forhandlinger kan gjøres på epost. Farene ved muntlige avtaler, både for kjøper og selger, er vel dokumentert på forumet. Spesielt viktig i tilfeller som dette hvor det er så mye usikkerhet. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 7.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 Ingar skrev 1 time siden: "Jeg kan ikke svare på Mail. " Kjøp aldri bruktbåt om ikke forhandlinger kan gjøres på epost. Farene ved muntlige avtaler, både for kjøper og selger, er vel dokumentert på forumet. Spesielt viktig i tilfeller som dette hvor det er så mye usikkerhet. Jepp; dette reagerte jeg umiddelbart på og grunnen til at det ikke kunne tas via mail (uten at det skal nevnes), var noe spesiell. Fjordgubbe skrev 1 time siden: Cumminsen er kjempemotor, reine "steinknusaren", men kva garantiar har ein når ein kjøper 20-30 år gamle motorar? Eg berre spør. Kjenner til ein som drog båten på land ein haust, der vart den liggande 10 år utan tanke på konservering m.m. So vart båten seld med veldig lite timatall på motoren. Ingen opplysningar om at motoren ikkje hadde vore starta på 10 år. Bra pris og, båten såg jo ubrukt ut. No veit ikkje eg korleis det gjekk her, kanskje det gjekk bra. Det er nesten som ein må kjenne førre eigaren for å vere nokolunde sikker. Ikkje for å skrøme, men ein skal vere skeptisk. Ser ikke ut til at historikk fra før overhaling er dokumentert. Godt poeng dette og årsak til min skepsis. Bent M skrev for 1 time siden: Alt av ombygging er gjort av proffe, eller av privat? Arbeidet kan være bra uansett, men kjenner jeg er skeptisk til for mye ombygging uansett hvem som har gjort det. Er vel vrient å få tak i 86-modeller med full historikk på motor osv. Der er det kanskje best å se over (ev få noen til å gjøre en sjekk) Dette er nok en handyman. Han har vært hos Scand (iflg han selv) og fått råd fra fabrikken/båtbyggerne, og modifisert forkabin de siste 2 år etter mal av de nyere versjonene. Alt i forkabin ble revet ut. Alt skrogtrekk i forkabin er trukket om; den er også ombygd i cockpit (til "rundsofa") og skrogtrekk på toalett er nytt. Er jo i så måte; ref utstyrsliste også; sannsynligvis gjort betydelige investeringer i båten. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Ingar Svart 7.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 Bergen dørk skrev 1 time siden: Jepp; dette reagerte jeg umiddelbart på og grunnen til at det ikke kunne tas via mail (uten at det skal nevnes), var noe spesiell. Huff, selger er neppe klar over denne tragedien: Solgte Viking 31HT, dømt til å betale erstatning til kjøperen Min konklusjon etter at den dommen ble rettskraftig er at den eneste måten gamle båter nå kan omsettes på er via en kontrakt som virkelig sikrer at det ikke finnes noen mulighet til å reklamere. Kjøper må før kjøpet gjøre de undersøkelser han trenger og selv ta konsekvensen om det skulle vise seg at han ikke har sjekket godt nok. Alt må selvsagt skje skriftlig. Selger må ikke love mer enn han kan holde, i praksis kun at båt/motor selges som den er. Da bokstavelig forstått, hva som måtte skje etter salget er selger uvedkommende. Prisnivået justeres tilsvarende. Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 7.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 Hvor mange timer har motoren gått i yrkesbåt før overhaling? Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 7.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 Scand Baltic får du fra 160" og oppover så der er det mye og velge mellom så der må det finnes godt pleiede eksemplarer og finne. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Bergen dørk Svart 7.