Vinke Lanke Startet 7.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 7.Mai.2017 Fredag hentet jeg båten på verksted. De skulle reparere gearoverføring og stoppsolenoiden. Blid og fornøyd stevnet vi sydover i Oslofjorden i et aldeles praktfullt vær. Jeg fikk beskjed om at stoppsolenoiden på styrbord motor ikke var skiftet da de hadde fått feil del, men jeg kunne klare å gå ned i motorrommet for å stoppe motoren denne ene helgen tenkte jeg. Jeg seig inn i indre basseng i Dragsund på Håøya og satte styrbord motor i revers for å justere kursen. Da jeg skulle sette motoren i forover begynte moroa! Gearet ville ikke reagere! De som har vært i Dragsund vet hvor trangt det er der og med en motor som var umulig å få ut av revers ble det en smule hektisk om bord. Jeg stopper motoren tenkte jeg, men selvfølgelig så var det styrbord motor som ikke hadde fått ny stoppsolenoid! Det var hundre tanker som for gjennom hodet for å få reddet situasjonen. Skal jeg forsøke å sette båten på grunn der det ikke var fjell eller andre båter? Jeg kommanderte kona til å justere med babord motor slik at vi ikke skulle gå på land eller renne inn i andre båter. Ja, kommandere var rette betegnelsen, jeg var nok "litt" krass i kommanderingen da jeg var noe stresset. Kona justerte turtallet på babord motor mens jeg satte ny fartsrekord ned fra flybridgen og ned i motorrommet for å få stanset styrbord motor mens båten bakket i sirkel mellom en masse båter. Jeg kom meg opp på flybridgen igjen i lynfart og fikk overtatt gearhendelene umiddelbart før vi traff land! Passe svett mellom øra så måtte jeg bruke pysevispen for å få båten i riktig retning slik at jeg fikk skjeina ut det trange sundet. Det var ledige plasser på flytebrygga og der fikk jeg god hjelp av to seilbåtfolk til å legge til med hekken mot flytebrygga. Jeg vil takke skipperne på seilbåten Svanen, Bavaria 38 og skipperen på 50 fots seilbåt med navn Maraton for meget god hjelp. Jeg var så stresset etter dette så det tok nesten 2 timer før jeg hadde lyst på en øl etter denne hendelsen! Nå er båten levert tilbake til verkstedet i håp om å aldri noen gang oppleve noe slikt igjen! Båtlivet er herlig dere... Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 7.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 Blir sikkert lett litt hektisk noen ganger med flere motorer og flere komandosentraler . . . Fint det gikk bra. Håper kona di tilgir litt krass komandering . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Tom Rør Svart 7.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 Det var nok hett i topplokket en stund der, men som vi snakket om, var det din og din kones snarrådighet som reddet situasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Vinke Lanke Svart 7.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 NilsPils, vanligvis så er det mye enklere med flere motorer. Et av problemene her var at det er umulig å benytte gearhendelene ned så lenge de står i gear på flybridgen! Og kona tok mine noe krasse kommandoer fint, hun skjønte at jeg ikke hadde tid til noe pedagogisk riktig opplæring i denne situasjonen :-) Og Tom Rør, dette hadde IKKE gått bra om det hadde vært litt vind! Det er lov å ha litt hell i uhellet, det var totalt vindstille da dette skjedde. Men men, det er greit at vi kom ut av denne situasjonen uten å ha skadet andre båter eller vår egen. Denne opplevelsen vil jeg ikke ha om igjen! Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 7.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2017 (redigert) Årets pris for godt teamwork og mesterlig utført redning av en kaotisk situasjon tildeles herved herr og fru Vinke Lanke Indre havn i dragsund, som i tillegg var proppfull av båter og dreggtau må jo være bortimot det værst tenkelige stedet noe noe slikt kan skje. Tror ikke det er så mange som hadde vært så klartenkende og snarrådige som dere. Hatten av Redigert 7.Mai.2017 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Sjøbliss Svart 8.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2017 Jeg hadde nok bare grunnstøtt uten musikk og starta rett på ølen med en gang! Hatten av! Godt utført :) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
BårdK Svart 8.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2017 Tenkte akkurat det samme, men det spørs om det vært nok med øl. Sitér dette innlegget Link to post
svebe Svart 8.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2017 Godt det gikk bra for alle parter. Godt sjømannskap handler også om å beherske uønskede hendelser. Godt jobba - synd vi ikke fikk sett steamtrykket ditt og hastighet i trappa osv. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 8.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2017 store diesel selv på tomgang som sitter i gir der man ikke vil er særs lite fornøyelig. Bra alt gikk bra! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.