Jump to content

Edit History

Bitteliten

Bitteliten

Har lest tråden med stor interesse nå. Har en tanke om å montere paneler på salong taket i sommer. Har Victron ellers i båten, så da må det bli slik på solceller også. 

Noen konkrete spørsmål:

1) Panelene mine kommer fort å skygge av bom/rigg. Bør jeg da parallell koble eller seriekoble de?  

2) hva er egentlig fordel/ulempe med de to alternativene?

3) Jeg kan koble strøm ut av solcelle regulatoren min inn på 220V laderens kabler til batteriene?

4) Jeg tror heller ikke batteriene har godt av å ligge på permanent lading (har AGM). Hvordan slår man av ladingen fra solcellene?

5) Om vi bytter fra AGM til Lithium - så kan det gjøres uten å måtte bytte komponenter?

Ser for meg å ha 2-4 paneler - antakelig litt likt sånn som det er på denne søsterbåten. Det hele henger vel på om jeg finner en fornuftig måte å trekke kablene på inni båten. :rolleyes:

R43-ML9A9959.jpg

Bitteliten

Bitteliten

Har lest tråden med stor interesse nå. Har en tanke om å montere paneler på salong taket i sommer. Har Victron ellers i båten, så da må det bli slik på solceller også. 

Noen konkrete spørsmål:

1) Panelene mine kommer fort å skygge av bom/rigg. Bør jeg da parallell koble eller seriekoble de?  

3) Jeg kan koble strøm ut av solcelle regulatoren min inn på 220V laderens kabler til batteriene?

4) Jeg tror heller ikke batteriene har godt av å ligge på permanent lading (har AGM). Hvordan slår man av ladingen fra solcellene?

5) Om vi bytter fra AGM til Lithium - så kan det gjøres uten å måtte bytte komponenter?

Ser for meg å ha 2-4 paneler - antakelig litt likt sånn som det er på denne søsterbåten. Det hele henger vel på om jeg finner en fornuftig måte å trekke kablene på. :rolleyes:

R43-ML9A9959.jpg

Bitteliten

Bitteliten

Noen konkrete spørsmål:

Ser for meg å ha 2-4 paneler - antakelig litt likt sånn som det er på denne søsterbåten

R43-ML9A9959.jpg

• Create New...