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 (redigert) .Snorre skrev 1 time siden: Hvor mange timer har motoren gått i yrkesbåt før overhaling? Er undersøkt og forespurt av meg, men uklart punkt. Fikk ikke svar på det. Tror neppe at selger vet. Her er det snakk om 800 t etter overhaling. Vrod skrev 20 minutes ago: Scand Baltic får du fra 160" og oppover så der er det mye og velge mellom så der må det finnes godt pleiede eksemplarer og finne. Motor og om ombygging er gjort med tilstrekkelig kvalitet; er vel de usikre punkt. Pris er en forhandlingssak. Hvis du ser på utstyrslisten har den fornyelser for over 100 000 i 15/16 + ominnredning. Dette har vært et prosjekt for nåværende eier. Det betyr at mye at båten er fornyet. Har sett på et par Balticer fra sent 80-tall som har lagt på 350 000. Sørgelige greier. Nedslitte og mye gammelt utstyr. Derfor vekker denne litt interesse. Ingar skrev 1 time siden: Kjøper må før kjøpet gjøre de undersøkelser han trenger og selv ta konsekvensen om det skulle vise seg at han ikke har sjekket godt nok. Alt må selvsagt skje skriftlig 100 % enig! Redigert 7.Mai.2017 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 7.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 Liker ikke helt tanken på at det er lagt ned masse penger i ombygging . Men å tette vannlekkasje fra vindu har ikke blitt gjort. Det liker jeg dårlig. Hvorfor? Jeg hadde dårlig innredning på min gamle Agder 840. Jeg pusset den opp ved hjelp av nåværende scand eier. Men er jo ikke vits å sette masse nytt treverk og utstyr i en båt som lekker. Da går forfallet fort. Jeg fikk også vinduene tettet i samme slengen.. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bergen dørk Svart 7.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 Bjørn Løvjomås skrev 3 minutes ago: Liker ikke helt tanken på at det er lagt ned masse penger i ombygging . Men å tette vannlekkasje fra vindu har ikke blitt gjort. Det liker jeg dårlig. Ja, det er jeg helt enig i. Gjør du en masse med båten, så burde lekkasjene være der minste du fikset. Her var det snakk om at det stod "bøtter" opp til flere plasser i båten. Disse skyvevinduene bak; igjen i følge eier, var noe som lakk på alle disse båtene, ble det hevdet. Underlig at det allikevel ikke fikses. Vanligvis snakk om pakninger eller Captains crack.... Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Gtir_man Svart 7.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 Jeg har fuga alle mine vinduer på nytt før jeg gjorde noe som helst oppgradering inni båten. skyvevinduene bak får en ikke pakninger til lengre, jeg løste det problemet med å line pleksiglass i ramma på utsiden av skyvevinduene med bøyd kan ut slik at luft kan komme inn men ikke vann :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 8.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2017 Gtir_man skrev for 5 timer siden: Jeg har fuga alle mine vinduer på nytt før jeg gjorde noe som helst oppgradering inni båten. skyvevinduene bak får en ikke pakninger til lengre, jeg løste det problemet med å line pleksiglass i ramma på utsiden av skyvevinduene med bøyd kan ut slik at luft kan komme inn men ikke vann :-) Har du ellers noen generelle synspunkt på denne båten; slik den framstår og siden du har samme båttypen? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 8.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2017 Si fra om du vil jeg skal stikke bort å se. Er jo bare noen få mil bort. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bergen dørk Svart 8.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2017 Bjørn Løvjomås skrev 59 minutes ago: Si fra om du vil jeg skal stikke bort å se. Er jo bare noen få mil bort. Det var et veldig generøst tilbud, Bjørn. Jeg sender deg en IM om det blir aktuelt. Foreløpig er jeg litt i tenkeboksen. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 8.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2017 Den er grei. Skulle jo bare mangle og forresten. Mye lengre fra Bergen.. for åta en kikk. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Vrod Svart 8.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2017 (redigert) Bjørn Løvjomås skrev for 8 timer siden: Den er grei. Skulle jo bare mangle og forresten. Mye lengre fra Bergen.. for åta en kikk. Hei Bjørn ser det er mye båtprat her, har du bytta båt eller har du kjøpt en til? Redigert 8.Mai.2017 av Vrod (see edit history) Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 8.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2017 Nå var det ikke meg denne tråden handler om, men tror ikke dette er jolla mi nei Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.