StorStas
Jeg har gjort en del småskala tester på hjemmebanen, og vil påstå at mppt regulatoren som regel ikke får noe mer ut av seriekoblede paneler enn parallellkoblede. Det ser jo også veldig sånn ut når hun damen i videoen bytter fra serie til parallell, selv om man skal gi sånne tester gode marginer alle veier.
Mppt regulatoren fungerer som en slags transformator som omformer høyere spenning/lavere strøm til lavere spenning/høyere strøm. Den kan også transformere andre veien, og det gjør den mindre følsom for de lave spenningene ved gråvær, som man normalt sier at seriekobling vil løse. Den "belaster" solcellene med det som den ser at gir den beste effekten ut av regulatoren. Er forresten derfor hun damen i videoen kan kommentere at spenningen ut av panelene holder seg nesten konstant. Det er bare regulatoren som legger på "riktig" belastning på panelene.
M.a.o. har man først en mppt regulator er det omtrent bare innstallasjonskostnader som evt. kunne tale for seriekobling, mener jeg. I større systemer kan man gjøre andre vurderinger på dette, da blir installasjonskostnaden også mer interessant.
Konklusjonen til TB22 ang. tap i kablene tror jeg ikke stemmer. Det man mister i kablene, er effekten som går tapt i varmeutvikling pga. motstanden, og ikke noe annet. Den kan man regne ut vha. ohms lov osv.
Eksempel:
Effekttap i kablene fra panel til batterier ved parallellkobling av paneler, 5m avstand i snitt (totalt 10 meter kabel frem og tilbake), 15A ladestrøm (255W/17V fra panelene):
4 kvadrats kabel gir et effekttap rundt 10W ved maks lading.
6 kvadrats kabel gir et effekttap rundt 7W.
10 kvadrats kabel gir et effekttap rundt 4W.
Effekttapet kan regnes som "svinn" fra panelene. Lavere strøm gir mindre effekttap. Ved seriekobling dobler du spenningen og halverer effekttapet. Kablingen er det eneste stedet du vil tjene nevneverdig på seriekobling, så det regnskapet går fort i minus med en liten skyggeflekk på det ene panelet.
I eksemplene over så har jeg regnet med effekttap = spenningsfall ("delta" V) * strøm (A).
Montér regulatoren i noenlunde nærhet av batteriene så vil du være godt innafor med 6 kvadrat kabel fra regulator til batteri. Å øke til noe mer vil ikke gi deg nevneverdig valuta for pengene.
edit: Ikke meningen å si at det ikke er lov å gå for kraftigere kabler her, vil bare synliggjøre effekten...