Jump to content

Plassering av batterier

MB Karen

Recommended Posts

Jeg ville ha plassert batteriene slik at de ikke ble påvirket av varmen fra motoren samt at jeg ville ha et trau under for å samle opp ev. syrespill (syre på treverk forårsaker råte på rekordtid)

Jeg ville også ha sørget for skikkelig feste slik at det ikke kan flytte seg eller velte.

Videre ville jeg ha lufteslange til friluft.

Først av alt må jeg vel gratulere med ny båt!?!?!?!

Forstår jeg hjemmesiden din riktig så skifter du ut Kari med Karen  -  eller driver du litt uskyldig bigami?

Flott båt er det iallefall, kjempeflott vil jeg rett og slett si.

Men så har jeg alltid hatt en svakhet for skabelonen på Skorgenes sine trebåter  :confused:

- - -

Så til batteriene; Det ser jo greit og ryddig ut, hvis avluftningen er god, og adkomsten er såpass at du kommer til for å sjekke syrenivå noenlunde regelmessig så skulle ikke det være noe problem.

Den eneste svakheten måtte være risikoen for overkoking eller syresøl av andre årsaker  -  for svovelsyre er ingen god kombinasjon med hverken tre eller metaller. Så hvis det ikke allerede er gjort, så kunne du jo satse på en vanntett og syrefast "beholder" under batteriene.

- - -

Lykke til iallefall!

mvh

Poseidon

PS

Har du fått solgt "Kari" ?

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hei.

Med tanke på knallgass og derpå følgende eksplosjon pga. f.eks gnister fra børstene i dynamoen, ville jeg absolutt ikke hatt et batteri i motorommet.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Med tanke på knallgass og derpå følgende eksplosjon pga. f.eks gnister fra børstene i dynamoen, ville jeg absolutt ikke hatt et batteri i motorommet.  

Det var det jeg også tenkte på, luftingen er det vel så som så med også der de står i dag.

Ja, Poseidon, Kari er byttet ut med Karen.

Så lenge motoren går er det neppe noe problem. Motoren trenger luft og tar den fra motorrommet. Den knallgassen som eventuelt blir produsert vil "forbrukes" av motoren fortløpende. Problemet er størst om du har landstrøm og vedlikeholdslader og dårlig ventilasjon. Da ville jeg løftet på motrromsluka før start.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Hei.

Lars H.

Hei Lars,

Teorien er veldig grei, men har du noensinne hørt om en slik eksplosjon i praksis? (Bortsett fra noen småpuff som blåser toppen av et batteri eller to....)

mvh

Poseidon

PS

Kjekt å høre at du endelig kom deg ut i helgen  -  til tross for at bryggen hadde fått skader i løpet av vinteren. Nei, det er nok på tide at du kommer deg hjem igjen til de isfrie fjordene våre .....

DS

Hei Lars,Teorien er veldig grei, men har du noensinne hørt om en slik eksplosjon i praksis? (Bortsett fra noen småpuff som blåser toppen av et batteri eller to....)

mvh

Poseidon

Nei, har ikke hørt om det, men en lader som har stått på en uke med en spenning i høyeste laget, ville nok danne nok knallgass til at båte gnist fra starteren og dynamoen kunne klare å gi en heller formidabel smell.

"Småpuffene" som blåser toppen av batteriene og spruter svovelsyre i ansiktet på fyren med startkablene når den gamle bilen skal startes, - det har jeg hørt om. Det skal ikke bare være en forfriskende dusj.

Uansett ville jeg ikke hatt batteriet i et trangt motorom.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Teperaturen er absolutt en viktig faktor her. Det blir jo fort 30-35 grader nedi maskinrommet. Kombiner det med den høye syrevekten vi bruker i kaldere strøk, så blir levetiden betraktelig redusert på batteriet. Gjør som TMe sa. Av bildet er det jo trangt nok som det er.

Lotus

Tja, jeg har vel etter hvert arbeidet så pass med dette at jeg har lagt meg til et mer non-chalant forhold enn hva som er helsemessig anbefalelsesverdig  :confused:

Derfor seilte jeg også rundt i ca 5 år med reserve propanflaske plassert inne i skorsteinen  -  og det gikk også bra.....

Men en fordel har det iallefall med batteriene direkte ved siden av motoren: han får korte startkabler og dermed lite spenningsfall!  :confused:

mvh

Poseidon

Takker for gode råd og tips, kommer nok til å flytte bateriene til en mer egnet plass.

Bateriene er i minste laget også så jeg bytter nok til to litt større og da blir det enda trangere om jeg har dem der de er i dag.

:confused:

• 6 måneder senere...

