Jump to content

Edit History

leopard

leopard

Da er jeg også i gang. Brukte ‘’bare’’  5 timer på trekke 6mm2 kabel fra lukegaragen og ned til batteriene,  tok mye tid med trekkefjær for å få dette skjult. Har også skrudd opp en 75/15 Victor Smartsolar med bluetooth klar til kabel montasje.

jeg har som nevnt tidligere begrenset plass og har bestil 2 stk 70W fleksible paneler fra Skanbatt på Seatronic de kommer om en uke eller 2. 

https://seatronic.no/strom/solcellepaneler/solcellepaneler/skanbatt-sp70w-fleksibelt-solcellepanel-70w

Jeg har kun plass til 1 på lukegaragen som skal ligge der fast, planen er at panel 2 skal være mobilt og kobles inn når vi ligger i ro.

En tanke slo meg ang dette i steden for å koble panel 2 ut og inn  kan jeg ‘’lagre’’ 2 panel oppå hverandre med hurtigfester,  da vil jeg kjapt kunne flytte på dem samtidig som jeg kan lage permanente koblinger. Vil det underste panelet ta noe skade av dette, tenkte å sette noen gummilister på undersiden av det panelet som skal ligge oppå. Eller er jeg helt på jordet her?

For å koble disse sammen må jeg  gjøre dette  ute ( ikke plass inne) enten med mc4 kontakter eller med en vanntett koblings boks. Dersom jeg kan ha disse panelene ‘’lagret’’ som nevnt over ser jeg for meg at det vil være best løsning med en vanntett koblingsboks. 

Oppsumert spørsmål : 

Kan jeg legge 2 paneler oppå hverandre?

Tips til vanntett koblings boks, har tenkt til å ha en Bep koblings splint inne i boksen. 

leopard

leopard

Da er jeg også i gang. Brukte ‘’bare’’  5 timer på trekke 6mm2 kabel fra lukegaragen og ned til batteriene,  tok mye tid med trekkefjær for å få dette skjult. Har også skrudd opp en 75/15 Victor Smartsolar med bluetooth klar til kabel montasje.

jeg har som nevnt tidligere begrenset plass og har bestil 2 stk 70W fleksible paneler fra Skanbatt på Seatronic de kommer om en uke eller 2. 

https://seatronic.no/strom/solcellepaneler/solcellepaneler/skanbatt-sp70w-fleksibelt-solcellepanel-70w

Jeg har kun plass til 1 på lukegaragen som skal ligge der fast, planen er at panel 2 skal være mobilt og kobles inn når vi ligger i ro.

En tanke slo meg ang dette i steden for å koble panel 2 ut og inn  kan jeg ‘’lagre’’ 2 panel oppå hverandre med hurtigtester,  da vil jeg kjapt kunne flytte på dem samtidig som jeg kan lage permanente koblinger. Vil det underste panelet ta noe skade av dette, tenkte å sette noen gummilister på undersiden av det panelet som skal ligge oppå. Eller er jeg helt på jordet her?

For å koble disse sammen må jeg  gjøre dette  ute ( ikke plass inne) enten med mc4 kontakter eller med en vanntett koblings boks. Dersom jeg kan ha disse panelene ‘’lagret’’ som nevnt over ser jeg for meg at det vil være best løsning med en vanntett koblingsboks. 

Oppsumert spørsmål : 

Kan jeg legge 2 paneler oppå hverandre?

Tips til vanntett koblings boks, har tenkt til å ha en Bep koblings splint inne i boksen. 

• Create New...