
adeneo
quantumduck skrev for 4 timer siden:
For å ta det siste først, ikke så merkelig all den tid man sitter vendt akterover.
Når det gjelder formuleringen "fartøy som er i sikte av hverandre", så menes det nok at det er fri sikt mellom fartøyene, og ikke at vikeplikten opphører om f.eks. alle lukker øynene...
Selv om man sitter vendt bakover, så fritar ikke det fra kravet om å holde utkikk fremover.
Det er en like dårlig unnskyldning som at seilbåtføreren satt på badeplattformen, vendt bakover, å ikke så roeren.
Det eneste roeren trenger å gjøre, er så snu nepa innimellom for å se at det ikke er andre båter der.
I "sikte av hverandre" er definert i forskriften som "Fartøy skal anses for å være i sikte av hverandre utelukkende når det ene kan ses fra det andre".
Jeg forstår at tanken bak den formuleringen sannsynligvis var at fartøyene var såpass nærme hverandre at de kunne se hverandre, hadde de hatt utkikk.
Dog er både formuleringen og forskriften noe upresis, å lagt opp slik at det er snakk om faktisk "sikte", altså at fartøyene faktisk har sett hverandre.
Sun Flyer skrev for 3 timer siden:Syklingen tar vi ikke her, men det er godt dokumentert.
Regel 44? En motorisert fritidsbåt under 50 fot er ikke et "større fartøy" selv om den er større enn en robåt. Regelen fungerer som tenkt når padlere møter colorline i indre Oslofjord.
Forskriften spesifiserer ikke "større fartøy" i fot, ei heller at det må være et nyttefartøy.
Man kan derfor anta at "Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy".
Slik jeg har forstått, så er det også slik de fleste roere tolker dette, at de har en viss vikeplikt for alle større fartøy.
Dette fremgår forøvrig også av regel 43, om små båter, som sier at "Et fartøy som blir rodd, et maskindrevet fartøy og et seilfartøy som i henhold til regel 23 (c) eller 25 (d), bare fører eller viser en lanterne med hvitt lys, skal når det nærmer seg andre fartøy eller det ser andre fartøy nærme seg, manøvrere med forsiktighet, gå med redusert fart og om nødvendig stoppe farten. Slike fartøy skal holde godt av veien for andre fartøy."
Selv om robåten ikke førte lanterne på dagtid, så gjelder ikke reglene kun om natten, når lanterne er påbudt.
Lanterneføringen benyttes for å vise til hvilke båter dette gjelder, og en slik robåt ville normalt ført enkelt hvit lanterne, og skal da holde godt av veien for andre fartøy som fører fulle lanterner.
Alt tyder på at det faktisk er robåten som har skylden, men igjen så spiller det jo liten rolle, det er uansett et uhell ettersom ingen av de så den andre, og begge betaler for sine egne skader, uansett hvem som hadde skylden.
Neste gang holder forhåpentligvis både roeren og seilbåtskipperen bedre utkikk.