Hei alle båtvenner. :santcheers:

Er i ferd med å få utmotor av båten, og tenkte i samme slengen å bytte om litt på andre ting. Har idag batteribanken i et rom som ikke har noe skille i forhold til motor, blir varmt her. I rommet ved siden av (der oransje varmtvannsbereder står) er temparatur mye lavere. Her ser jeg bare et problem og det er at dieseltank vil bli nærmeste nabo til batteribanken :yesnod:.

Er dette noe problem??? Vil selvsagt isolere mot tanken, men er det i tilfelle nok??

Legger ved et bilde som kanskje sier mer enn ord.

Ja, jeg vet det ser rotete ut, men dette er fra omgjøring i fjor.  

Bilde

Kan ikke se at der skal være noe i veien for at du kan flytte dine batterier.

Batterier har ikke godt av å stå i et varmt motorrom.

Batteriene skal være skikkelig festet til underlaget. Dine ser ut til å stå løst, det er "fyss og fyss".

Vil foreslå at du plasserer hvert batteri i hver sin plastkasse med lokk. Da er du sikret mot syresøl og sikret mot verktøy etc som ramler nedpå og kortslutter.

Du kan samtidig få optimalisert dine kabler. Bruk kabelsko av presstypen (sekskantpress er å foretrekke). Få alle småkabler bort fra batteriene, flytt ev. disse til battersjalteren. Vurder å lage til utluftingsslanger for knallgass.

Plassering inntil tanken er neppe noe problem dersom batteriene er tilfredsstillende festet og sikret mot syresøl.

Batteriene bør plasseres slik at de er lett tilgjenglige for vedlikehold og slik at de kan løftes ut uten å ødlegge ryggen.

Ser at du har originamontering av batteriene og varmtvannstan, slik det kommer fra fabrikk. Hadde Nidelv 26 selv, og synes å huske at det er utlufting på styrbord side i batterirommet?

Opplevde ikke at det ble spesielt varmt der batteriene står, da det er et ganske stort rom under dørken inkludert motorommet. Har du snakket med Nidelv om dette?

Regner med at du benytter de originale festestroppene for batteriene så de sitter nok som de skal, selv om det ikke ser slik ut på bildet.

Hilsen Ludde

Hei igjen. :santcheers:

:yesnod::wink: Uff skulle aldri ha vist det bildet. Det er tatt under prøve/feile perioden i fjor vinter, for å se hvordan plassen kunne best utnyttes. Når båten ble sjøsatt i våres satt de fast. (Dette ifølge mitt Lotus kurs sist vinter)

Tanken min nå var å støpe en ramme (20cm høy) hvor batteriene står oppe i. Trygt og fast og godt. Er jo veldig klar over at de ikke skal stå så varmt som de har gjort i sommer, derfor denne tanken om å la bereder og batterier bytte plass. Mitt eneste lille problem da vil jo være at de blir stående ved siden av dieseltank.

Beroligende å høre TMe at dette ikke eventulet er noe problem.

:wink:Så får jeg heller love deg et bilde ferdig montert :wink:

:confused:

Hei igjen Amorosa,

Har dessverre ikke noen bilder men i min Nidelv har jeg 1x115A(forbruk) + 1x70A(start) + 30l varmtvanns bereder i det fremre rommet (motorrom). Så har jeg 1x115A(forbruk) på babord side (under sofa). Alle batterier står i egne plastkasser og det ligger en tynn skumplast som ekstraisolasjon mot motorens strålevarme. Dette sammen med 6x75mm ventilasjonsslanger sørger for at batteriene ikke blir "varme" under drift.  Jeg synes vektfordeling er viktigere i denne båten som klart er "styrbord tung". Er vanntanken slunken og alene om bord (ok jeg er tung da, 120kg....) har båten noe slagside mot styrbord. Godt gjemt under en plate under kjøleskapet fant jeg en sandsekk på 18kg som Nidelv nok har plassert der for å kompensere. Jeg bruker båten en del i halvplanerfart (11-12kn) så sandsekken har jeg fjernet og vurderer nå og flytte det siste 1x115A over til babord side.

Hvordan er din båt? Har du noe "motvekt" på babord side?

Kan godt ta noen bilder hvis du trenger. (Båten ligger hjemme og jeg er ofte ombord!)

Hilsen Harald L.

Trude III

Hei  :santcheers:

Har ikke merket så mye til "styrbord" tung, men legger alltid det tyngste av det faste inventaret på babord side når båten gjøres klar om våren. Dette gjelder stuerom i kabin.

Det var ingen sandsekker i min båt når jeg var bak kjøleskap.

Kjører stort sett hele tiden med fulle tanker og det hjelper vel også på. Har jo vann/diesel på babord side, + en dieseltank på styrbord.

Ankervinsj står også godt til babord, med det gjør også at den blir litt baktung.

De ventilasjonsslangene det er vel de som ligger orginalt med 3 på styrbord og 3 på babord?

