Jump to content

Suzuki DF90 fusker ved 2200 o/min og oppover

LAKA

Recommended Posts

Motoren som er en 04 modell går fint og rent opp til ca 2200 o/min. Derfra og oppover harker og hoster den og jeg må ned i 2000 o/min for at den skal gå rent igjen. Jeg har sjekket bensintilførselen og prøvd å koble til ekstern tank, men samme problem oppstår da. Dermed er vel  bensinfilteret utelukket. Jeg har tidligere hatt problem med vann i bensinen, så mulig det er ettervirkninger av det? Er det noe jeg kan feilsøke eller ordne selv eller er det verksted som er alternativet? 

Svarer på generelt grunnlag.:thumbsup:

Vann forsvinner ikke så lett av seg selv.

Drener mest mulig av bensinen som finnes i systemet på motoren, inklusiv alle filter og pumper.

Start opp med ren bensin tilsatt bensin-system-rens i riktig mengde.

Slik bensin-system-rens inneholder gjerne også kondensfjerner, som fjerner vannperler.

Ville nok begynt slik om det hadde vært vann i systemet.:thumbsup:

Åge Grevlingen skrev for 21 timer siden:

Drener mest mulig av bensinen som finnes i systemet på motoren, inklusiv alle filter og pumper.

Slik bensin-system-rens inneholder gjerne også kondensfjerner, som fjerner vannperler.

Takk for svar. Da får vi starte med det. Det lokale båtverkstedet anbefaler også å bruke kondensfjerner, mens Suzukiforhandleren i byen fraråder dette. Ikke lett å bli klok på. Noen ber meg også renske forgasseren, men det tenker jeg får bli en jobb for verkstedet.

Er det bensinfilter med innsats så ville jeg byttet denne

Kjenner ikke suzukien , men på min Yamaha F115 så er det også et lite bensinfilter/vannutskiller på motoren, og i tillegg et lite filter på hver injektor.   

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev 3 minutes ago:

Er det bensinfilter med innsats så ville jeg byttet denne

Kjenner ikke suzukien , men på min Yamaha F115 så er det også et lite bensinfilter/vannutskiller på motoren, og i tillegg et lite filter på hver injektor.   

Den fjusker også ved bruk av ekstern tank så bensinfilteret mellom intern tank og motor er det ikke. Vannutskilleren er tømt, men skal sjekke filter på injektorene.

Ville ikke tilsatt noen form for lurium før jeg hadde forsøkt ALT annet.

Start med det enkle, drener forgassere. Fang opp det som kommer ut av dreneringa, ha det i noe av glass, la det stå i en time, se på det, har du vann eller generelt bunnfall i det så må du trolig skylle baklengs til systemet ditt er rent.

Åge Grevlingen skrev On 7.5.2017 at 15.18:

Jeg er mest enig i setning nummer to.

Be produsenten av bensin-system-rens om bekreftelse på at din Suzuki motor ikke kan ta skade av bruken av produktet....

Les det som står med liten skrift på embalasjen.

Og bare for å minne om hvem-som-gjør-hva, kondensfjerner deler opp vannet i mindre partikler (emulgerer) slik at det trenger enda lenger inn i systemet ditt (og gjør ofte enda større skade) det forsvinner ikke. Vet ikke om noen som har klart å trylle bort en likningssjef, og jeg vet ikke om noen som har fått vann til å forsvinne.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...