R.O Startet 7.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 7.Mai.2017 Jeg er en del ute med ungene alene i båt. ettersom de er relativt små, får jeg begrenset hjelp med dregg etc, så anlegg som Ostøya er genialt. men her må jeg melde meg inn i FB1860 skjønner jeg... Er det noen som har tips om flere slike anlegg i Oslofjorden, med brygge for enkel fortøyning og ilandstigning... Det var en tråd på forumet for kort tid siden som jeg ikke finner igjen, en forening el man kunne melde seg inn i, og som ga tilgang til en rekke båthavner nedover.... Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 7.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 Hva med gjestebryggen på Storøyodden, en flott plass der gamle flystripa på Fornebu lå. Rester av den kan fortsatt sees på enkelte felter. Eller Husbergøya, der er det flytebrygge for de som vil. Gjestebrygge er det og på Gressholmen, selv om det er mange år siden det var kaniner der. Det er masse flotte gjestehavner og, men det spørs hvilke krav du stiller til steder da, det kan du jo gjerne utdype. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 Du tenkte kanskje på frihavne.com. Koster 100,- for merke og i indre Oslofjord er KNS, Frognerkilen, Skøyen båtforening og Bærum seilforening medlem. Er usikker på hvor langt de ulike foreningene har kommet i å merke ledige båser men grønn "lapp" er ledig og "rød" er opptatt. Så systemet er jo enkelt nok men ville kanskje ringt bryggesjef før jeg la ut på tur om jeg var usikker. Link i signaturen min :-) Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 7.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 Vi er ofte på Steilene. Der er det kiosk og strand. Kiosken drives av seilforeningen. Ellers har du Oscorsborg og Sætre litt lenger ut i fjorden. Vet ikke hvor du holder til og hvor lang aksjonsradius du har? Oscarsborg er barnevennlig med kiosk og strand og masse spennende terreng å utforske, og selve kystfortet kan jo også være spennende. Christian Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
R.O Svart 7.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 Ms Fortuna skrev for 1 time siden: Hva med gjestebryggen på Storøyodden, en flott plass der gamle flystripa på Fornebu lå. Rester av den kan fortsatt sees på enkelte felter. Eller Husbergøya, der er det flytebrygge for de som vil. Gjestebrygge er det og på Gressholmen, selv om det er mange år siden det var kaniner der. Det er masse flotte gjestehavner og, men det spørs hvilke krav du stiller til steder da, det kan du jo gjerne utdype. Pinkvin skrev 30 minutes ago: Du tenkte kanskje på frihavne.com. Koster 100,- for merke og i indre Oslofjord er KNS, Frognerkilen, Skøyen båtforening og Bærum seilforening medlem. Er usikker på hvor langt de ulike foreningene har kommet i å merke ledige båser men grønn "lapp" er ledig og "rød" er opptatt. Så systemet er jo enkelt nok men ville kanskje ringt bryggesjef før jeg la ut på tur om jeg var usikker. Link i signaturen min :-) Kravene går vel mest på at det skal være enkelt og fortøye, og litt tumleplass for ungene på land. Storøyodden var vi innom i fjor, det var veldig fint, men litt liten brygge, ofte vi ikke fikk plass på den. Husebergøye skal prøves... frihavn.com var det jeg lette etter ja.... Ser at det kanskje blir en ankervinsj i løp av sesongen, virker veldig behagelig når båten skal håndteres alene... Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 7.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 Xtian skrev 5 minutes ago: Vi er ofte på Steilene. Der er det kiosk og strand. Kiosken drives av seilforeningen. Ellers har du Oscorsborg og Sætre litt lenger ut i fjorden. Vet ikke hvor du holder til og hvor lang aksjonsradius du har? Oscarsborg er barnevennlig med kiosk og strand og masse spennende terreng å utforske, og selve kystfortet kan jo også være spennende. Christian Ligger på Malmøya. Oscarsborg er kjempe fint sted, der koser ungene seg. Og foreldrene. Ungen blir fort rastløse, så jeg var på jakt etter litt alternativer lengre inn, så vi slipper å kjøre så langt. Er det gjeste brygger på Steilene? Så veldig fint ut på satellitt bildene, og flere brygger...? Gressholmen ble nevnt her, er det kommet ny brygge. Der var vi en del på 80 tallet med foreldrene mine, men når jeg dro ut dit for 2-3 år siden var det stusslig greier. Husker ikke om brygga var borte, eller om den var så skrøpelig at jeg bare dro videre... Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 7.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 Det er gjestebrygge på Steilene. Longside på fast brygge mot land. Muligens i grunneste laget for seilbåter helt innerst. Men de er flinke til å praktisere rød/grønn merking på fastplassene (båser på flytebrygge). Vi har alltid funnet plass når vi har dratt dit. Enig i at gjestebrygga på Gressholmen er litt sliten. Men den er der. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Norddron Svart 7.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 Håøybukta er veldig barnevennlig. Lett å legge til på flytebrygge. Masse tumleplass for stor og liten. Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 7.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 Jeg synes personlig Håøybukta er altfor utsatt for svell og bølger fra trafikken i Drøbaksundet. Bruker heller Dragsund på andre siden av øya. Stor ny gjestebrygge der og. Men smak og behag da.... Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 7.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 Ms Fortuna skrev 28 minutes ago: Jeg synes personlig Håøybukta er altfor utsatt for svell og bølger fra trafikken i Drøbaksundet. Bruker heller Dragsund på andre siden av øya. Stor ny gjestebrygge der og. Men smak og behag da.... Man bør vel ikke avsløre sånt, men det er også mye finere solnedgang ved Dragsund enn på motsatt side av øya. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Norddron Svart 7.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 Men for små barn er Håøybukta veldig fint med strender, fotballbane osv. De bryr seg pent lite om svell og solnedgang Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 8.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2017 Dragesund var min favorittplass som liten da vi hadde henholdsvis IF og Nidelv 24, det er vel 30år siden. Var ingen brygge der før, så det var godt tips... Husker også godt den grunnen som lå syd i innseilingen til dragesund, den var verken merket eller på kartet på den tiden, der smalt det titt og ofte - et sterkt barndomsminner..:) Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 8.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2017 Den steinen i Dragsund er nå merket med en stake. Og utenfor er det stor flytebrygge med plass til mange. Da er det få meter og gå over til Håøybukta om man vil bade eller spille der. Ellers så kommer det og nå mange nye gjestebrygger i Tåjebukta litt lenger sør. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 8.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2017 (redigert) Ms Fortuna skrev for 7 timer siden: Ellers så kommer det og nå mange nye gjestebrygger i Tåjebukta litt lenger sør. Vet du noe om når bryggene i Tåjebukta legges ut? Får man plass ytterst der kan man trolig få OK kveldssol, og det er kort gangavstand til både Håøybukta, Dragsund og ikke minst Håøya Naturverksted. Er det forresten bare jeg som kaller Tåjebukta for Butikkbukta? Da jeg vokste opp på Sætre på søtti- og åttitallet kjøpte vi is i butikken innerst i bukta, og jeg kan ikke huske at den bukta ble kalt noe annet enn Butikkbukta... Redigert 8.Mai.2017 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
RSL Svart 8.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2017 R.O skrev On 7.5.2017 at 20.47: Gressholmen ble nevnt her, er det kommet ny brygge. Der var vi en del på 80 tallet med foreldrene mine, men når jeg dro ut dit for 2-3 år siden var det stusslig greier. Husker ikke om brygga var borte, eller om den var så skrøpelig at jeg bare dro videre... Den brygga som ligger på østsiden av Gressholmen (ved kroa) er forferdelig om det er den du tenker på. Det er en gjestebrygge på Nordsiden også. Der er det mer plass og man ligger longside på brygga. (enklere tillegging og tryggere for kidsa) En god stund siden jeg var der sist, men da kostet det ikke rare summen pr døgn. Om det er drift igjen på Gressholmen kro tør jeg ikke uttale meg om, men jeg vet at driften ble lagt ut på annbud i vinter. Uansett en flott øy for unger å springe seg slitne på. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Ms Fortuna Svart 8.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2017 Gjeldene Tåjebukta så har jeg ikke fått med meg om det er satt noen dato for når bryggene skal være ferdige, sist jeg passerte der hadde en brygge kommet og lå i bukta der. I mellomtiden er det fullt mulig å bruke de gamle bryggene langs land der da. Gressholmen prøvde vi for et par uker siden, og det er vel gjestebryggen ved gamle sjøflyhavna som kan brukes. Kroa er renovert såvidt jeg forstår, men vet ikke om den er åpen enda, da nye drivere skal overta der. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 8.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2017 De gamle bryggene langs land i Tåjebukta er ganske råtne enkelte steder. Husker jeg ikke helt feil var en del av brygga ganske langt inn stengt av pga dårlig stand da vi gikk tur der, men det er mulig det har blitt reparert. Det blir også ganske tidlig mørkt langs land der inne, det er derfor de nye bryggene gjør det bedre for overnattende. De ytterste plassene vil (kanskje) få sol helt til den går ned over Gråøya. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
bare lek(k)er Svart 8.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2017 "Sabeltann" brygga på Hvalstrand er et greit alternativ hvis man ikke stikker altfor dypt. Anker akter og baug inn. (Ved siden av "barnehage båten) for småbåter går det oxo å ligge på flytebryggen rett bortenfor. Det er jo oxo noen byggeplasser i Sandspollen;) Holmen fjordhotell har vel noen plasser. Og Sætre er jo oxo et alternativ, selv om jeg personlig ikke trives der. Trygve Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.