VannTro
Ja, det ville sikkert bli mer effekt ut av høyere volt, men nå måtte jeg ta et valg om dette skal bli montert senest i løpet av neste uke.
Det ble da å handle hos Seatronic og valget ble slik(nettop ferdig med bestillingen).
Regulator med Smart Dongle: Victron BlueSolar 75/15 + Bluetooth Smart Dongle
Solcellepaneler: Sunwind Max Power Monokrystalinsk bakkoblet Her ble det 2 stk. 100 watt paneler. Dette skal være paneler med den beste kvaliteten av celler som leveres. Panelet er også bakkoblet slik at ytre mål blir små i forhold til watt-styrke.
Rekkefester: NOA Type B Artikkel 10657 (side 4 og 5 i katalogen) Dette hadde de ikke på lager da jeg har 32mm rekke, så det måtte bestilles.
Hva ligger bak valget:
Vurderingen om å gå for 15 amp. regulator fra Victron baserer seg på at 2 stk. 15amp faktisk var rimeligere enn 1 stk. 30amp. Plass til å montere 2 stk. har jeg om behovet skulle komme. Victron ble det fordi jeg har Victron utstyr fra før og om jeg skulle få "dilla" og ønske en Color Control GX som kan overvåke hele systemet så er det mulig.
Når det gjelder panelene så har jeg tidligere sagt at det er nok av plass, men man ønsker uansett at det skal ruve så lite som mulig og være så lett som mulig. Max Power panelene fra Sunwind er små i forhold til watt styrken og relativt tynne(3,5 cm). Vekten er 7,5 kg og det er også i den lettere klassen av alu-paneler. Jeg tenker at det finnes begrensninger for hvor mye disse rekkefestene kan klare å holde horisontalt.
Det blir spennende å få dette utstyret og få montert det, så får fremtiden vise om det blir ett panel til og om det da eventuelt blir nødvendig med en regulator til.
Takker masse for hjelpen, jeg føler meg nå som reneste eksperten på solcellesystemer i forhold til hva jeg var for bare noen dager siden.
Fortsett gjerne diskusjonen, så skal jeg henge meg på og komme med oppdateringer om hvordan denne konfigurasjonen ble.
Håper en og annen ved siden av meg også fikk med seg litt matnyttig informasjon. Vi har definitivt en og annen her inne som kan sine saker veldig bra