Jump to content

Edit History

Bitteliten

Bitteliten

Komodo skrev for 1 time siden:

Kalle Well snakker nok om bulk, ikke float, når han argumenterer for en ladespenning på 14,1 - 14,2V. Som han sier så er det jo en regulator som tilpasser spenningen, så den ramler nok ned på 13,xxx innimellom. 

La oss håpe det - om ikke kan batteriene bli både tørre og varme.... Men det kan også ha med temperatur kompensasjon å gjøre - se under.

 

Jeg har sett flere batterier ombord i NordWester (inkl min 420) som bulte kraftig ut - de ble tørre og varme og plasten i skallene ble kraftig deformert. Disse batteriene ble da ladet med Mastervolts standard AGM program som gir 13,8V ved 25 grader +/-0,03V per grad. 

 

@MajorAndy Normalt float for AGM er 13,8V ved 25 grader +/- 0,03V per grad, Dvs er det feks 5 grader varmt skal den da gi 13,8v+20x0,03V, dvs 14,4V på float. 

Hvordan laderen reagerer dersom den ikke har temperatursensor på batteriene vet jeg ikke. 

Bitteliten

Bitteliten

Komodo skrev for 1 time siden:

Kalle Well snakker nok om bulk, ikke float, når han argumenterer for en ladespenning på 14,1 - 14,2V. Som han sier så er det jo en regulator som tilpasser spenningen, så den ramler nok ned på 13,xxx innimellom. 

La oss håpe det - om ikke kan batteriene bli både tørre og varme.... Men det kan også ha med temperatur kompensasjon å gjøre - se under.

 

Jeg har sett flere batterier ombord i NordWester (inkl min 420) som bulte kraftig ut - de ble tørre og varme og plasten i skallene ble kraftig deformert. Disse batteriene ble da ladet med Mastervolts standard AGM program som gir 13,8V ved 25 grader +/-0,03V per grad. 

 

@MajorAndy Normalt float for AGM er 13,8V ved 25 grader +/- 0,03V per grad, Dvs er det feks 5 grader varmt skal den da gi 13,8v+20x0,03V, dvs 14,4V på float. 

Bitteliten

Bitteliten

Komodo skrev for 1 time siden:

Kalle Well snakker nok om bulk, ikke float, når han argumenterer for en ladespenning på 14,1 - 14,2V. Som han sier så er det jo en regulator som tilpasser spenningen, så den ramler nok ned på 13,xxx innimellom. 

La oss håpe det - om ikke kan batteriene bli både tørre og varme.... Men det kan også ha med temperatur kompensasjon å gjøre - se under.

 

Jeg har sett flere batterier ombord i NordWester (inkl min 420) som bulte kraftig ut - de ble tørre og varme og plasten i skallene ble kraftig deformert. Disse batteriene ble da ladet med Mastervolts standard AGM program som gir 13,8V ved 25 grader +/-0,03V per grad. 

 

MajorAndy. Normalt float for AGM er 13,8V ved 25 grader +/- 0,03V per grad, Dvs er det feks 5 grader varmt skal den da gi 13,8v+20x0,03V, dvs 14,4V på float. 

Bitteliten

Bitteliten

Komodo skrev for 1 time siden:

Kalle Well snakker nok om bulk, ikke float, når han argumenterer for en ladespenning på 14,1 - 14,2V. Som han sier så er det jo en regulator som tilpasser spenningen, så den ramler nok ned på 13,xxx innimellom. 

La oss håpe det - om ikke kan batteriene bli både tørre og varme....

 

har sett flere batterier ombord i NordWEster (inkl min 420) som bulte kraftig ut - de ble tørre og varme og plasten i skallene ble kraftig deformert.

 

MajorAndy. Normalt float for AGM er 13,8V ved 25 grader +/- 0,03V per grad, Dvs er det feks 5 grader varmt skal den da gi 13,8v+20x0,03V, dvs 14,4V på float. 



×
×
  • Create New...