Anders80 Startet 7.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 7.Mai.2017 Jeg overtok en helt ny Finnmaster 55 SC med Yamaha F100. Jeg har lest at båten skal gjøre cirka 37 knop ved full gass, og at turtallet da skal være på cirka 5800. Når jeg gir full gass kommer turtallet opp i cirka 3800, og båten gjør cirka 24 knop. Det virker med andre ord som noe er galt, eller er det en innstilling som sørger for dette? Jeg har ikke funnet noe informasjon i bruksanvisningene som lå vedlagt, annet enn at bruksanvisningen til motoren sier at denne skal ha turtall på 5000-6000 ved full gass. Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 Helt ny? kontakt forhandler , dette er hans og ikke ditt problem .. men det står vel også noe om innkjøring i instruksjonsboka til motoren..? Kjenner ikke de siste årsmodellene der , men tenker om det kan være noe innkjøringsprogram som bregrenser turtallet de første timene. Du får ta en tlf til forhandler i mårra og spørre Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Anders80 Svart 7.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 Helt ny, ja. I instruksjonsboka står det at man ikke skal kjøre med fullt turtall de første to timene (og fra time 3 til 10 skal man ha maks turtall i maks fem minutter av gangen). Det står imidlertid ingenting om at dette er begrenset på noen måte, og jeg har kjørt mer enn to timer allerede. Takk for svar, jeg får ta en telefon til forhandler. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 7.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 Bruker du powertrimen umderveis? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 7.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 Du mangler jo ca. 2000 o/min., så det er jo noe som ikke stemmer. Men sikkert bare en eller annen justering etc. i forb. med monteringen av motor/kontrollboks, eller lignende, som lager problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Arny Svart 7.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 Kan være så enkelt at du må skru inn friksjons skruen på fjernkontrollen. Hvis den er før løst fastskrudd kan den komme i feil posisjon og sperre for gasspådraget. En annen mulighet er feil propell-antar den skal ha 19 eller 21 i stigning. Sitér dette innlegget Link to post
Anders80 Svart 7.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 GunR: Nei, jeg har ikke brukt powertrimen underveis. Jeg tipper også det er en eller annen justering, men tror nesten forhandler må ta seg av det. Jeg var usikker på om det kunne være en eller annen "simpel" innstilling som gjorde det, men på det dere skriver kan det virke som at det er hakket mer komplisert. Når det gjelder propell så synes jeg det virker rart at turtallet er så mye lavere hvis propellen er feil. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 7.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 Du må trimme ut når du har kommet opp i plan. Powertrim er til for å brukes, og du kan ikke regne med å oppnå riktig turtall, eller riktig oppførsel på båten, med mindre du lærer deg hvordan båten din reagerer på trimming av motoren. Generelt: i lav fart har du trimmet motoren ned (inn mot hekken), opp i plan kan du trimme motoren ut (oppover på trimindikator). Ikke trim så mye ut at propellen slipper taket i sjøen, eller at båten "galopperer". Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 (redigert) ... men selv med helt feil trim så burde den klart mer turtall / fart Redigert 7.Mai.2017 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
LM 605 Svart 8.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2017 GunR skrev for 7 timer siden: Du må trimme ut når du har kommet opp i plan. Powertrim er til for å brukes, og du kan ikke regne med å oppnå riktig turtall, eller riktig oppførsel på båten, med mindre du lærer deg hvordan båten din reagerer på trimming av motoren. Generelt: i lav fart har du trimmet motoren ned (inn mot hekken), opp i plan kan du trimme motoren ut (oppover på trimindikator). Ikke trim så mye ut at propellen slipper taket i sjøen, eller at båten "galopperer". Nå er jo dette en helt ny båt som det er solgt mange av ang. båt/motor-valg, så forhandler vet nok hvilken propell som skal stå på. Naturligvis har det mye å si med trimming av båten, riktig propell, etc., men at der mangler 2000 o/min på max turtall er jo vel mye, så sant ikke der er på-satt en helt feil propell. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 8.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2017 Der kanskje ikke sannsynlig å øke turtallet med 2000 rpm, bare med trimmen, men for å vite litt mer om hvor mye som faktisk mangler på rett maksturtall, bør motoren trimmes for optimal fart ved WOT. Før det er gjort, vet vi ikke hvor mange omdreininger som faktisk mangler. Det er ikke uvanlig å ikke vite at utenbordsmotoren skal trimmes under kjøring, og at det har stor effekt på alt fra komfort til fart og økonomi. Derfor er jeg litt ivrig på å spørre om dette. Har lært mye selv av å prøve, og av å være med noen som virkelig kunne kunsten. (iAnytec 750SPD i kuling utenfor Bud. :) ) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2017 Link til Yamaha kjørefakta hvor det står at båten er testet til 37 knop / 5900 med en 12 5/8" x21 alu propell https://www.yamaha-motor.eu/no/binary/RED SWE 2017_tcm122-680751.pdf Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.