Jump to content

Edit History

Kjellg

Kjellg

Jernklumpen skrev 32 minutter siden:

Så at dere hadde etterfyllt mye vann på batteriet i sommer. Lurte derfor på om mine sønnak dual måtte etterfylles ? Det er jo lufting på disse, men ingen synlige lokk på toppen av batteriene. Så jeg tok flattrekker og knakk opp lokket i senter av batteriene.

Der var det åpninger for ett påfylling, men det var syre ca 10-15mm over platene. Usikker på om det er noe poeng og etterfylle? Erfaringer noen?

Batteriene er brukt i 2sesonger , koblet sammen til ca 550ah og ligger skjeden på landstrøm.(5ganger i år)  Lader waeco 25a og 180watt solceller (Max 10a via mppt regulator)

Det er riktig, disse batteriene skal etterfylles selv om de fleste ikke vet det. 10-15mm over platene er vel det de skal ha. Greie batterier med de holder dårlig på spenningen, men er samtidig veldig villige til å ta imot strøm under lading. Relatert til problemene som Leopard har, så skal disse batteriene ha 14,4V ved 20 grader. Er det feks 30-35 grader, så skal de bare ha rundt 14V ladespenning, muligens ennå lavere. Er ikke sikker men noen sier 0,02V for hver grader utenfor 20 grader, mens andre sier 0,03V. 

Kjellg

Kjellg

Jernklumpen skrev 27 minutter siden:

Så at dere hadde etterfyllt mye vann på batteriet i sommer. Lurte derfor på om mine sønnak dual måtte etterfylles ? Det er jo lufting på disse, men ingen synlige lokk på toppen av batteriene. Så jeg tok flattrekker og knakk opp lokket i senter av batteriene.

Der var det åpninger for ett påfylling, men det var syre ca 10-15mm over platene. Usikker på om det er noe poeng og etterfylle? Erfaringer noen?

Batteriene er brukt i 2sesonger , koblet sammen til ca 550ah og ligger skjeden på landstrøm.(5ganger i år)  Lader waeco 25a og 180watt solceller (Max 10a via mppt regulator)

Det er riktig, disse batteriene skal etterfylles selv om de fleste ikke vet det. 10-15mm over platene er vel det de skal ha. Greie batterier med de holder dårlig på spenningen, men er samtidig veldig villige til å ta imot strøm under lading. 

• Create New...