Gabi
Victron har laderegulatorer inntil 700W....så de dekker ditt behov uansett hva du velger!
Forøvrig sakset om MPPT regulator fra Sparelys.no:
Hva er en MPPT laderegulator?
Når man kopler et solcellepanel til en batteribank via en normal laderegulator må solcellepanelene produsere strøm med en spenning som er tilpasset batteriene. I et 12V system vil det si 10,5V - 14,5V alt etter ladetilstanden til batteriene. Et solcellepanel på 120W har typisk en strømproduksjon på inntil 7A, ved 10,5V batterispenning blir dette 73,5Watt lading (10,5V x 7A = 73,5W). Den mest effektive spenningen for et solcellepanel er imidlertid typisk rundt 17,15V, hvor det kan gi en lading på 120W (17,15V x 7A = 120W).
Det en MPPT laderegulator gjør er med jevne mellomrom å måle den optimale ladespenningen fra solcellepanelene og la solcellepanelene levere strøm i denne spenningen. MPPT laderegulatoren transformerer så ned denne strømmen til en spenning som er ideell å lade batteriene med. Dermed kan spenningen som kommer inn fra solcellepanelene til laderegulatoren ligge på 17,15V og spenningen som går ut fra laderegulatoren til batteriene ligge på f.eks. 14,1V.
Videre VannTro er det veldig viktig å velge regulator som du kan justere Float-spenning til det dine AGM-batterier krever. Noen regulatorer kan ikke justeres og ligger på feks 13.8V i float. Dersom dine krever endel lavere kan de ta skade av dette over tid. Jeg har kjøpt Victron sin i vår og justert ned til 13.3V som passer for mine Bly-Syre batterier. Denne har også temperaturkompensering, kan også være kjekt å ha.
2 mindre paneler er ofte bedre enn 1 stor som nevnt tidligere her pga skyggeforhold etc.
Etter mine begreper mht tverrsnitt fra solcellene til regulator bør de være såpass store at de ikke medfører unødvendig spenningstap, sett litt i sammenheng med type solceller og regulator du velger.
Spennende tema dette her! Lykke til!
Edit: Fikk visst ikke med meg alle innleggene før jeg skrev, så noe er vel behandlet tidligere. Men tanken var iallefall god fra min side.