Maika
Vanntro: Har du egentlig noe særlig risiko for skygge der du plasserer panelene dine? Dersom du hadde seriekoblet hadde du jo klart deg med mye tynnere kabler. I tillegg vil panelene feks. raskere gi høy nok spenning på morgenen til at regulatoren begynner å lade, samt at de også vel vil lade bedre når det er overskyet etc.
Ang skyggelegging av panelene, så legges det fram som at det slår like dårlig ut uansett hva slags panel og regulator man har. Det stemmer nok ikke.
Feks har både panelene (som jeg skrev tidligere) og noen av regulatorene til Victron funksjonalitet som gjør at skyggelegging ikke påvirker ytelsen like mye.
For regulatorene står det:
"Advanced Maximum Power Point Detection in case of partial shading conditions If partial shading occurs, two or more maximum power points may be present on the power-voltage curve. Conventional MPPTs tend to lock to a local MPP, which may not be the optimum MPP. The innovative BlueSolar algorithm will always maximize energy harvest by locking to the optimum MPP."
(PS. Jeg har ingen interesser i Victron, jeg syns bare denne tråden ble litt for enig med seg selv om at parallellkobling alltid er best:)