Jump to content

Plassering av batterier

MB Karen

Recommended Posts

Hallo Amorosa, og takk for sist :smiley:

Liten tips som også angår alle andre.

Batterier skal altid står i en kasse.

Best av kunststoff som tåler syredamp (ikke disse ganske billige, hvis mulig mht. bugettet, fordi disse sprekker gjerne etter en liten stund.)

Syre skal ikke undervurderes fordi den kryper og lagrer gjerne bråk, laaangsomt og over lang tid.

Tenk på korrosjon.

Disse kasser tilbyr også fordel pga. at de har lok.

En sånt deksel forhindrer også at noe kan falle på batteripolene,

som jeg har fortalt deg om da jeg har vært på båten din.

Alternativt finnes det "minnidekseler" som bare beskytter batteripolene.

Her snakker jeg om egen erfaring av en nedfallet skruenøkkel hos en kunde.

Blypolene har smeltet ned med en gang og ha utløst at batteri pga. kortsluttningen

bare ha eksplodert.

Heldigvis ha det vært ingen person som ble skadet, men nesten.

Men like verre er syreskadene på båten, fordi disse syre fås nesten ikke ut igjen.

I tillegg, men viktigst, skal batteriene sikres mot eget bevegelse, best med stabilt belte (to stykke).

Ikke feste batterikasser med å skrue gjennom bunnen.

Belten skal festes riktig på bunnen, men ikke bare med en 3mm skru som er bare 10mm lang.

Skruen må være syrefast også.

Kan man ikke feste det på bunnen så må konstrueres en feste med f.eks. holdere av treverk.

Metallfester skal være isolert (stikkord batteripolene)

Dimensjon av festen skal velges sånt at båten kan bokstavelig snu seg helt over hodet, uten at batteriene kan flytter seg.

Mange smiler sikkert nå, men på sjøen kan det hende.

Og hvis i tilleg batteriene kan bevege eller flytter seg, så blir det en problem som er riktig farlig.

Tenk bare om navigasjonsfeil og at man kan ramle på en stein.

I så fall virker en batteri som er løst som en granat i båten.

Og hvis man nå i tillegg plasserer plater av isopor under, over og rund batteriene (inne i kassen)

så får disse også beskyttelse mot kulde, varme og vibrasjon som blyplatene ikke liker.

Litt om litt hjelper litt :wink:

:seeya:

Jørg

(gleder meg til å besøke deg. I 2006 er jeg pga. flere reiser i Sverige flere ganger i nærheten av deg og stikker sikkert innom.)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Mange nye båter i dag NB-Viksund og andre kommer med batteriene i motorrommet uten noen form for kasse rundt. Jeg tror ikke at det er ugunstig når dette blir gjort av så mange fabrikanter. Men at batteriene skal festes skikkelig er helt sikkert. :confused:

Det er riktig det du sier, men kun pga. at det ha skjedd bare få skadetillfeller.

Derfor ble det ikke krav og derfor blir båter ikke levert med kasser.

Men likevel er det bedre hvis batteriene er lagret i egene kasser, fordi HVIS det skjer noe

så blir skadene relativt store i forhold til med kasser.

Det skulle bare være en vennlig tips fra meg, fordi jeg har sett disse skadene selv.

Det betyr ikke at det er forpliktene for noen, vennligst ikke glem det.

Men hvis du kanskje vil teste hvordan det ser ut på båten din, så kan kjøpes teststriper i apotekene

som vises PH-verdier.

Så legger du bare flere striper rund om batteriene dine og noe lengre borte.

Etter noen dager, og spesiellt når det ha blitt litt varmere ute, titter du bare på fargene og så vet du hvordan det ser ut med forholdet på båten din.

Kanskje at det er bra, men kanskje ikke.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Dette var en interessant tråd. Selv har jeg batteriene under trappen ned til kabinen. Og luftingen er - i den grad det er lufting - i kabinen. jeg har derfor tenkt til å legge lufting inn i motorrommet. MEN DET BLIR DET ADVART MOT! I min enkle verden fremstår mottor rommet som et godt sted. Det utvikles vel kun knallgass når det lades - og når det lades går motoren og da er det kjempegod utlufting i motorrommet. (jeg bruker ikke landstrøm annet enn om vinteren og sjeldne tilfeller - og selv da blåser det jo litt igjennm luftingen).

Men i lys av denne tråden må jeg kanskje revurdere dette...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...