Jeg får finmåle litt når motor er vel ute og se om det er plass til alle batterier i "dieselrommet", eller så har det jo kommet fram at jeg kan sette opp en vegg mot motor og på den måten lage et batterirom der hvor de står idag. En Ladac regulator er også en av vinterjobbene, og den anbefales å ikke stå i nærheten av motor, på grunn av varmen.

Mere ventilasjon er jo også en løsning.

Apropo bilder så forteller det mere enn ord. Med meg tar det litt tid da jeg ikke har digitalkamera.

Har sendt deg en IM med bilde av min kjøleskapløsning.

• 1 år senere...

Hei! Driver å skal finne en plass til batteribanken(forbruk) min som består av 3 Sønnak Nautus 115Ah. Har forstått det slik at det ikke er helt omtimalt å sette de i motorrom pga av varmen. Har derfor funnet ut det ville gå å plassere dei nede i "kjølen" under dørken mellom dieseltank og skottet for motorrommet. Har lufteslanger på batteriene. Er denne knallgassen tyngre eller lettere enn lufta? Hvordan gjør eg det med luftingen? Kan eg koble de 3 lufteslangene sammen og føre dei ut oppe i skrogsiden?

Tenker å støype en kasse som passer akkuratt med batteriene, slik at evt. syre havner i bunnen av denne.

Rekner med det ikke gjør noe at batteriene blir nermeste nabo til en 360l dieseltank og dieselslangene og sannsynligvis et gassrør kommer til å gå i samme rommet. Er dette problematisk?

Har også et 15A mobitronic batterilader som skal lade batteriene. Trenger denne mye luft? Er det lurt å heller plassere denne i motorrommet?

Takker for alle svar!

Hei! Driver å skal finne en plass til batteribanken(forbruk) min som består av 3 Sønnak Nautus 115Ah. Har forstått det slik at det ikke er helt omtimalt å sette de i motorrom pga av varmen. Har derfor funnet ut det ville gå å plassere dei nede i "kjølen" under dørken mellom dieseltank og skottet for motorrommet. Har lufteslanger på batteriene. Er denne knallgassen tyngre eller lettere enn lufta? Hvordan gjør eg det med luftingen? Kan eg koble de 3 lufteslangene sammen og føre dei ut oppe i skrogsiden?

Tenker å støype en kasse som passer akkuratt med batteriene, slik at evt. syre havner i bunnen av denne.

Rekner med det ikke gjør noe at batteriene blir nermeste nabo til en 360l dieseltank og dieselslangene og sannsynligvis et gassrør kommer til å gå i samme rommet. Er dette problematisk?

Har også et 15A mobitronic batterilader som skal lade batteriene. Trenger denne mye luft? Er det lurt å heller plassere denne i motorrommet?

Takker for alle svar!

<{POST_SNAPBACK}>

Igen som kan hjelpe meg? Går det fint å koble sammen lufteslangene på batteriene og så føre disse oppover og ut skrogsiden?

...... Er denne knallgassen tyngre eller lettere enn lufta? Hvordan gjør eg det med luftingen? Kan eg koble de 3 lufteslangene sammen og føre dei ut oppe i skrogsiden?

Hei eysteind!

Ser at ingen har svart deg enda. Er ikke noen ekspert på plassering og utlufting av batterier. Skulle tro at sunn fornuft allene ville duge?

Men husker fra tidligere, lange diskusjoner om knallgass og flyktighet og konklusjonen må være at knallgass er lettere enn luft.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Igen som kan hjelpe meg? Går det fint å koble sammen lufteslangene på batteriene og så føre disse oppover og ut skrogsiden?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det går fint.

Knallgass er en sjelden hendelse, oppstår vel bare hvis du overlader batteriene.

Ellers kan det være greit å ha en lufteventil som går over dekk, slik at det ikke blir så varmt nedi dette rommet. Du bør også plassere det lett tilgjenglig i tilfelle du må ned og mekke mens båten ligger på sjøen.

JOH

Siden jeg er i planleggingsfasen vedrørende bensintank og batteri...

Kan batterier og bensintank monteres i samme romm, eller må de monteres i hvert sitt romm med gasstett skott mellom?

Kan hovedstrømbryteren monteres i tilknytning til batteriet, eller må den moteres et sted hvor det ikke kan tilkomme gass fra batteriet?

• 10 måneder senere...

Hei!

Leste med interesse denne tråden.

Er det uheldig (med tanke på gassing, eskplosjonsfare etc.) å ha batteriene i en kasse i kabinen?

Jeg har en slags kasse under trappetrinnet ned til kabinen som hadde vært ideell til batterier.

Da kommer de også midt i båten. Har vært plaget med skjev balast. I tillegg får jeg da kort vei til motoren = korte kabler = lite tap.

Anabelle :rolleyes:

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...