Jump to content

Finnmaster 55 SC/Yamaha F100 - for lavt turtall ved full gass

Anders80

Recommended Posts

Jeg overtok en helt ny Finnmaster 55 SC med Yamaha F100. Jeg har lest at båten skal gjøre cirka 37 knop ved full gass, og at turtallet da skal være på cirka 5800.

Når jeg gir full gass kommer turtallet opp i cirka 3800, og båten gjør cirka 24 knop. Det virker med andre ord som noe er galt, eller er det en innstilling som sørger for dette? Jeg har ikke funnet noe informasjon i bruksanvisningene som lå vedlagt, annet enn at bruksanvisningen til motoren sier at denne skal ha turtall på 5000-6000 ved full gass.

Noen som vet?

Helt ny?   kontakt forhandler , dette er hans og ikke ditt problem :smiley:

.. men det står vel også noe om innkjøring i instruksjonsboka til motoren..?   Kjenner ikke de siste årsmodellene der , men tenker om det kan være noe innkjøringsprogram som bregrenser turtallet de første timene.  Du får ta en tlf til forhandler i mårra og spørre

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Helt ny, ja. I instruksjonsboka står det at man ikke skal kjøre med fullt turtall de første to timene (og fra time 3 til 10 skal man ha maks turtall i maks fem minutter av gangen). Det står imidlertid ingenting om at dette er begrenset på noen måte, og jeg har kjørt mer enn to timer allerede.

Takk for svar, jeg får ta en telefon til forhandler.

GunR: Nei, jeg har ikke brukt powertrimen underveis.

Jeg tipper også det er en eller annen justering, men tror nesten forhandler må ta seg av det. Jeg var usikker på om det kunne være en eller annen "simpel" innstilling som gjorde det, men på det dere skriver kan det virke som at det er hakket mer komplisert.

Når det gjelder propell så synes jeg det virker rart at turtallet er så mye lavere hvis propellen er feil.

Du må trimme ut når du har kommet opp i plan. Powertrim er til for å brukes, og du kan ikke regne med å oppnå riktig turtall, eller riktig oppførsel på båten, med mindre du lærer deg hvordan båten din reagerer på trimming av motoren.

Generelt: i lav fart har du trimmet motoren ned (inn mot hekken), opp i plan kan du trimme motoren ut (oppover på trimindikator). Ikke trim så mye ut at propellen slipper taket i sjøen, eller at båten "galopperer".  

GunR skrev for 7 timer siden:

Du må trimme ut når du har kommet opp i plan. Powertrim er til for å brukes, og du kan ikke regne med å oppnå riktig turtall, eller riktig oppførsel på båten, med mindre du lærer deg hvordan båten din reagerer på trimming av motoren.

Generelt: i lav fart har du trimmet motoren ned (inn mot hekken), opp i plan kan du trimme motoren ut (oppover på trimindikator). Ikke trim så mye ut at propellen slipper taket i sjøen, eller at båten "galopperer".  

Nå er jo dette en helt ny båt som det er solgt mange av ang. båt/motor-valg, så forhandler vet nok hvilken propell som skal stå på. Naturligvis har det mye å si med trimming av båten, riktig propell, etc., men at der mangler 2000 o/min på max turtall er jo vel mye, så sant ikke der er på-satt en helt feil propell.

Der kanskje ikke sannsynlig å øke turtallet med 2000 rpm, bare med trimmen, men for å vite litt mer om hvor mye som faktisk mangler på rett maksturtall, bør motoren trimmes for optimal fart ved WOT. Før det er gjort, vet vi ikke hvor mange omdreininger som faktisk mangler. Det er ikke uvanlig å ikke vite at utenbordsmotoren skal trimmes under kjøring, og at det har stor effekt på alt fra komfort til fart og økonomi. Derfor er jeg litt ivrig på å spørre om dette. Har lært mye selv av å prøve, og av å være med noen som virkelig kunne kunsten. (iAnytec 750SPD i kuling utenfor Bud. :)  )

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...